نسخه چاپی

رییس بسیج زنان: در دنیا شاهد جنبش «پوشندگان سر» هستیم/ حجاب جزء فطرت انسان‌هاست و به آن باز می‌گردند

به گزارش نما - ایسنا نوشت: رییس بسیج جامعه زنان از برگزاری ویژه برنامه‌هایی در هفته «عفاف و حجاب» خبرداد و گفت: جشن مردمی عفاف و حجاب در 250 بوستان در سطح کشور برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های متنوعی برای کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نیز در طول این هفته پیش بینی شده است.

مینو اصلانی در خصوص برنامه‌های هفته عفاف و حجاب گفت: ویژه برنامه‌هایی در طول هفته عفاف و حجاب توسط «قرارگاه مردمی عفاف و حجاب» که با حضور دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مردم‌نهاد تشکیل شده است جهت بهره مندی نوجوانان و جوانان و همچنین دقیق تر شدن آنان نسبت به مسائل عفاف و حجاب با رویکرد مخاطب محور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان آنکه برنامه‌هایی برای کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان پیش بینی شده است افزود: برخی برنامه‌ها به صورت کودکانه در سطح بوستان‌ها اجرا خواهد شد، همچنین آنکه برای نوجوانان مسابقات مختلف ورزشی، فرهنگی، کتابخوانی پیش بینی شده و برای جوانان و بزرگسالان نیز ضمن برگزاری برنامه‌های متنوع و جذاب نشست‌های تخصصی نیز پیش بینی شده تا با مبانی عفاف و حجاب و جنگ نرم دشمن در این حوزه بیشتر آشنا شوند.

رییس بسیج جامعه زنان ادامه داد: امسال نشست‌های تخصصی در حوزه عفاف و حجاب با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و متخصصان ادیان توحیدی برگزار می‌شود تا همه ادیان نقطه نظرات خود را با توجه به آموزه‌های دینی خود در حوزه عفاف و حجاب مطرح کنند زیرا مساله پوشش همواره برای انسان پیش شرط مهمی بوده و در تمامی ادیان نیز به این مساله توجه بسیار ویژه‌ای صورت گرفته است.

اصلانی ادامه داد: در طول این هفته در یازده ایستگاه مترو تهران نیز از ساعت شش تا هشت بعدازظهر ویژه برنامه‌هایی اجرا خواهد شد. در سطح کشور نیز در 250 بوستان ویژه برنامه‌هایی به همراه انجام مشاوره جهت عفاف و حجاب برگزار خواهد شد تا از طریق این مشاوره‌ها به سوالات و شبهات افراد در حوزه عفاف و حجاب پاسخ داده شود زیرا متاسفانه امروزه فضای مجازی سرشار از شبهاتی در خصوص ارزش‌ها، اعتقادات و باورها است. به این ترتیب در طول هفته جاری ضمن اینکه در کانال های مختلف نسبت به این شبهات پاسخ داده می شود، در برخی بوستان‌های کشور نیز به صورت چهره به چهره این مشاوره ها صورت خواهد گرفت.

چرا مسوولان در اجرایی کردن قوانین مربوط به عفاف و حجاب کوتاهی می‌کنند

وی همچنین گفت: مهمترین برنامه هفته عفاف و حجاب 21 تیرماه مصادف با سالگرد شهادت بیش از دو هزار نفر از مردم در مسجد گوهرشاد در سال 1314 است که در آن روز جشن‌های بزرگ و تجمعات مردمی را در سراسر کشور خواهیم داشت. این در حالیست که در سال گذشته نیز مردم با وجود گرمای هوا استقبال بسیار گسترده‌ای از این برنامه‌ها داشتند و نشان دادند که مردم متدین ما خواهان عفاف و حجاب در جامعه و جامعه‌ای عفیف و پاک هستند و این مسئولین هستند که باید پاسخ دهند که چرا در اجرایی کردن قوانین مربوط به عفاف و حجاب کوتاهی می‌کنند و این قوانین اجرا نمی‌شود؟ به این ترتیب شاهد تجمعات مردمی در روز عفاف و حجاب در پاسداشت شهدای حجاب و ارزش والای حجاب و عفاف هستیم.

رییس بسیج جامعه زنان ادامه داد: در روز پنجشنبه نیز برنامه‌های متنوعی در سراسر کشور از جمله دیدار با خانواده‌های معظم شهدا به ویژه شهدای زن و گرامیداشت مروه شروینی اولین بانوی محجبه ای که به خاطر پوشش اسلامی‌اش شهید شد،خواهیم داشت. در روز جمعه نیز با حضور در نمازهای جمعه بیانیه هفته عفاف و حجاب را از طریق تریبون‌های نماز جمعه قرائت خواهیم کرد و همچنین مطالبات مردمی جهت پررنگ‌تر شدن موضوع عفاف و پوشش در سطح جامعه نیز قرائت خواهد شد.

