نسخه چاپی

احداث سد و انتقال آب ۲ راهكار اجتناب‌ناپذیر برای حل مشكلات آبی كشور

شركت مدیریت منابع آب ایران در تشریح شرایط اجرای پروژه های آبی كشور، احداث سد و انتقال آب را به عنوان راهكارهای اجتناب‌ناپذیر برای حل مشكلات آبی كشور اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، «سیدعلی ادیانی» نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی حدود یک هفته پیش در تشریح مشکلات آبی کشور اظهار داشت: "مشکلات کنونی دریاچه ارومیه ناشی از انتقال های آبی نادرست و غیر اصولی بوده است؛ در یک زمانی باد کاشته شده و هم اکنون طوفان درو می شود، وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان محیط زیست کشور هر یک به میزانی در این انتقال ها نقش دارند، که برای جلوگیری از مشکلات درآینده باید تدبیر اساسی شود."

وی همچنین تصریح کرد: "توجیهات کارشناسی که برای اخذ مجوز به شورای عالی آب ارائه می دهند، پایه کارشناسی درستی ندارد؛ براثر تجربه ثابت شده تعداد زیادی از سدهایی که در کشور احداث شده و مجوز زیست محیطی، شورای عالی اقتصاد و شورای عالی آب را اخذ کرده کرده بنچاق و بنیان عملی و کارشناسی نداشته و عارضه های کنونی را به دنبال داشته است."
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران در واکنش به این اظهارات توضیحاتی را به خبرگزاری تسنیم ارسال کرده که متن این توضیحات بدین شرح است:

توزیع ناهمگون زمانی و مکانی بارش در مناطق مختلف کشور، سبب شده تا حوضه‌های آبریز کشور از امکانات منابع آب در وضعیت‌های متفاوتی قرار داشته باشند. براین اساس، موضوع احداث سد و انتقال آب به عنوان یکی از راهکارهای اجتناب‌ناپذیر و بعضاً تنها راهکار جهت تأمین نیازهای ضروری در مناطق کم آب وخشک و همچنین کاهش خسارت سیلاب (روندیابی سیل در مخزن سد) از دیرباز مورد توجه برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کشور قرار داشته و در راهبردهای بلندمدت توسعه منابع آب کشور (مصوب هیأت محترم وزیران) مورد تأکید قرار گرفته است. لذا وزارت نیرو بر اساس وظیفه حاکمیتی در تامین آب مورد نیاز شرب و بهداشت آحاد مردم و با انجام مطالعات مختلف و ارزیابی اثرات اقتصادی، فنی، اجتماعی و زیست محیطی مبدا و مقصد اقدام به انتقال آب بین حوضه ای می¬نماید. لذا وزارت نیرو ضمن احترام به دغدغه های صاحبنظران و خبرگان، این اطمینان خاطر را می‌دهد که هرگونه تصمیم گیری در بخش آب حتما با رعایت موارد فوق الذکر و لحاظ کردن ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در طرحهای توسعه منابع آب و ایجاد چارچوب نهادی مناسب که امکان مشارکت تمامی ذیمدخلان و ذینفعان را فراهم سازد، صورت می پذیرد.

ازسوی دیگر، تجربیات متعدد کشورهای دیگر نیز در اجرای طرح‌های تأمین و انتقال آب نشان‌دهنده مقبولیت چنین طرح‌هایی در سطح دنیا می‌باشد. البته اذعان می‌گردد که در برخی مناطق به دلیل تداخل وظایف دستگاه‌های ذینفع و مشکلات قانونی موجود از یک طرف و بروز مسائل و مشکلات خاص نظیر خشکسالی (که البته در کشور ما به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و نیمه‌خشک دنیا بسیار اتفاق می‌افتد) و بارگذاری‌های بیش از ظرفیت بر منابع آبی منطقه از طرف دیگر چالش‌هایی در نظام بهره‌برداری و برنامه‌ریزی آب کشور حادث شده که البته رفع آن‌ها مستلزم عزم ملی و مشارکت فعال کلیه ذینفعان و ذیمدخلان و حمایت‌های قانونی مورد نیاز می‌باشد. مضافاً سیاست‌های کلان و اتخاذ تصمیمات بیرون از بخش آب در زمینه استقرار مراکز جمعیتی، اشتغال، امنیت غذایی، توسعه صنعتی و حفاظت از محیط زیست، تأثیرات بسیار جدی وچشمگیری بر عملکرد بخش آب کشور داشته است. وزارت نیرو تمام مساعی خود را درجبران کمبودها و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌پذیری منابع آب به کار بسته و خواهد بست. در این میان همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذیربط در پیشبرد اهداف مورد نظر کارگشا خواهد بود.

