نسخه چاپی

موضع واشنگتن هنوز بر ضد اسد است

روزنامه یو اس ای تودی نوشت: روسیه و آمریكا در حالی توافق آتش بس در سوریه را امضا كرده اند كه موضع واشنگتن در برابر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تغییر نكرده است و همچنان بر این باور است كه وی باید برود.

به گزارش نما ، این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم اورِن دورِل و گرگوری کورت نوشت: آنگونه که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است، این توافق در جهت آرام کردن درگیری ها در جنوب غربی سوریه و اجازه دادن به نیروهای معارض مسلح برای تمرکز به روی نبرد با داعش است.

این توافق، سطح جدیدی از مداخله آمریکا در جهت دستیابی به راه حلی برای توقف جنگ داخلی در سوریه را شامل می شود. بر اساس این توافق نیروهای وفادار به بشار اسد و متحدان ایرانی شان به جای مقابله با دیگر مخالفان، در برابر شورشیانی قرار می گیرند که سعی در اعمال قوانین افراطی اسلامی دارند. اما هنوز مشخص نیست که این توافق چگونه قرار است به اجرا گذاشته شود، زیرا آمریکا معتقد است که اسد باید برود. این توافق سعی دارد تا تنش در ناحیه جنوبی سوریه را کاهش و به درگیری ها در آن منطقه پایان دهد و ثبات را به آنجا بازگرداند و اجازه ورود آزادانه کمک های بشر دوستانه به مناطق جنگ زده را فراهم آورد.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود و در این مذاکرات حضور داشت، به خبرنگاران گفت: برخی از جزئیات توافق مانند چگونگی نظارت و اجرای آتش بس هنوز نیاز به بررسی دارند.

انتظار می رود که دولت اسد نیز به این توافق همانند آمریکا و اردن عمل کند. ایده اصلی امضای این توافق پایان دادن به خشونت و برقراری فضایی مناسب برای رفع بحران و پایان دادن به جنگ است.

از سوی دیگر، اندرو تابلِر، تحلیلگر مسائل سوریه در موسسه واشنگتن بر این باور است که این قرارداد به منزله جلوگیری از حملات نیروهای وفادار به اسد به نیروهای معارض مسلح تحت حمایت آمریکا و اردن در جنوب شرقی سوریه است.

گروه داعش شامل این توافق نشده است. این گروه اکنون در بخش تحت کنترل اسرائیل از بلندی های جولان در محاصره بوده و از سوی آمریکا و نیروهای تحت حمایت آن نیز، از سوی دیگر، تحت حملات شدید قرار گرفته است.

اکنون سوال در اینجا است که آیا روسیه خواهد توانست سوریه و همپیمانان ایرانی خود را وادار به پیروی از این توافق کند. جواب این سوال به گفته تابلر مشخص نیست.

در گذشته، چندین توافق آتش بس میان آمریکا و روسیه در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد که در نهایت به واسطه حمله نیروهای تحت حمایت آمریکا به نیروهای دولتی نقض شدند. آنها ادعا داشتند که در این حملات به تروریست ها حمله کرده اند.

این توافق جدید با آنچه که پیش تر در ارتباط با برقراری مناطق امن توسط ایران و روسیه و ترکیه به امضا رسیده بود، متقاوت است. آمریکا بخشی از آن توافق که در ابتدای سال جاری میلادی به انجام رسید، نمی باشد. گفتگو های آستانه در قزاقستان که برای نهایی کردن توافق یاد شده برای برقراری مناطق امن برگزار شده بود، به توافقی نهایی منجر نشدند.

در هفته گذشته، ارتش سوریه اعلام کرد که انجام عملیات در جنوب این کشور را برای 4 روز به حالت تعلیق در خواهد آورد تا در دور جدید مذاکرات آستانه که از سوی روسیه برگزار می شد، با پیشرفت روبرو شود. بدین ترتیب دولت سوریه در استان های درعا، قنیطره و سویدا آتش بس یکجانبه ای را آغاز کرد که مهلت آن در روز شنبه به پایان خواهد رسید. این تاریخ مطابق است با یک روز پیش تر از آنکه توافق آتش بس پیشنهادی آمریکا و روسیه وارد مرحله اجرایی شود. در نتیجه تنها راه آنکه این توافق پایدار بماند در آن است که ایران و سوریه نیز از آن پیروی کنند.

۱۳۹۶/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...