اصلانی در ادامه عنوان کرد: برنامه‌های این هفته توسط قرارگاه مردمی که متشکل از دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت کشور، سازمان تبلیغات اسلامی و ... و همچنین سازمان‌های غیردولتی است، برگزار خواهد شد و در واقع بسیج جامعه زنان برای برگزاری هفته عفاف و حجاب به کمک وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر بخش‌های کشور که مرتبط با مسائل عفاف و حجاب هستند، آمده است.

وی در خصوص بررسی عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری در حوزه عفاف و حجاب نیز گفت: معاونت زنان ریاست جمهوری طبق نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی در این حوزه بر عهده دارد و در چارچوب همین وظایف گزارش کار خوبی ارائه کردند و قرار است گزارش کار خود را در شورای فرهنگی اجتماعی زنان هم ارائه دهند به این ترتیب در چارچوب وظایفی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دستگاه ها در حوزه عفاف و حجاب مشخص شده فعالیت‌هایی را به انجام می‌رساند.

رییس بسیج جامعه زنان در خصوص وضعیت عفاف و حجاب در جامعه نیز اظهار کرد: جامعه ما جامعه‌ای عفیف و متدین و به دنبال ترویج عفت‌مداری و پوشش است زیرا مردم همواره در کنار ما بوده‌اند و مردم پای انقلاب خود ایستاده‌اند اما البته آسیب‌هایی نیز در این حوزه وجود دارد اما به طور کلی با توجه به این هجمه سنگین و غفلت مسئولین وضعیت بسیار خوبی در این حوزه داریم و مردم همچنان پای اعتقادات خود ایستاده‌اند و مسئولان همچنان در این حوزه عقب‌تر از مردم ایستاده‌اند.

برنامه‌سازی شبکه‌های ماهواره‌ای علیه حجاب و تحکیم خانواده و حیازدایی

وی در ادامه با بیان اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای علیه حجاب و تحکیم خانواده برنامه‌سازی می‌کنند، گفت: شبکه‌های اجتماعی حیازدا نیز دائما برای نوجوانان و جوانان ما تولید محتوا می‌کنند و علیرغم همه این هجمه‌ها که اگر در هر کشور دیگری وجود داشت آن کشور زمین‌گیر و ساقط شده بود اما می‌بینیم در ایران به خاطر اعتقادات مردم و اینکه نوجوانان و جوانان ما بسیار عفیف و معتقدی هستند این توطئه‌ها هنوز نتوانسته آنطور که مدنظر دشمنان است در جامعه ما عمل کند و جامعه را به سمت بی‌عفافی و حیازدایی پیش ببرد.

اصلانی افزود: هر چند آسیب‌هایی نیز در این حوزه دیده‌ایم اما معتقدم بیشترین آسیب در حوزه عفاف و حجاب در کشور به خاطر بی توجهی مسئولین است از جمله آنکه شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نمی‌کنند و فقط حرف آن را می‌زنند و این در حالی است که در غرب امروز به دنبال اینترنت پاک هستند اما در کشور ما همچنان شبکه‌های حیازدا به راحتی فعالیت می‌کنند و این واقعا غفلت مسئولین را نشان می‌دهد.

رییس بسیج جامعه زنان در ادامه عنوان کرد: در مقابل حجم زیاد تلاش دشمن اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم و جلوی آنها را نگیریم بالاخره تاثیر خود را در جامعه خواهد گذاشت. همچنین نوجوانان، جوانان و دانشجویان ما بسیار متدین‌تر از آن هستند که این هجمه‌ها بر روی آنها اثر بگذارد.

وی در ادامه با بیان آنچه عفاف و حجاب با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: حجاب میوه عفاف است و به این ترتیب عفاف بسیار وسیع‌تر بوده و در رفتار، نگاه و بینش افراد تجلی پیدا می‌کند بنابراین در جامعه خود نیاز داریم هم به عفاف و هم به حجاب بپردازیم. به این ترتیب نمی‌توانیم مدعی شویم که قوانین حجاب را در جامعه اجرا نکنیم تا عفاف در جامعه اتفاق بیفتد.

عدم اجرای پوشش حجاب کارمندان در ادارات

اصلانی در ادامه با بیان اینکه قانون تقویت بنیانهای خانواده و تسهیل ازدواج از قوانین بسیار خوبی در این حوزه هستند، گفت: متاسفانه بسیاری از این قوانین زمین مانده و اجرایی نمی‌شود. به طور مثال در سال 94 وزارت کشور بخشنامه‌ بسیار خوبی را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کرد. در خصوص رعایت پوشش حجاب کارمندان زن و مرد اما در بسیاری از ادارات این قانون اصلا اجرا و رعایت نمی‌شود.

