نسخه چاپی

هماهنگی توتال با آمریكایی‌ها

معاون وزیر نفت با بیان اینكه توتال درباره حضور در ایران قطعا با آمریكایی‌ها هماهنگ كرده است، گفت: اگر تحریم‌ها بازگردد، تمامی این قراردادها تا یك ساعت بعد منحل می شود و این امری طبیعی است.

به گزارش نما، امیر حسین زمانی نیا در پاسخ به این سوال که «مدیرعامل توتال در زمینه تحریم ها گفته بود که از سیاست های آمریکا پیروی می کند در حالیکه وزیر نفت کشوردر این زمینه ضمن تذکر به این شرکت فرانسوی اعلام کرده بود که سیاست های توتال درباره حضور در صنعت نفت ایران در راستای سیاست های اروپاست، در نهایت کدام تعبیر صحیح است»، گفت: یقین داشته باشید که توتال تمام جوانب حضور در ایران را بررسی کرده و کاملا بر اساس مقرراتی که برایش در نظرگرفته شده است، عمل می کند. شک نکنید که با آمریکایی ها نیز هماهنگ کرده‌اند.

او همچنین مبنی براینکه «براساس گفته های وزیر نفت، توتال قرار است ۲.۴ میلیارد دلار را در یک بخش وارد طرح توسعه فراساحل فاز۱۱ پارس جنوبی کند و به نظر می رسد این تصمیم به نوعی پیش شرط برای حضور در فاز دوم این طرح باشد، این مقوله را تایید می کنید»، ادامه داد:اگر تحریم باز گردد تمامی این قراردادها تا یک ساعت بعد منحل می شود و این امری طبیعی است. اما اینکه این شرکت می خواهد در دو بخش سرمایه خود را تزریق کند، به این معنا است این اختیار را به شرکت ملی نفت ایران می دهد که در صورت خلف وعده در هریک از بخش های معهود شرکت توتال بتواند قرارداد را فسخ کند.

به گفته زمانی نیا، دیگرمناقشه ای در ارتباط با قراردادهای جدید نفتی IPC در کشور وجود ندارد و ممکن است یک نفر صحبت هایی درباره آن داشته باشد که طبیعی است. از سویی دیگر در این قرارداد با توتال بندهای انتقال فناوری به کشور به طور ریز بررسی و لحاظ شده است.

یکی از مواردی که طی ماههای گذشته از سوی کارشناسان درباره قراردادهای IPC مورد تاکید بود، وضعیت قراردادهای جدید نفتی در دوران بازگشت تحریم ها است. چرا که سابقه تاریخی فضای سیاسی و اقتصادی ایران گویای این واقعیت است که سایه تحریم های متفاوت از جهات مختلف بر سر ایران بوده است. طبیعی است که در راستای تامین حداکثری منافع ملی باید چنین احتمالی را مد نظر قرارداد.
منبع: مهر

۱۳۹۶/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...