نسخه چاپی

گزینه‌های «داعش» پس از سوریه و عراق؛ افغانستان محتمل‌ترین بارانداز

انتظار می رود آمریكا به بهانه ظهور داعش در افغانستان و تهدید آن برای كشورهای آسیای مركزی هزاران نیروی خود را به این كشور اعزام كند.

به گزارش نما، پایگاه خبری «النشره» در مقاله ای به قلم «لیلی نقولا الرحبانی» با عنوان «سرنوشت داعش پس از پایان ماموریتش در مشرق عربی چیست» نوشت: امروز داعش در برابر ضرباتی که در سوریه و عراق متحمل شده به قهقرا رسیده است.

نویسنده آورده است: به نظر می رسد که ماموریت داعش در عراق و سوریه تمام شده و تنها چند ماهی تا اعلام قطعی پایان داعش در مشرق عربی باقی مانده است آن هم پس از اینکه هر طرفی، بخشی از منطقه جغرافیایی سوریه را که از چنگ داعش آزاد کرده تحت تسلط خود می گیرد.

شاید کُردها بخشی از جغرافیای سوریه را به چنگ خود درآورده و امیدوار به تاسیس کشور کوچک خود در آنجا باشند و آمریکایی ها نیز بخش دیگری از مرزهای مشترک بین عراق، سوریه و اردن را تحت سیطره خود گرفته و در انجا پایگاه هایی نظامی ایجاد کنند و ترکیه نیز بخشی از شمال سوریه را تصاحب کند، در حالی که ارتش سوریه نیز مشغول آزادسازی مابقی جغرافیای سوریه باقی می ماند که جنگ آن را از حاکمیت دمشق خارج کرده است.

اما در خصوص اینکه سرنوشت داعش پس از پایان ماموریت آن در کشورهای عربی چه خواهد بود، باید گفت به نظر می رسد که بقایای این گروهک تروریستی شکست خورده در منطقه سه راه در پیش خواهند گرفت.

نخستین راه این است که برخی از عناصر داعش از عراق و سوریه در منطقه می مانند اما قبای داعش را از تن درآورده و به برخی گروه های تروریستی که با نظام سوریه روبرو هستند، ملحق می شوند تا ارتش سوریه و متحدانش را تا بیش ترین زمان ممکن مشغول نگاه دارند.

اما دومین راه، انتقال داعش به شمال آفریقاست، با وجود اینکه داعش پایگاه های ثابت خود در لیبی را از دست داده اما عناصر آن هنوز در داخل این کشور پراکنده هستند و به نظر می رسد ماموریت داعش در لیبی تمام نشده و هنوز این گروهک تروریستی برای حضور در لیبی اصرار دارد.

داعش می خواهد لیبی پایگاه آن برای نفوذ به کشورهای همسایه آن باشد به گونه ای که تونس، مصر، الجزایر، مالی، نیجریه و غیر آن را تهدید کند.

سومین راه، نیز انتقال به افغانستان است، با وجود محدودیت جغرافیای تحت سیطره داعش در افغانستان اما ظهور غیرمنتظره این گروهک در افغانستان امکان انتقال داعش از سوریه به افغانستان را قوت بخشیده است.

داعش اخیرا مناطق استراتژیک مهمی از خاک افغانستان از جمله غار معروف تورا بورا که زمانی پایگاه اسامه بن لادن بود تصرف کرد که البته آنها را بعدا از دست داد و در عین حال اعلام جنگ داعش با طالبان، امکان انتقال داعش از سوریه به افغانستان را قوت بخشیده است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اخیرا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هواپیماهای ناشناس در افغانستان، جعبه های سلاح، مهمات و دیگر کمک های ضروری را با چتر برای این گروه تروریستی پرتاب می کنند.
مسئولین استان جوزجان افغانستان اعلام کرد که این اقدام در می 2017 میلادی 3 بار در استان های جوزان، فاریاب و ساری پل ثبت شده است.

وزارت خارجه روسیه افزود که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و وینسنت استورات رییس اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا گفته اند که هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

از سوی دیگر «بوعمر خراسانی»، سرکرده نیروهای داعش در افغانستان تهدید کرده بود که سرزمین‌های جدید را از نیروهای نظامی کابل و طالبان پس می‌گیرد.

تصمیم آمریکا برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان، علاوه بر بیش از 8 هزار سربازی که در آنجا حضور دارند نیز نشان‌دهنده تشدید موقعیت بحرانی در خاور نزدیک است.

شمار داعشی‌ها تنها در افغانستان 3 تا 4 هزار نفر برآورد شده و باتوجه به تقلای آنها برای پیوستن به دیگر سازمان‌های تروریستی که دارای پایگاه‌های ویژه‌ در کشورهای شوروی سابق به‌ویژه در آسیای مرکزی و روسیه هستند، یک تهدید واقعی برای کشورهای منطقه محسوب می‌شوند.

کشورهای آسیای مرکزی برای نفوذ شبه نظامیان داعش از افغانستان که می‌توانند سپس به سمت مرزهای چین و سپس به ایران و هند گسیل یابند، بسیار آسیب پذیر هستند.

امنیت آسیای مرکزی تا حد زیادی به امنیت ملی روسیه و امنیت ملی چین و همچنین امنیت راه جدید ابریشم مرتبط است که چین از طریق آن تجارت زمینی سریعی با اروپا دارد.

نویسنده مقاله تاکید کرد: بنابراین داعش چه به آفریقا نقل مکان کند و چه به افغانستان، برای چینی ها نگران کننده است، در آفریقا به این دلیل که شرکت های چینی در آنجا فعال هستند و در آسیای مرکزی و کشورهای همجوار چین هم که حضور داعش تا حد زیادی بر ثبات داخلی چین تاثیر خواهد گذاشت بخصوص که پیش از این هزاران ایغور چینی به داعش پیوستند.

در عین حال افغانستان از سمت شرق با چین هم مرز است و تهدیدهای داعش به راحتی از این طریق می تواند متوجه چین هم باشد، با این حال نباید از نظر دور داشت که 2 تا 3 هزار مبارز داعشی در مرز افغانستان و ترکمنستان مستقر هستند که می توانند به‌ راحتی از آنجا به غرب قزاقستان و سپس در خاک روسیه و فراتر نفوذ کنند.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...