انتقاد به فیلم‌های سینمایی مروج حیازدایی و خیانت

رییس بسیج جامعه زنان در خصوص رویکردهای سلبی و اجرایی در حوزه عفاف و حجاب، گفت: عفاف و حجاب یک موضوع فرهنگی است و موضوعی است که باید در آن اقناع‌سازی صورت گیرد زیرا حجاب جزو فطرت انسان‌هاست و امروز در دنیا شاهد بازگشت به فطرت و پوشش انسان‌ها هستیم و در بسیاری از کشورها جنبش "پوشندگان سر" به راه افتاده است به طوریکه زنان نیز با پوشش سر بیرون می‌آیند بنابراین این حوزه نیاز به کار فرهنگی بسیار عمیق‌تر دارد اما متاسفانه دستگاه‌ها در این حوزه به وظایف خود عمل نمی‌کنند از جمله وزارت ارشاد به طوریکه در حال حاضر یکی از معضلات ما فیلم‌های سینمایی هستند که از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند و بسیار حیازدا هستند و ترویج خیانت می‌کنند.

اصلانی ادامه داد: به طور مشخص در سینمای دینی فیلم‌های بسیار فاخری می‌توانیم تولید کنیم اما امروز آنقدر فیلم‌ها سطحی شده‌اند و بسیار ساده‌انگارانه به مساله سینما توجه می‌شود در حالیکه ما کارگردانانی بسیار حرفه‌ای داریم که می‌توانند فیلم‌هایی در سطح استانداردهای بین‌المللی تولید کنند زیرا ما به لحاظ فنی و محتوایی هیچ چیز کم نداریم.

وی افزود: نیاز است که در حوزه سینما به مساله عزت و کرامت زن مسلمان ایرانی پرداخته شود و در این زمینه الگوسازی شود.

رییس بسیج جامعه زنان در ادامه عنوان کرد: برای برگزاری هفته عفاف و حجاب بسیاری از وزارتخانه‌ها پای کار آمده‌اند و به وظایفی که برای آنها تعیین شده است واقعا عمل می‌کنند و به نظر می‌آید بسیار در این حوزه جای امیدواری است تا بتوانیم در طول سال به فعالیت این قرارگاه مردمی ادامه دهیم و شاهد تاثیرات آن در سطح جامعه باشیم زیرا مدیران و مسئولان و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها نیز همه بر این حوزه اهمیت قائل هستند هر چند غفلتی در این حوزه شاهد هستیم.

وظایف قانونی نیروی انتظامی در غالب «گشت ارشاد»

اصلانی در خصوص فعالیت گشت ارشاد در سطح شهرها نیز گفت: گشت ارشاد یک قانون است و بر اساس قانون باید وجود داشته باشد و نیروی انتظامی نیز مانند همه دستگاه‌های دیگر در حوزه عفاف و حجاب فعالیت دارد و چیزی فراتر از قانون انجام نمی‌دهد اما اینکه سایر حوزه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل نمی‌کنند دلیل نمی‌شود که در نیروی انتظامی نیز به قوانین در حوزه عفاف و حجاب توجه نشود. این در حالیست که اگر سایر حوزه‌ها از جمله نهادهای هنری و فرهنگی به مساله عفاف و حجاب توجه کنند طبیعتا نیازی به گشت ارشاد نخواهیم داشت اما در هر حال نیروی انتظامی دارای وظایفی در این حوزه است که بر اساس قانون در غالب گشت ارشاد به آن عمل می‌کند.

وی در خصوص حد حجاب در جامعه گفت: حد و حدود حجاب در جامعه را شرع مشخص می‌کند و ما نباید از حدی که شرع و دین برای ما مشخص کرده است نه کمتر و نه بیشتر از جامعه طلب کنیم و در این حوزه اختلافی در خصوص حد شرعی پوشش وجود ندارد و این مساله کاملا روشن است و مردم نیز به این موضوع کاملا واقف هستند.

درخواست از مسئولان بنیاد ملی مُد و لباس برای جلوگیری از قاچاق پوشاک

رئیس بسیج جامعه زنان همچنین با اشاره به توزیع پوشاک نامناسب در فروشگاه‌های سطح شهر خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم که پوشاک مناسب برای عرضه به جوانان تولید و توزیع شود. مردم باید از مسئولان مطالبه کنند، زیرا برخی هنجارشکنان لباس نامناسب را برای کودکان و نوجوانان تولید می‌کنند که آسیب‌های جدی در پی دارد. امیدوار هستیم مسئولان در بنیاد ملی مُد و لباس اقدامات خوبی برای جلوگیری از قاچاق پوشاک انجام دهند.

وی به برگزاری نمایشگاه‌های حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه‌ها به صورت موقت پوشاک اسلامی را به علاقه‌مندان ارائه خواهند کرد.

۱۳۹۶/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...