نسخه چاپی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

زمینه برای اینكه حج مطلوبی داشته باشیم فراهم شده است

حجت الاسلام قاضی عسكر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: زمینه برای اینكه حج مطلوبی را داشته باشیم و مردم اطمینان خاطر داشته باشند، فراهم شده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، ویژه برنامه «میقات» رادیو گفت و گو با موضوع ابعاد مختلف حج ۹۶ و با حضور حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام قاضی عسکر در خصوص توافقنامه با دولت سعودی و تضمین آن گفت: تضمین های بین المللی همیشه قراردادهایی است که امضا می شود و تعهدآور هستند و در صورت نقض ما ۱۰ نفر را از وزارت خارجه به عنوان کنسولی به عربستان منتقل می کنیم که اینها می توانند در مواقعی که احیانا نقض صورت بگیرد وارد عمل شوند و با مقامات سعودی وارد گفت و گو شوند. همچنین خود سازمان حج و زیارت هم مدیرکل حقوقی دارد و قراردادها را رصد می کند و در قراردادها پیش بینی شده در هر جایی که تخلفی صورت گرفت مجازات و جریمه اش چیست.

وی خاطر نشان شد: حوادثی هم که در سال های گذشته پیش آمد یکسری پیامدهایی دارد از جمله اخذ دیه شهدای مسجدالحرام و حادثه منا و مقامات سعودی گفته اند دیه مسجد الحرام را می دهیم ولی برای حادثه منا به خاطر بحران مالی که با آن رو به رو هستند امیدواریم زودتر پرداخت کنند. کمیته تحقیق همچنان در خصوص شهدای منا به تحقیقاتشان ادامه می دهد و ما مدارک و مستندات خود را فرستاده ایم و امیدواریم دیه آنها را هم بگیریم.

هیچ فریضه ای جایگزین حج نخواهد بود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه به هیچ وجه چیزی جایگزین این فریضه الهی با این همه برکات و فضایل نخواهد شد، متذکر شد: متاسفانه برخی از افراد مطرح می کنند که پول حج را به فقرا بدهید و برای جوانان جهیزیه تهیه کنید، این سخنان یا از سر غفلت و یا از سر فریبکاری است. چون از پیامبر (ص) نقل شده که با اشاره به کوه ابوقبیس می فرمایند اگر کسی به اندازه این کوه طلا و نقره در راه خدا انفاق کند هرگز جای پاداش حج را نخواهد گرفت.

وی به جنبه بین المللی بودن حج اشاره کرد و گفت: حج فراخوانی است که مسلمان ها از سراسر دنیا به یک مکان خاص می آیند و در کنار هم هستند اگر این کنگره بین المللی جای خودش را برای حل معضلات جهان اسلام و برای تبادل نظر پیرامون مسایل اسلامی باز کند، آن وقت متوجه می شویم که چرا آنقدر شارع مقدس بر حج تاکید کرده است.

حجت الاسلام قاضی عسکر با اشاره به وقایع تلخ در حج ۹۴ و تعطیل شدن حج ۹۵ توضیح داد: سال گذشته که حج تعطیل شد به خاطر این بود که سعودی ها شرایط ما را نپذیرفتند و گفت و گوها دیر آغاز شد و ما موفق نشدیم اما ما مصمم بودیم تا به حج برویم و به هیچ وجه بنابر تعطیلی حج نبود ولی امسال که آنها ما را دعوت کردند پذیرفتیم و گفت و گوها انجام شد و یکی از محورهای اساسی در گفت و گوها مسئله عزت ایرانی، کرامت ایرانی، سلامت زائران ایران، احترام و حرمت زائران ایرانی بود و در توافق نامه ای که بین ما و وزارت حج عربستان به امضا رسید دقیقا با همین تعابیر آمده است.

وی تاکید کرد: زمینه برای اینکه حج مطلوبی را داشته باشیم و مردم اطمینان خاطر داشته باشند، فراهم شده است.

