نسخه چاپی

مدیرعامل شركت مترو تهران:

ظرفیت بومی سازی واگن های مترو به ۸۵ درصد می رسد

مدیرعامل شركت مترو گفت: در آینده نزدیك با افزایش ظرفیت شركت واگن سازی تهران ظرفیت بومی سازی واگن های تولید داخلی مترو به مرز ۸۵ درصد می رسد.

به گزارش نما به نقل از مهر، هابیل درویش در حاشیه بازدید معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از شرکت واگن سازی تهران با بیان این مطلب افزود: شرکت واگن سازی مترو یکی از فعال ترین شرکت های تولید کننده واگن در کشور است که باید ظرفیت های آن به خوبی معرفی شود.

وی ادامه داد: تلاش های زیادی برای توسعه صنعت مترو در کشور شده است و ما در تهران به سمت بومی سازی کامل این صنعت در کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه هم اکنون ۴۵ درصد از واگن های مترو بومی سازی شده است، یادآور شد: هدف گذاری نهایی ما این است که این ظرفیت را بیشتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت ساخت ۱۰۰ درصدی واگن های مترو در داخل کشور وجود دارد بیان کرد:کارخانه های زیادی در سال های اخیر در کشور در زمینه ساخت واگن راه اندازی شده اند که بیشتر آنها تعطیل شده اند و در پرداخت حقوق کارگران با مشکل روبه رو هستند اما شرکت واگن سازی تهران تنها شرکتی است که همچنان فعال است.

درویشی با بیان اینکه امکان افزایش ظرفیت تولید واگن در این شرکت تا سه برابر وجود دارد؛ گفت: کلانشهرهای کشور نیز به جای ورود واگن از خارج از کشور می توانند با هزینه کمتر واگن های مورد نیاز خود را از این شرکت تهیه کنند.

به گفته وی؛ در حال حاضر دو رام قطار مترو برای کلانشهر کرج و ۲۰ رام قطار مترو برای خط ۲ مترو مشهد توسط شرکت واگن سازی تهران تهیه شده است و شهرداری اهواز نیز برای تامین واگن های مورد نیاز خود با شرکت واگن سازی تهران وارد مذاکره شده است.

وی با اشاره به نگاه سیاسی دولت های پیشین و کنونی به مجموعه مدیرین شهری تهران تاکید کرد: ما هنوز نتوانسته ایم مسئولان دولتی را متوجه این مساله کنیم که شرکت واگن سازی تهران جزء منابع ملی است و می تواند تمام نیازهای کشور را رفع کند.

مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه ۲۰۰۰ شرکت تولید کننده قطعات واگن در مشچر فعالیت می کند؛ تاکید کرد: با استفاده از این ظرفیت می توان ۸۵ درثد از واگن های تولیدی را بومی سازی کرد.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت شرکت واگن سازی مترو افزود: بر این اساس قرار است تا ۴۰ هکتار از زمین های متعلق به شرکت مترو در اختیار این کارخانه برای افزایش خطوط تولید قرار گیرد.

درویش اورهال کردن قطارهای مترو را یکی دیگر از تیازهای این صنعت دانست و ادامه داد: اورهال کردن قطارهای مترو به مانند ساخت مجدد آن است. در این بخش تمام تجهیزات واگن های مترو از بدنه جدا و بعد از تعمیر دوباره متصل می شود.

همچنین رامین مسعود قائم مقام مدیرعامل واگن‌سازی با بیان اینکه تمامی سوله‌های این کارخانه برای مونتاژ قطعات مناسب‌سازی شده است، گفت: در صورت اجرایی شدن طرح توسعه شرکت واگن‌سازی می‌توانیم در سال ۲۵۰ واگن بیشتر بسازیم.

وی با بیان اینکه حدود پنج تا شش هزار واگن برای تهران و سایر کلان شهرها لازم است که ساخت آن هفت سال طول می‌کشد، گفت: این شرکت می‌تواند در شش نوع واگن محصولات خود را ارائه دهد و این در حالی است که ما در امر تولید واگن به خودکفایی ۴۰ درصدی رسیدیم.

قائم مقام مدیرعامل واگن‌سازی با بیان اینکه طراحی و ساخت قطارها بر اساس استانداردهای روز دنیا است، گفت: ۱۲۰۰ تکنسین در این کارخانه فعالیت می‌کنند.

مسعود با بیان اینکه طول عمر قطارها ۳۰ سال است و در طول این مدت حداقل باید سه الی چهار بار اورهال شوند، گفت: عملیات تعمیرات تخصصی و سنگین قطارها در سه تعمیرگاه مهرشهر، صادقیه و فتح‌آباد انجام می‌شود که به طور کلی قطار اصطلاحا لخت شده و تمام تجهیزات آن به غیر از بدنه تغییر خواهد کرد.

