نسخه چاپی

سرپرست حجاج ایرانی اعلام كرد

بدرقه حجاج ممنوع شد/ آغاز اعزام از ۵ مرداد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در حالی امروز (چهارشنبه) از ترمینال حجاج در فرودگاه امام خمینی (ره) بازدید كرد كه كمتر از یك ماه دیگر یعنی ۵ مردادماه اعزام زائران ایرانی به عربستان آغاز می‌شود.


به گزارش نما به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والسلمین سیدعلی قاضی عسکر در دیداری که با مقامات شرکت فرودگاهی ایران پیش از بازدید از پایانه‌های حجاج در فرودگاه امام خمینی (ره) داشت تأکید کرد: زائرانی که امسال به حج تمتع اعزام می‌شوند، به هیچ وجه نباید بدرقه‌کننده داشته باشند.

وی افزود: با توجه به شرایط فرودگاه‌ها، اصلا امکانی برای حضور بدرقه‌کنندگان وجود ندارد، برای همین با استان‌ها هماهنگ شده بدرقه پیش از اعزام به فرودگاه و در مساجد و تکایا انجام شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج اظهار کرد: طبق تمهیدات صورت گرفته، از شرکت فرودگاه‌ها درخواست می‌شود حداقل ۴۸ ساعت پیش از اعزام بار زائران به فرودگاه منتقل و تدابیر لازم انجام شود، چرا که مقداری نگران شیطنت‌هایی هستیم که ممکن است ما بی‌اطلاع از آن باشیم.

با توجه به شرایط فرودگاه‌ها، اصلا امکان حضور بدرقه‌کنندگان وجود ندارد؛ با استان‌ها هماهنگ شده بدرقه پیش از اعزام به فرودگاه، و در مساجد و تکایا انجام شوداو همچنین از پلیس فرودگاه درخواست کرد، زمان لازم را برای توجیه زائران نسبت به حمل مواد مخدر بگذارد و در زمان مقتضی، توصیه‌های بهداشتی به زائران ارائه شود.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین درخواست کرد برای انگشت‌نگاری زائران سریع‌تر هماهنگی لازم را انجام دهند، چرا که به حوادث احتمالی در عربستان کمک می‌کند.

قاضی عسکر ادامه داد: ما واقعا نگرانی‌هایی داشتیم که از اول سال هم مرتب پیگیر بودیم تا سرانجام این اتفاق میمون و مبارک رخ داد. البته فضای مسمومی در جامعه پیش آمده که نگرانی‌هایی را در پی داشته، اما در حال کاهش است. قطعا در فرودگاه مسافر استرس‌هایی دارد که باید کمک شود کاهش یابد.

او در ادامه با تأکید بر لزوم افزایش ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی به عراق اعزام می‌شوند که جمعیت آن‌ها پس از تأمین امنیت در عراق و سطح موصل در حال افزایش است. طبق آمار، در اربعین نیز بیش از دو میلیون زائر به عراق اعزام شده‌اند که اگر جمعیت عمره را بالغ بر دست کم یک میلیون زائر در نظر بگیریم، لازم است ظرفیت این فرودگاه افزایش یابد و ایده‌ای که در سال‌های قبل برای ایجاد پایانه خرید در کنار فرودگاه مطرح شده بود اجرا شود.

نویدی - مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور - نیز با اشاره به نقش اقتصادزای فرودگاه‌ها اظهار کرد: برنامه ما این است که در پنج سال اول ظرفیت اعزام حجاج و زائران از این فرودگاه به ۲۰ میلیون نفر برسد.

همچنین شیرمردی، معاون توسعه و زیرساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: در حج امسال این فرودگاه به ۳۵ هزار زائر خدمات می‌دهد که ۲۰ هزار زائر از تهران و ۱۵ هزار نفر دیگر زائر شهرهای دیگر هستند.

به گفته او، اعزام زائران به حج از ۵ مردادماه امسال آغاز و تا ۵ شهریورماه ادامه دارد. همچنین بازگشت زائران از ۱۵ شهریور آغاز و تا ۵ مهرماه امسال ادامه دارد.

اعزام زائران به حج از ۵ مردادماه امسال آغاز و تا ۵ شهریورماه ادامه دارد. همچنین بازگشت زائران از ۱۵ شهریور آغاز و تا ۵ مهرماه امسال ادامه دارد

شیرمردی افزود: دسترسی اتوبان‌های اطراف به این فرودگاه برای حجاج بررسی و تسریع شده و امکاناتی چون مسقف کردن پایانه، نصب صندلی، سرویس بهداشتی برای سالن حجاج در نظر گرفته شده است.

در ادامه این دیدار که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برگزار شد، بذرکار - مسئول فرهنگی این فرودگاه - از پنج طرح فرهنگی که همزمان با حج اعزام می‌شود، خبر داد و گفت: طرح «سفیر مهربانی» برای کمک به زائران، «شمیم بهشت»، «رنگ و بوی بهشت»، «لحظه دیدار و لبیک» همزمان با اعزام زائران به حج اجرا خواهد شد.

وی افزود: نخستین پرواز اعزامی زائران نیز با بدرقه خادمان حرمین عبدالعظیم خواهد بود.

در پایان این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر - سرپرست حجاج ایرانی - بازدیدی از ترمینال در حال ساخت حجاج داشت و همچنین از پایانه "سلام" که هم اکنون زائران ایرانی از آن به حج اعزام می‌شوند با همراهی مقامات فرودگاهی بازدید کرد.

۱۳۹۶/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...