نسخه چاپی

تصویب اعطای تابعیت از طریق مادر به كودك

دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك با بیان اینكه لایحه پذیرش تابعیت از طریق مادر در دولت به تصویب رسید، گفت: تصویب این لایحه در مجلس موجب رفع مشكلات فراوان در بحث هویت برخی كودكان می شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، مظفر الوندی دبیرمرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بحث هویت را یکی ازحقوق مسلم کودکان دانست، که هم در کنوانسیون حقوق کودک به آن تصریح و هم در قوانین مختلف داخلی کشور به آن توجه شده است.

وی ادامه داد: داشتن هویت وشناسنامه علاوه برحق کودک بودن، پیش زمینه ای برای حفظ امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی و امنیت سیاسی هر کشوری محسوب می شود و هیچ کشوری نمی تواند از کنار موضوعی تحت عنوان عدم هویت کودکان بی تفاوت عبور کند.

دبیرمرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه این مرجع در راستای وظایف قانونی و زمره اهداف خود تا کنون، یکی از موضوعات اصلی جلساتش بحث هویت از ابعاد مختلف بود، گفت: دو اقدام مهم و دو مصوبه در دولت به همین منظور اجرا و تصویب شد که یکی از آنها، آموزش اتباع بیگانه بود.

آموزش کودکان بی هویت نخستین گام در شناسایی این افراد
وی مصوبه آموزش اتباع بیگانه درسال 94 اصلاح کرده تا افراد نیازمند آموزش بدون برگ هویتی با برگ حمایت تحصیلی بتوانند ورود کند و آموزش ببیند.

الوندی این اقدام را گامی مثبت هم در آموزش دادن بچه های بی هویت و نیز درشناسایی این کودکان دانست و درباره مصوبه دوم گفت: مصوبه دوم در سال 95 برای اتباع ایرانی بدون هویت مشابه اتباع بیگانه به تصویب رسید که براساس آن برای هر کسی که آیین نامه مشخص کرده و درخواست تحصیلی داشته باشد، بدون داشتن شناسنامه کارت تحصیلی صادر می شود و با این کار قدم اول برای هویت آنان برداشته می شود و افراد را تحت پوشش قرار می دهد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه وزیر دادگستری روز گذشته در جلسه شورای هماهنگی مرجع از تنظیم لایحه ای در دولت به منظور رفع این مشکل خبر داد، گفت: براساس این لایحه تابعیت از طریق مادر مورد پذیرش قرار می گیرد.

الوندی گفت: هویت از کارت اولیه و شناسایی اولیه شروع می شود و تا مراحل شناسنامه و سایر مدارک قانونی که هویت را کامل می کند، ادامه دارد.

در مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بیشتر اولویت های این موضوعیت دادن کد شناسایی به افراد بدون هویت پیگیری شده است، گفت: این یعنی مستقیم سراغ اخذ شناسنامه رفتن نبودیم بلکه آن را جزو اهداف بلند مدت می دانستیم؛ در گام نخست مهم برای مرجع در حد دادن کد شناسایی به این افراد و به هر فرزندی که درسرزمین ما متولد می شود، است و اگر لایحه اشاره شده دولت به مجلس برود و مصوب شود بسیاری از این مشکلات رفع می شود.

الوندی درباره شناسنامه دار کردن و هویت دادن کودکان اتباع بیگانه (مادرایرانی پدر خارجی) می تواند امنیت کشور را تهدید کند یا نه ، گفت: نخست برای اتباع داخلی خود ضرورتا باید این کار را انجام دهیم و درباره اتباع خارجی باید بگویم تا زمانی که در کشور حضور دارند، بدون هویت بودنشان بیشتر به کشور آسیب می رساند.

افزایش قابل قبول پوشش شناسنامه ای در سیستان و بلوچستان
دبیرمرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک همچنین درباره تعدادی از کودکان ایرانی داخل کشور در مناطق محروم مانند استان سیستان و بلوچستان که بی هویت و بی شناسنامه هستند، گفت: الزامات قانونی برای دادن شناسنامه در ثبت احوال روشن است و نمایندگان ثبت احوال در جلسات مختلف اظهار کردند پوشش صدور شناسنامه در کشور در حد 99 درصد است.

به گفته وی، حتی دهیاری ها، شوراها و خانه های بهداشت در صورت مطلع شدن، موظف به اطلاع رسانی به ثبت احوال هستند و خود ثبت احوال هم همیارانی دارد که در مناطق مختلف پیگیری می کنند و افراد محروم از شناسنامه راشناسایی می کنند.

وی ادامه داد: ممکن است البته برخی به دلایل مختلف فرهنگی اقتصادی و عرفی مایل به گرفتن شناسنامه نباشند اما وقتی پوشش است آنها باید برای فرزندان خود شناسنامه تهیه کنند و طبق آمارهای ثبت احوال، پوشش شناسنامه ای همین استان سیستان وبلوچستان نسبت به چند سال قبل در حد قابل قبولی افزایش پیدا کرده است.

براساس آمارها حدود 40 هزار کودک بی شناسنامه در کشور زندگی می کنند.

۱۳۹۶/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...