مازیار حسینی نیز در این جلسه با اشاره به جزییات واگن های جدیدی که قرار است به متروی تهران اضافه شود گفت : این ۶۶ دستگاه واگن مترو شامل دو واگن و یک لکوموتیو برای خط ۵ مترو، ۳ رام جدید مترو، ۲ رام قطار اورهال شده و دو رام قطار بازسازی شده حادثه سیلاب مترو است که به زودی با حضور شهردار تهران وارد خطوط مترو تهران می شود.

وی با بیان اینکه شرکت واگن سازی تهران یکی از زیرمجموعه های تخصصی شرکت هلدینگ مترو است؛ ادامه داد: شرکت واگن سازی مترو یکی از پیشرفته ترین مجموعه های صنعتی کشور است که تولیدات آن با شرکت های مطرح دنیا برابری می کند.

معاون شهردار تهران با تاکید براینکه واگن های تولید شده در شرکت واگن سازی تهران از نظر دانش طراحی و پروسه ساخت و تضمین کیفیت با تولیدات مشابه به روز شرکت های مطرح دنیا تفاوتی ندارد، بیان کرد: هرچند شرکای چینی با مجموعه واگن سازی تهران فعالیت می کنند، اما واگن چینی تولید نمی کنیم. در ساخت بدنه از فولاد داخلی و در تامین تجهیزات حساس نیز از بهترین برندهای روز دنیا استفاده می کنیم. همکاری شرکت با چینی ها در بخش بازرگانی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از واگن های تولید شده در این شرکت بومی سازی و تولید داخلی است، یادآور شد: در بخش هایی که بحث ایمنی و کیفیت مطرح است، شوخی نداریم چرا که بحث سلامت مسافران مطرح است.

حسینی با اشاره به تاثیر مترو در زندگی پایتخت نشینان تاکید کرد: در حال حاضر مترو در تهران به یک مقوله غیر قابل بازگشت، مهم و تاثیرگذار تبدیل شده است. مترو در تهران یک مد حمل و نقلی لوکس نیست بلکه یکی از ارکان زندگی مردم به خصوص قشر ضعیف است.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از گیت های مترو عبور می کنند، گفت: در حال حاضر ۳ میلیون سفر روزانه توسط مترو انجام می شود که با تکمیل خطوط باقیمانده این میزان جابه جایی ۲تا ۲.۵ برابر افزایش می یابد.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در آینده مترو تهران از نظر جابه حایی مسافر جزء ۵ مترو مطرح دنیا قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت واگن سازی تهران قابلیت ساخت یک واگن را در روز دارند؛ افزود: این میزان ظرفیت در این شرکت قابل افزایش است.

حسینی با اشاره به وعده دولت مبنی بر واگذاری حدود ۱۶۰۰ واگن جدید به مترو تهران ادامه داد: شرکت واگن سازی مترو این قابلیت را دارد تا واگن هایی که دولت متعهد شده تا به مترو تهران واگذار کند را آماده کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سرمایه گذاری یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در شرکت واگن سازی تهران بیان کرد: قطارهای جدیدی که در یکی، دوسال اخیر وارد خطوط مترو شده اند، برمبنای همین سرمایه گذاری ساخته شده است.

مازیار حسینی در بخش دیگر صحبت های خود اورهال کردن قطارهای مترو را ضروری دانست و توضیح داد: اگر به واگن های مترو رسیدگی نشود، نمی توان انتظار داشت تا به عمر مفید ۳۰ ساله ای که هر قطار مترو باید داشته باشد، برسد.

وی با بیان اینکه در گذشته واگن های جدید زا شرکت هلدینگ سفارش می داد و تعمیر و نگهداری از آن نیز برعهده شرکت بهره برداری مترو بود؛ یادآور شد: در حال حاضر تمامی تعمیرات سنگین قطارهای مترو برعهده شرکت هلدینگ مترو قراردارد.

به گفته معاون شهردار تهران؛ مزیت واگذاری تعمیرات سنگین مترو به شرکت هلدینگ این است که شرکت تولید کننده بهتر می تواند قطارها را تعمیر کند، کیفیت اورهال قطارها بیشتر شده و از قطعات بهتری استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور چرخه خدمات تولید و نگهداشت مترو در تهران قراردارد؛ تاکید کرد: خوشبختانه در تولید و نگهداشت مترو متکی به خودمان هستیم.

وی با اشاره به تشکیل کنسرسیومی از شرکت های واگن سازی کشور توسط شرکت واگن سازی تهران ادامه داد: تمامی واگن های تولید شده این شرکت توسط یک مرجع بین المللی کنترل می شود و برابر استانداردهای جهانی قطارهای مترو بعد از طی ۱۲۰۰ کیلومتر باید اورهال شوند.

معاون حمل ورنقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه ساخت هر یک رام قطار مترو ۹ میلیون یورو هزینه دارد؛ یادآور شد: در حال حاضر زمان اورهال کردن قطارهای مترو به زیر ۳ ماه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون سن قطارهای مترو تهران ۱۶ سال است؛ تاکید کرد: با افزایش ظرفیت تولید شرکت واگن سازی تهران امکان تولید ۷۰۰۰ واگن در کشور را دارد.

۱۳۹۶/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...