نسخه چاپی

بی‌تفاوتی‌ و سكوت ایران‌ایر در سالروز فاجعه پرواز ۶۵۵

در حالی كه در فاجعه بمباران هواپیمای ایرباس مسافری هما به شماره پرواز ۶۵۵ در ۱۲ تیرماه ۶۷ آمریكا مقصر ۱۰۰ درصد حادثه بود، با این وجود در سالروز وقوع این حادثه، ایران‌ایر هیچ واكنشی به این جنایت آمریكا

به گزارش نما، 12 تیرماه سال 67 بود که در اقدامی جنایت‌آمیز، ناو آمریکایی وینسنس در خلیج فارس، با علم به مسافری بودن هواپیمای ایرباس ایران‌ایر به شماره پرواز 655 و خلبانی کاپیتان شهید محسن رضاییان، نسبت به منهدم کردن این هواپیما اقدام کرد.

پرواز 655 هُما با 27 دقیقه تاخیر در ساعت 10:17 ‌روز 12 تیرماه 1367 فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی ترک کرد، که پس از 28 دقیقه پرواز در آسمان ایران و بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس در تنگه هرمز با پرتاب دو موشک SM-2ER توسط ناو «‌‌وینسنس» نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا سرنگون شد.

‌موشک‌ها هواپیمای ایرباس هما را از میان‌ دو تکه و متلاشی کرد که به دلیل همین مسأله، هیچ شانسی برای زنده ماندن هیچ یک از سرنشینان باقی نگذاشت‌ و یکی از فجایع بزرگ هواپیمایی مسافربری در جهان را رقم زد.

این جنایت هولناک در شرایطی رخ داد که پرواز ایرباس ایران‌ایر در داخل کریدور هوایی بین‌المللی پروازی و در آب‌های نیلگون خلیج فارس پرواز می‌کرد و همه مشخصات پروازی از جمله جهت حرکت هواپیما، وضعیت اوج گیری و کد راداری ارسالی از سوی هواپیما بیانگر مسافری بودن پرواز بوده است.

با توجه به اینکه ایران و آمریکا در وضعیت جنگی قرار نداشتند و این پرواز هیچ گونه خطری برای ناو وینسنس‌ محسوب نمی‌شد‌، در عمدی بودن این جنایت جای شک و شبهه‌ای نیست.

بر اساس پیمان شیکاگو، توسعه آرامش و امنیت از اهداف کشور‌های امضا کننده پیمان است بنابراین شلیک به هواپیمای مسافربری نقض آشکار مواد 44،3،2،1 این پیمان بوده و همچنین در تناقض آشکار با مفاد کنوانسیون مونترال در خصوص اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری است.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی پرواز شماره 655 هما با اخد همه مجوز‌های لازم و بر اساس ضوابط و استاندارهای ایکائو و با رعایت همه مقررات پروازی و عملیاتی انجام شد؛ این اقدام ناجوانمردانه فرمانده ناو وینسنس، کاملاً غیر انسانی و مجرمانه بود‌.

با توجه به اینکه رفتار هر ارگان دولتی به موجب حقوق بین الملل‌، عمل آن دولت محسوب می‌شود بنابراین رفتار ناو وینسنس به دولت آمریکا منتسب است که با نقض اصول مقرر در کنوانسیون حقوق دریا مبنی بر عبور بی ضرر و نقض آزادی پرواز هواپیماهای غیر نظامی مطرح در پیمان شیکاگو یکی از فجایع بزرگ قرن بیستم در زمینه هوایی را رقم زد.

‌البته پس از وقوع این اتفاق، پیگیری‌‌های حقوقی زیادی از سوی ایران در باره این فاجعه انجام شد اما آمریکا هرگز زیر بار نرفت و حتی در اقدامی وقیحانه، به کاپیتان این ناو جنگی در زمان بازنشستگی، مدل افتخار ‌و شجاعت داده شد.

البته ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اشتباه گرفتن حرکت ایرباس مسافری در آسمان خلیج فارس با هواپیمای نظامی هیچ‌وقت به صورت رسمی و دقیق اثبات نشد.

دولت آمریکا پس از سرنگون ساختن هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو وینسنس مدعی شد که ایرباس ایران‌ایر به گونه‌ای مشکوک‌ در حال شیرجه به‌سوی ناو وینسنس بوده است‌ و پنتاگون با پافشاری و حساسیت ویژه‌ای اعلام کرد ناو آمریکایی در زمان یورش به ایرباس ایران، در آب‌های بین‌اللملی برده است اما فردای آن‌روز، دولت آمریکا بدون آنکه اشاره‌ای به تجاوز ناو مذکور به آب‌های ایران کند، اعلام کرد ناو وینسنس، ایرباس هما را با شکاری جنگنده اف-14 اشتباه گرفته و خطای انسانی بوده است!‌

این در حالی است که همه کارشناسان نظامی اعلام کرده‌اند که «ناو وینسنس» از پیشرفته‌ترین ناوهای نیروی دریایی آمریکا در زمان یورش بوده و به‌خوبی از روی اندازه و سرعت توانایی تشخیص بین یک هواپیمای تجاری 54 متری و یک شکاری 19 متری را داشته است.

از سوی دیگر هواپیمای هما در درون کریدور-تجاری بنام Amber 59 در حال پرواز بوده است بنابراین ناو وینسنس موظف بود‌ که هشدارها را برروی امواج غیر نظامی بفرستد، زیرا که هواپیماهای تجاری توانایی دریافت امواج نظامی را ندارند، که به علل‌ مشکوکی از انجام آن خودداری کرده بود.

حال و پس از گذشت 29 سال از وقوع این حادثه، انتظار می‌رفت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سالروز وقوع این جنایت هولناک، عکس‌‌العملی خبری هر چند کوتاه داشته باشد که متأسفانه این شرکت هواپیمایی‌ در این‌باره سکوت کرد.

البته برخی کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی معتقد هستند سکوت ایران‌ایر نسبت به جنایت آمریکایی‌ها در 12 تیر 1367، بی ارتباط با قرارداد خرید بوئینگ از آمریکا نیست.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...