نسخه چاپی

صحبت‌های یك روانشناس در پیش‌خطبه نماز جمعه

به گزارش نما - ایسنا نوشت: عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: صلاح است که نهادی اساسی و وزارت‌خانه‌ای مستقل برای حمایت همه جانبه از نهاد خانواده در کشور ایجاد شود تا شاهد تحکیم و استواری هر چه بیشتر نهاد خانواده در جامعه باشیم.

غلامعلی افروز در پیش خطبه نماز جمعه امروز تهران بر اهمیت نهاد خانواده در کشور تاکید کرد و گفت: خانواده تنها نهاد فطری بی‌بدیل و جاودانه‌ای است که همه نهادها و سازمان‌های دیگر باید از آن حمایت کنند.

وی ادامه داد: همه مسائل جامعه و نیازهای افراد در گروه‌های کودک، جوان و نوجوان و ... باید در خانواده دیده شود و همه نهادها و کارگزاران باید برای استحکام خانواده تلاش کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در هر جامعه‌ای چنانچه خانواده مستحکم شود، آن جامعه متعالی‌تر خواهد شد و ازدواج که تشکیل دهنده خانواده است نیز برای رسیدن آرامش و خوشبختی صورت می‌گیرد.

افروز در ادامه با تاکید بر اینکه باید همه برای خانواده تلاش کنیم، گفت: خانواده مطلوب خانواده‌ای است که مولفه‌های عطوفت در آن حاکم است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اصل دهم قانون اساسی کشور تاکید کرده است که جهت و محور همه برنامه‌های کشور باید برای تاسیس بهنگام و تحکیم و استواری خانواده باشد.

افروز در ادامه بر ایجاد یک وزارتخانه مستقل برای حمایت همه جانبه از نهاد خانواده تاکید کرد و گفت:‌ صلاح است نهادی اساسی و وزارتخانه‌ای مستقل برای حمایت همه جانبه روانشناختی، پزشکی و اجتماعی و ... در کشور ایجاد شود تا خانواده در جامعه همواره پرطراوت باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خانواده باید در جامعه سکوی آرامش بوده و برای همه جاذبه داشته باشد، گفت:‌ نهادهای اقتصادی باید امنیت اقتصادی را در جامعه افزایش دهند و امنیت اقتصادی را به خانواده‌ها بازگردانند.

وی درادامه با تاکید براینکه خانواده نباید آفت داشته باشد، گفت: هیچکس حق ندارد سلامت زیستی، عاطفی و شناختی کودکان را با دود سیگار خدشه‌دار کند.

این عضو هیأت امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: مصرف سیگار ظرفیت شناختی افراد را کاهش و باعث اضطراب و پریشانی افراد و همچنین خراب شدن پوست آن‌ها می‌شود. دود سیگار به همه افراد آسیب می‌زند و یک رفتار ناشایست و قابل ترک است.

افروز ادامه داد: ترک تدریجی برای سیگار وجود ندارد بلکه باید سریعا نسبت به ترک یکباره آن اقدام شود و افراد از این ترک یکباره نترسند، زیرا سکته نمی‌کنند و اتفاقی برایشان نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد تاکنون قربانی سیگار شده‌اند، گفت: تحقیقات نشان داده است در میان دو قلوهایی که یکی سیگار می‌کشد و دیگری نمی‌کشد، قل سیگاری حداقل ۱۰ سال زودتر از دیگری می‌میرد.

وی در ادامه به کودکان کانون اصلاح و تربیت نیز اشاره کرد و گفت:‌وقتی به نوجوانان آسیب دیده در کانون اصلاح و تربیت می‌رویم، در هر ۱۰۰ نفر آن‌ها حداقل ۹۰ نفر تجربه کشیدن سیگار را داشته‌اند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: همین سیگار است که تبدیل به ماری‌جوانا، حشیش، ‌شیشه و کراک در میان جوانان و نوجوانان می‌شود و هیچ کس معتاد نمی‌شود مگر از همین سیگار کشیدن.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نیاز به جامعه سالم داریم، گفت:‌ملت بی‌سیگار آرزوی ما است؛ زیرا سیگار یک یادگار استثماری است که آلودگی‌های فکری و روانی و زیستی زیادی در جامعه ایجاد می‌کند و باید نسبت به کاهش مصرف آن در جامعه تلاش شود.

۱۳۹۶/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...