نسخه چاپی

مقدمه‌چینی‌های ولیعهدسعودی برای پادشاهی

محمد بن سلمان ولیعهد فعلی سعودی ظرف دوسال گذشته به تدریج هواداران خود را در پست های كلیدی قرار داد و بدین ترتیب توانست رقیب خود یعنی محمد بن نایف ولیعهد سابق را از صحنه قدرت كنار بگذارد.

به گزارش نما, ایرنا به نقل از العهد، محمد بن سلمان ولیعهد و وزیردفاع سعودی جهت پرهیز ازهرگونه درگیری و منازعه برسرکنار گذاشتن محمد بن نایف از وزارت کشور و ولایت عهدی در21 ژوئن (31 خرداد) گذشته در پشت پرده به ویژه در بخش امنیتی مانور گسترده ای را به راه انداخت.

بن سلمان در اواسط ژوئن با صدور احکامی شماری از مسوولان را عزل و نصب کرد. این موضوع با سپردن اختیارات دادستانی کل به عنوان مسوول بازجویی های جنایی از وزارت کشور به دیوان پادشاهی همراه شد و بدین ترتیب محمد بن نایف از یک ابزار سیاسی قدرتمند خلع سلاح شد.

فرزند شاه سعودی در آوریل گذشته شورای امنیت ملی را به عنوان زیر مجموعه دیوان پادشاهی ونه وزارت کشور تاسیس کرد و یکی از نزدیکان خود یعنی محمد بن صالح الغفیلی عضو سابق سازمان اطلاعات سعودی را به عنوان رئیس این شورا بر گزید.

وزیردفاع سعودی همچنین برای تضمین حاکمیت خود بر ریاست سازمان اطلاعات عمومی و دستگاه اطلاعات خارجی در کشور مشاور مخلص خود یعنی احمد العسیری را به عنوان معاون رئیس این دستگاه برگزید.

شماری از ناظران معتقدند محمد بن نایف از تابستان 2015 صحنه مبارزه قدرت را باخت زیرا مانع از برکناری سعد الجابری به عنوان همپیمان نزدیکش و مشاور وی در امور مبارزه با تروریسم نشد.

ازسوی دیگر محمد بن سلمان همپیمانان مخلص خود را در پست های کلیدی وزارتی و استانی نصب کرد که همگی آنان از نسل سوم و یا شاهزادگان عشیره وی هستند.

درهمین راستا به عنوان مثال محمد بن سلمان برادرزاده و نوه ملک سلمان یعنی احمد بن فهد بن سلمان را به عنوان معاون رئیس منطقه الشرقیه برگزید که سعود بن نایف برادر بزرگ محمد بن نایف بر آن حکم می راند.

همچنین پیش بینی می شود حوزه اختیارات فیصل بن سلمان حاکم مدینه و برادر ناتنی ولیعهد درمرحله آتی گسترش یابد.

درهمین راستا فقط متعب بن عبدالله فرمانده گارد ملی سعودی از این عزل و نصب ها مصون باقی ماند. هر چند این گارد هم اکنون در محاصره قرار گرفته و پیش بینی می شود که در ارتش به ریاست فهد بن ترکی آل سعود یکی دیگر از نزدیکان محمد بن سلمان ادغام شود.

هم اکنون شایعاتی در ریاض در جریان است دال بر اینکه متعب فرزند پادشاه سابق سعودی و مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد پیشین سعودی تنها کسانی بودند که در هیات بیعت کننده شامل 34 عضو از شاهزادگان سعودی در تاریخ بیستم ژوئن گذشته (30 خرداد) با محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید بیعت نکردند.

۱۳۹۶/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...