نسخه چاپی

طلاق عاطفی؛ هم خانگی‌های بدون دلبستگی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به چاقی شكمی در كودكان هشدار داد و گفت: طبق آمار، چاقی شكمی در كودكان روند رو به افزایشی را در پیش گرفته است؛ به طوری این نوع چاقی در كودكان ۷ تا ۱۸ سال شهری حدود ۲۱ درصد و در كودكان روستایی ۱۳ درصد مشاهده می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به چاقی شکمی در کودکان هشدار داد و گفت: طبق آمار، چاقی شکمی در کودکان روند رو به افزایشی را در پیش گرفته است؛ به طوری این نوع چاقی در کودکان ۷ تا ۱۸ سال شهری حدود ۲۱ درصد و در کودکان روستایی ۱۳ درصد مشاهده می‌شود.

دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به شیوع نگران کننده چاقی در بین کودکان کشور، گفت:طبق مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۰ درصد کودکان ۷ تا ۱۸ سال دچار اضافه وزن هستند و در کودکان زیر ۵ سال هم در یک دوره ۱۰ ساله شیوع چاقی در آنها حدود دو برابر بیشتر شده است و نگران کننده‌تر از آن چاقی شکمی است؛ به طوری که تا چند سال پیش ما در کشور شاهد کودکانی با چاقی شکمی نبودیم، اما طبق مطالعات انجام شده چاقی شکمی در کودکان ۷ تا ۱۸ سال شهری حدود ۲۱ درصد و در کودکان روستایی ۱۳ درصد مشاهده می‌شود.

وی افزود: اگر روند چاقی در کودکان با همین شکل پیش رود باید منتظر سونامی بیماری‌های غیر واگیر در جمعیت بزرگسال سه تا چهار دهه آینده باشیم.

وی تاکید کرد: در جامعه ما شاهد کودکان زیر دو سالی هستیم که دچار اضافه وزن و چاقی هستند. در حالی که اکثریت پدر و مادرهای ایرانی تصور می‌کنند که کودک چاق یعنی کودک سالم، اما همین کودک در بزرگسالی درگیر بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، هایپرلیپیدمی و بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی سرطان‌های مختلف می‌شود و علاوه بر رنجی که خود باید متحمل شود، هزینه‌های زیادی را نیز بر سیستم سلامت تحمیل می‌کند. بنابراین باید چاقی به خصوص در کودکان به یک ضد ارزش تبدیل شود و این موضوع ملکه ذهن هر پدر و مادری شود.

عبدالهی با بیان این که انسان سالم محور توسعه پایدار است، عنوان کرد: در واقع یک نیروی جوان که باید در سن جوانی مشغول به کار و زندگی سالم باشد و یک نیروی فعال و کارامد برای کشور باشد، در اثر اضافه وزن و چاقی درگیر بیماری‌های مختلف و خانه نشینی می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برای مقابله و کاهش آمار چاقی و اضافه وزن، آموزش و اطلاع رسانی رکن مهمی در این امر محسوب می‌شود که در این بین نقش والدین و صداوسیما با توجه به رسالت خود در امر فرهنگ‌سازی تغذیه درست، بسیار تاثر گذار است.

۱۳۹۶/۴/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...