نسخه چاپی

گزارش بی بی سی از بازار ارز ایران

عکس خبري -گزارش بي بي سي از بازار ارز ايران

بازار ارز در چند هفته اخیر آشفته بوده و قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران افزایش بی سابقه ای پیدا كرده است.

به گزارش نما،بی بی سی در خبر با اشاره به افزایش قیمت ارز در ایران نوشت: از تهران گزارش شده که قیمت دلار آمریکا به مرز سه هزار تومان نزدیک شده و قیمت یورو، پول واحد اروپایی به سه هزار و ۹۰۰ تومان و پوند بریتانیا به چهار هزار و ۷۱۰ تومان رسیده است.

صبح روز یکشنبه ۹ مهر (۳۰ سپتامبر) قیمت دلار حدود ۲۸۵۰ تومان بود اما تا ظهر به ۲۹۸۰ تومان افزایش پیدا کرد و گفته می شود که لحظه به لحظه قیمت ها در حال افزایش است.این در حالی است که دولت از هفته گذشته برای کنترل بازار ارز، یک اتاق مبادلات ارزی ایجاد کرده است و در آن ارز برای واردات کالا را به قیمت های پائین تر از قیمت بازار آزاد می فروشد.



بی بی سی افزود: به نظر می رسد که با گذشت چندین روز از فعالیت این مرکز تازه، بازار نه تنها آرام نشده است بلکه روز به روز آشفته تر شده است.مرکز مبادلات ارزی برای مقابله با جهش مداوم قیمت ارزهای خارجی گشوده شد. صادرکنندگان و واردکنندگان در این مرکز، ارز را با بهایی کمتر از نرخ بازار آزاد مبادله می‌کنند.

مقامات بانک مرکزی امیدوار بودند که با فعالیت این مرکز، فشار تقاضای ارز برای واردات کاسته شده و به این ترتیب قیمت‌ها پایین بیایند. این مقامات می‌گویند که بخش زیادی از افزایش قیمت ارز ناشی از تقاضای سفته‌بازی و در نتیجه "مصنوعی" است.



این سایت در ادامه آورده است:محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، روزشنبه عامل نوسان قیمت در بازار را "مقاومت بازار" دانسته و گفته بود که تقاضای سفته‌بازانه که وارد بازار شده در مقابل سیاست‌های اصلاحی، مقاومت می‌کند تا مانع از کاهش قیمت‌ها شود. او گفته بود که مقاومت بازار به‌زودی شکسته خواهد شد.



میانگین قیمت ارز در چهار ماه اخیر - هفته اول هر ماه (قیمت ها به تومان)
ارزهای عمده خرداد تیر مرداد شهریور مهر
دلار ۱۷۳۵ ۱۸۷۸ ۱۹۳۰ ۲۱۶۲ ۲۹۸۰
یورو ۲۲۲۰ ۲۳۶۵ ۲۳۵۵ ۲۷۵۰ ۳۹۰۰
پوند ۲۷۲۰ ۲۹۴۰ ۳۰۰۰ ۳۴۳۰ ۴۷۱۰

بی بی سی در ادامه افزایش قیمت ارز در ایران را متاثر از تحریم ها دانسته می نویسد: روند افزایش قیمت ارز، به ویژه از زمانی در ایران شدت گرفت که با تشدید تحریم های نفتی علیه جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای و کاهش صادرات نفت، دسترسی ایران به ارزهای خارجی به خصوص دلار محدود شد.

دولت و بانک مرکزی ایران در یک سال گذشته با طرح‌های مختلف سعی کرده‌اند که قیمت ارز را در بازار کنترل کنند، اما نه فشار بر فروشندگان ارز و بازداشت بعضی از آنها، نه حذف ارز مسافرتی و نه برنامه تشکیل بازار بورس ارز یا اتاق معلاملات ارزی، نتوانست مانع از افزایش قیمت ارز در بازار شود.



رشد تاریخی بورس تهران

این سایت در ادامه با اشاره به رکورد های بورس تهران در روز های گذشته آورده است: همزمان با افزایش بی سابقه ارزهای خارجی در بازار ایران، گزارش شده که تقاضا برای خرید سهام در بازار بورس تهران نیز افزایش بی سابقه ای پیدا کرده است.

گزارش ها نشان می دهد که شاخص اصلی بورس تهران به بیشتر از ۲۹ هزار واحد رسیده است در حالی که تا همین ده روز پیش شاخص بورس حدود ۲۷ هزار واحد بود و در ماه های تیر و مرداد نیز شاخص بورس تهران روندی نزولی داشت.



بی بی سی درباره علت افزایش شاخص بورس تهران می نویسد: کارشناسان اقتصادی می گویند که دلیل اصلی افزایش تاریخی شاخص اصلی بورس تهران، به رشد شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در بازار برمی گردد.

این کارشناسان می گویند که برخی از سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که قیمت ارز و سکه در بازار به اندازه کافی افزایش پیدا کرده و به سقف خود رسیده است و اکنون بهتر است سرمایه خود را به بورس ببرند که تا به حال قیمت در آن افزایش چندانی پیدا نکرده است.

در همین حال، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد ایران، مردم را به حضور در بازار بورس و سرمایه تشویق کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای حسینی در عین حال گفته است که مردم "حتما برای حضور در این بازار با مشورت و کسب آگاهی اقدام به سرمایه گذاری کنند تا منتفع شوند در غیر این صورت متحمل زیان خواهند شد.

۱۳۹۱/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...