ایران بهترین و منظم ترین حج را دارد

سرپرست حجاج ایرانی برطرف کردن دغدغه های حجاج را به عنوان یکی از وظایف مسئولین اجرایی برای خدمتگزاری به حجاج برشمرد و گفت: با توجه به نظم و انظباطی که حجاج ایرانی دارند، سعودی ها نیز اعتراف می کنند که ایران بهترین و منظم ترین حج را دارد. یکی از کارهایی که همیشه درتصمیم گیری هایمان داشتیم این بود که امکانات بهتری را برای زائران فراهم کنیم. در سال های اخیر بین کشورها رقابت وجود دارد و در این رقابت ایران توانسته بهترین منازل را با کیفیت خوب اجاره کند و نگذاشتیم وضعیت گذشته تکرار شود.

وی افزود: الان آشپزخانه های متمرکزی ایجاد شده که در این آشپزخانه ها هم از نظر مواد غذایی و هم از نظر بهداشت و هم از نظر پخت غذا دقت های بسیار خوبی صورت می گیرد و حتی در آنجا آزمایشگاه وجود دارد تا مسمومیت برای زائران ایجاد نشود. وسایل حمل و نقل عمومی به صورت صلواتی از کنار هتل تا حرم زائران را جابجا می کنند.

نصب خیمه های دارای کولرهای گازی در عرفات

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه تمام تدابیر لازم برای حجاج اندیشیده شده و امسال شرایط بهتر هم خواهد شد، تصریح کرد: اکنون طبق قرادادهایی که بسته شده خیمه هایی که در عرفات است جدید و دارای کولرهای گازی هستند و مردم زحمت کمتری خواهند دید.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی این سازمان و نحوه جذب روحانیون برای کاروان ها اظهار داشت: روحانیون ما از نظر علمی گزینش و مصاحبه می شوند و نوارهای سخنرانی آنان گوش داده می شود و آموزش های بدو خدمت و ضمن خدمت دارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه آموزش زائران در چند مرحله صورت می گیرد، عنوان کرد: در هر کاروانی یک روحانی وجود دارد و بستگی به جمعیت کاروان یک معین روحانی نیز وجود دارد و اگر خانم های کاروان ۵۳ درصد ظرفیت کاروان را تشکیل دهند، یک خانم معینه نیز دارند که به مسایل بانوان مسلط است و می تواند مسایل آنها را تبیین کند.

حجت الاسلام قاضی عسکر جلسات متمرکز آموزشی را به عنوان مرحله دیگر آموزش ها مطرح کرد و گفت: بخشی از این آموزش ها در ماه مبارک رمضان انجام شد و جدای از این همانند سال های گذشته در استادیوم آزادی جلسات خوبی را داریم زائران یکجا تجمع می کنند و ما هم به صورت گفتاری و هم به صورت عملیاتی اعمال و مناسک حج را بیان می کنیم.

افزایش خدمت رسانی پزشکان و پرستاران زن در حج ۹۶

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص برخی خدمات پزشکی و درمانی گفت: از سال گذشته سعی کردیم تا پزشکان و پرستاران زن افزایش پیدا کنند. در بعضی از کاروان ها درمانگاه های سه شیفته داریم و علاوه بر این در مکه، مدینه و در مشاعر هم بیمارستان و درمانگاه داریم و در آنجا هم شبانه روز کاملا مراقبت می کنند.

وی به زائر کارت اشاره کرد و گفت: زائر کارت به صورت یکسال عملیاتی شد ولی با توجه به تحریم هایی که شدیم باید انتقال پول به نحوی باشد که با عرف بین المللی منافات نداشته باشد و برای همین هم متوقف شد و اگر گردش پولی آزاد شد این طرح به عنوان یکی از بهترین کارها برای اینکه سرقتی صورت نگیرد و افراد پولشان را گم نکنند می باشد.

۱۳۹۶/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...