نسخه چاپی

ادیانی در گفت و گو با نما :

خیانت 17 سال قبل توتال به ایران/ نگرانی ها درباره همكاری با شركت توتال هنوز وجود دارد

عکس خبري -خيانت 17 سال قبل توتال به ايران/ نگراني ها درباره همکاري با شرکت توتال هنوز وجود دارد

یك نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : به خاطر داریم كه شركت توتال در زمان تحریم ها علیه ایران با وجود اینكه در زمینه نفت و گاز فعالیت می كرد اما به یكباره پشت ایران را خالی كرده و به كشورشان بازگشتند .

سید علی ادیانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با بیان اینکه صنعت نفت برای تامین منابع مالی مورد نیاز مبادرت به جذب سرمایه های خارجی می کنند ، گفت : شرکت توتال یکی از شرکت هایی است که در حوزه صنعت نفت و گاز دنیا فعال است و در ایران هم سابقه فعالیت در پارس جنوبی را دارد که قرارداد جدیدی را در راستای این قرارداد در راستای قوانین و اسناد بالا دستی حوزه نفت و گاز کشورمنعقد کرده است
وی در خصوص بی اعتمادی هایی که از شرکت توتال در اذهان عمومی وجود دارد ، اظهار داشت : به خاطر داریم که شرکت توتال در زمان تحریم ها علیه ایران با وجود اینکه در زمینه نفت و گاز فعالیت می کرد اما به یکباره پشت ایران را خالی کرده و به کشورشان بازگشتند .
وی افزود : با توجه به قرارداد جدیدی که میان ایران و شرکت توتال با حجم سرمایه گذاری 4.8 میلیارد دلاری در منطقه پارس جنوبی و در میدان مشترک گازی ایران و قطر منعقد شده است ، اما هنوز نگرانی هایی در خصوص نوع عملکرد وتعهدات این شرکت به ایران وجود دارد .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر منابع داخلی و درآمدی کشور تامین کننده اهداف برنامه ششم و صنعت نفت و گاز نیست تصریح کرد : میادین مشترک ، دریایی ، خشکی و مستقل برای ساماندهی بیشتر نیاز به جذب سرمایه خارجی دارد و.طبیعی است اگر ایران بخواهد همپای کشور های همسایه در بهره برداری از میادین مشترک نفتی و گازی حرکت کند باید منابع ملی را کنترل کرده و با وضع قوانین سیاسی و دیپلماسی مناسب شرایط جذب سرمایه گذار خارجی را فراهم کند .
ادیانی عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با بیان شرایطی از این قرارداد گفت : برابر قوانین موضوعه و مطابق یک کنسرسیوم این قرارداد با همکاری شرکت پتروپارس که از شرکت های داخلی ایران به حساب می آید انجام می شود ؛ همچنین این قرارداد در چارچوب ITC یا شرایط عمومی قرارداد های نفتی جدید منعقد می شود .
وی ادامه داد : برابر این مقررات توتال موظف است که تکنولوژی را منتقل کرده و از ظرفیت های نیروی انسانی داخل استفاده کند وهم چنین برابر قانون اساسی حق مالکیت بر مخازن نفتی و گازی ایران را ندارد .
وی در پایان خاطر نشان کرد : هر نوع قرارداد نفتی که بیش از 5 سال برای کشور ایجاد تعهد کند ، وزارت نفت مکلف است که یک نسخه از آن که مطابق قراردادهای بین المللی محرمانه نیز می باشد را به کمیسیون انرژی مجلس فرستاده و قطعا قانون گذار درباره حسن اجرای آن به طور جدی نظارت خواهد کرد و اگر چنانچه در فرآیند اجرای کارخلاف قانون عمل شود مجلس به طور جدی ورود خواهد کرد .

۱۳۹۶/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...