نسخه چاپی

در حالیكه چشم‌ها امروز به قاهره دوخته شده است؛

كشورهای عربی پاسخ قطر را دریافت كردند/دوحه: در چارچوب حفظ حاكمیت‌مان پاسخ داده‌ایم

بار دیگر مهلت تعیین شده كشورهای تحریم‌كننده قطر برای پاسخگویی آن به درخواست‌های مربوط به تغییر سیاستش در منطقه پایان یافت و وزیران خارجه چهار كشور عربستان، بحرین، امارات و مصر در آستانه نشست امروز خود در بیانیه‌ای مشترك تاكید كردند كه در وقت مناسب به مواضع دوحه پاسخ خواهند داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مهلت دوم داده شده به دوحه که بنا به درخواست امیر کویت ۴۸ ساعته بود راس ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته پایان یافت، این در حالی است که مهلت اول که ۱۰ روزه بود نیمه شب یکشنبه پایان یافته بود.

شب گذشته محمد عبدالله الصباح، وزیر مشاور در امور کابینه کویت پاسخ قطر به ۱۳ درخواست کشورهای تحریم‌کننده دوحه را در جده تقدیم عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی کرد.

همچنین تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر جوابیه‌ای را از صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت دریافت کرد.

خبرگزاری رسمی قطر گزارش داد، امیر قطر جوابیه امیر کویت را از طریق خالد یوسف عبدالعزیز الفلیج، مشاور امیر کویت در دیدار روز سه‌شنبه خود با وی دریافت کرد.

سفر الفلیج به دوحه در پی تسلیم پیام مکتوب امیر قطر به امیر کویت بود که توسط محمد عبدالرحمان آل ثانی،‌ وزیر خارجه قطر تقدیم امیر کویت شده بود. این پیام دربرگیرنده پاسخ قطر به درخواست‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر از دوحه بود.

در راستای تلاش‌های منطقه‌ای برای حل بحران، امیر کویت روز سه‌شنبه نیز میزبان یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان بود. بن علوی در این دیدار به بررسی بحران قطر پرداخت.

قرار است امروز (چهارشنبه) وزیران خارجه تحریم کننده قطر برای بررسی پاسخ قطر به درخواست‌ها نشستی را در قاهره داشته باشند.

این وزیران در کاخ التحریر قاهره گرد هم می‌آیند و بعد از بررسی پرونده قطر کنفرانس خبری را درباره نشست خود برگزار خواهند کرد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر بیانیه مشترکی را درباره دریافت پاسخ قطر به خواسته‌هایشان منتشر و در آن تاکید کردند، در زمان مناسب به آن پاسخ خواهند داد.

در این بیانیه آمده است: پاسخ قطر را از طریق کویت قبل پایان مهلت دوم دریافت کردیم و به آن پاسخ خواهیم داد.

این در حالی است که خبرگزاری الشرق الاوسط مصر گزارش داد، روسای سازمان‌های اطلاعات عربستان، مصر، امارات و بحرین روز سه‌شنبه در قاهره نشست تشکیل دادند.

از سوی دیگر زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس خبری در دوحه با همتای قطری‌ خود گفت: بحران باید از طریق مذاکره حل شود.



وی افزود: قطر موضع خود را صریح گفته است و باید کشورهای مقابل هم اینگونه صریح باشند.

وزیر خارجه قطر نیز از موضع آلمان که تدابیر غیرقانونی کشورهای عربی را علیه قطر رد می‌کند، تقدیر کرد و گفت:‌ همتای آلمانی در جریان پاسخ قطر به لیست درخواست‌های کشورهای عربی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: پاسخ در راستای حفظ حاکمیت قطر و مخالفت با هرگونه دیکته و توصیه به آن و عدم مداخله در امور کشورها و طبق قوانین بین‌المللی داده شده است.

وزیر خارجه قطر افزود:‌ اینکه قطر را حامی تروریسم جلوه دهند غلط است آنها می‌خواهند بهانه بین‌المللی علیه دست و پا کنند و این خلاف واقعیت است.

وی از نقش کویت ود یگر کشورها نیز تقدیر کرد و گفت:‌ بحران تنها از طریق مذاکره حل می‌شود هر چقدر هم که تدابیر سخت‌گیرانه باشد.

محمد عبدالرحمان ادامه داد: حق افشای جزئیات پاسخ کشور را به درخواست‌های کشورهای عربی ندارم و این پیام به آنها تحویل داده شده است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: درخواست‌های ارائه شده از سوی عربستان و هم‌پیمانانش همگی غیرواقع‌بینانه و غیرقابل اجرا هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر تصریح کرد: این شروط ارتباطی با تروریسم ندارند بلکه برای سرکوب آزادی بیان هستند.

وی در پاسخ به اظهارات شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات که گفته بود "قطر، دست از حمایت از تروریسم بردار!" تاکید کرد: من به شما می‌گویم افترا زدن به قطر و خدشه وارد کردن به وجهه آن دیگر بس است. شما از پناه دادن به مجرمان جنگ دست بردارید.

محمد عبدالرحمان آل ثانی درباره نشست چهارجانبه امروز اعراب در قاهره گفت:‌ نمی‌توان درباره مواضع آنها پیش‌بینی کرد. مواضع آنها در جهت نقض کردن اصول قوانین بین‌المللی از طریق محاصره غیرقانونی است و نمی‌توان نتیجه نشست آنها را پیش‌بینی کرد.

۱۳۹۶/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...