نسخه چاپی

پیشنهاد وزارت علوم درباره ارز دانشجویی

در پی اعلام خبر توقف ارز دانشجویی برای دانشجویان غیر بورسیه و واكنش‌های متعدد به این موضوع در بین جامعه دانشگاهی كشور و به خصوص دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از كشور، مدیركل امور بورس وزارت علوم در این رابطه پیشنهادی را ارایه كرد.

به گزارش نما دكتر حسن مسلمي ناييني در گفت‌و‌گو با ايسنا، اظهار كرد: اگر بنا را بر اين بگذاريم كه دانشجويان ايراني خارج از كشور پس از پايان تحصيلات خود به ايران بازخواهند گشت، بحث دريافت تعهد بازگشت دانشجويان به كشور در ازاي اعطاي ارز دانشجويي را مي‌توان مطرح كرد.

وي با بيان اينكه مي‌توان از دانشجويان ايراني كه براي ادامه تحصيل در رشته‌هاي خاص و مورد نياز كشور به خارج از كشور مي‌روند با دريافت تعهد بازگشت به كشور ارز ارائه كرد، گفت: از طرفي ديگر بانك مركزي هم بايد متعهد شود مبالغي كه گفته است را به دانشجويان اعطا كند. ما نيز از سوي وزارت علوم براي بازگشت اين دانشجويان به كشور تعهد مي‌گيريم.

مسلمي در ادامه تاكيد كرد: البته اين در حاليست كه ادامه تحصيل دانشجوان ايراني در رشته‌هاي ويژه و خاص مورد نياز كشور و با اخذ تعهد بازگشت به داخل كشور و انتقال اين تجربيات به كشور باشد.

به گزارش ايسنا اين در حاليست كه پيش از اين مسلمي با تاكيد بر اينكه مرجع تعيين ارز دانشجويي بانك مركزي است، گفته بود كه هنوز هيچ بخشنامه‌اي از سوي اين بانك مبني بر عدم توزيع ارز دانشجويي به دانشجويان بورسيه يا غيربورسيه به وزارت علوم ارائه نشده است.

وي با بيان اينكه طبق روال سابق، بر اساس بخشنامه بانك مركزي توزيع معرفي‌نامه‌هاي ارز از سوي وزارت علوم براي كليه متقاضيان صورت مي‌گيرد، گفت: در اين راستا هر دو هفته يك بار معرفي‌نامه‌ها صادر و توزيع مي‌شود كه در اين راستا 14 مهرماه بيش از 3500 معرفي‌نامه ارز دانشجويي توزيع خواهد شد و همچنين بانك‌ها نيز كم و بيش بحث توزيع ارز را انجام مي‌دهند.

به گفته مديركل امور دروس و دانشجويان خارج وزارت علوم، تاكنون 48 هزار نفر جهت دريافت ارز دانشجويي در سامانه وزارت علوم ثبت‌نام كرده‌اند.

مسلمي نائيني با بيان اينكه بيش از 80 درصد دانشجوياني كه در خارج از كشور تحصيل مي‌كنند، در مقاطع تحصيلات تكميلي هستند، تصريح كرد: با توجه به اينكه ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در داخل كشور به حد كافي نيست، بر اين اساس اين دسته از متقاضيان مجبور به ادامه تحصيل در خارج از كشور شده‌اند، بنابراين ارز دانشجويي مي‌تواند براي ادامه تحصيل آنها كمك باشد و اين افراد نيز همانند بسياري از اساتيد ما كه امروز به كشور برگشته‌اند، به كشور بازخواهند گشت.

تمام اين مباحث در حالي مطرح شده است كه در پي اظهارات وزير اقتصاد مبني بر توقف ارز دانشجويي، بسياري از بانك‌ها از توزيع ارز دانشجويي به دانشجويان چه بورسيه و يا غير بورسيه خودداري مي‌كنند.

۱۳۹۱/۷/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...