شایان ذکر است فرآیند تخصیص آب و اقدامات اجرایی طرح‌ها در وزارت نیرو بر اساس آیین‌نامه بررسی و تصویب طرحها انجام می‌شود بطوریکه ابتدا شرکت آب منطقه‌ای خلاصه گزارش و مطالعه شناخت طرح را تهیه و جهت بررسی و تصویب به شرکت مادر تخصصی ارسال و پس از تصویب اولیه در شرکت مادر، شرکت آب منطقه‌ای نسبت به انتخاب مشاور جهت مطالعات توجیهی اقدام می‌نماید که تمامی جنبه‌های طرح مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. و پس از انجام و تصویب مطالعات توجیهی در شرکت آب منطقه‌ای به شرکت مادر تخصصی (دفتر فنی ) جهت تصویب و ورود به مرحله بعدی مطالعه که نیازمند اخذ مجوز تخصیص وزارت نیرو می‌باشد، ارسال می‌گردد. مجوز اولیه تخصیص توسط معاونت آب و آبفای وزارت نیرو جهت انجام مطالعات طراحی پایه از طریق انتخاب مشاور و انجام محاسبات مهندسی و بررسی‌های میدانی مشخصات طرح و سپس ارسال به شرکت مادر جهت تصویب اولیه، صادر می‌گردد.

پس از تصویب مرحله طراحی پایه و اخذ موافقت اولیه تخصیص آب، انجام مطالعه طراحی تفصیلی از طرف شرکت آب منطقه‌ای به مشاور ابلاغ می‌گردد. مشاور موظف به تهیه مدارک لازم برای عملیات اجرایی و نصب و راه‌اندازی می‌باشد که پس‌از تصویب در کارگروه فنی استانی به دفتر فنی و کمیته تخصصی ویژه شرکت مادر تخصصی ارسال می‌گردد و پس از بررسی و تصویب جهت تصویب نهایی به لحاظ بحثهای کلان فنی، مدیریتی و سیاست‌گذاری به شورای تصویب طرح واقع در ستاد وزارت نیرو ارسال و پس از بررسی و تصویب نهایی طرح و موافقت با اجرای آن با امضاء معاونت آب و آبفا ابلاغ می‌گردد.

*عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی

با توجه به ابعاد مختلف طرحهای انتقال آب بین حوضه‌ای، سدسازی و رفع آلودگی رودخانه کارون و نیاز به بررسیهای بیشتر کارشناسی و تصمیم گیریهای مهم، رویکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم طرح موضوعات مهم از طریق شوراهای هماهنگی حوضه های آبریز نظیر کارون بزرگ با رویکرد مشارکتی و تعاملی با حضور تمامی ذینفعان و ذیمدخلان نظیر وزارت نیرو، استانداران، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نمایندگان تشکل‌های صنفی کشاورزان استانهای واقع در حوضه آبریز پیگیری و تصمیمات بر اساس منافع ملی، خرد جمعی و رعایت مسائل فنی گرفته خواهد شد. تا ضمن هم‌افزایی بیشتر در اقدامات از هرگونه موازی‌کاری و عدم هماهنگی¬ها جلوگیری گردد.

۱۳۹۶/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...