نسخه چاپی

غلظت گرد و غبار در منطقه سیستان به یك و نیم برابر شرایط بحرانی رسید

به گزارش نما - ایرنا نوشت: مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان امروز /سه شنبه/ با شدت گرفتن وزش گرد و خاک به 750 میکروگرم بر متر مکعب معادل بیش از چهار برابر حد سالم و 1.5 برابر حد بحرانی رسید.

غلامرضا اربابی اظهار داشت: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در شمال استان به 80 کیلومتر بر ساعت و غلظت ذرات معلق در هوای منطقه به 1،5 برابر شرایط بحرانی رسیده است.

شاخص کیفیت هوای سالم 150 میکروگرم بر متر مکعب است و در صورتی که غلظت هوا بین 150 تا 250 قرار گیرد در شرایط اضطرار، 250 تا 350 شرایط اضطرار و بیش از 350 میکرو گرم بر متر مکعب شرایط بحرانی آلودگی هوا محسوب می شود.

وی افزود: با توجه به گرد و خاک حاکم بر منطقه سیستان تردد وسائط نقلیه در مسیر زابل - زاهدان در محدوده شیله به تاسوکی با احتیاط انجام می شود.

وی گفت: همچنین 159 نفر با شدت گرفتن توفان همراه با گرد و خاک به دلیل مشکلات تنفسی در 34 ساعت گذشته به مراکز درمانی و بیمارستان های شمال سیستان و بلوچستان مراجعه کردند که 121 نفر آنان به صورت سرپایی درمان و 38 نفر با توجه به شدت بیماری بستری شدند.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به گرد و خاک حاکم بر شهرهای منطقه سیستان به شهروندان توصیه می شود از ترددهای غیر ضروری اجتناب کنند.

اربابی افزود: تمام دستگاههای عضو ستاد بحران استان از جمله هلال احمر، راه و شهرسازی، برق، آب و مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان های منطقه سیستان برای ارائه خدمات به خسارات دیدگان توفان در حالت آماده باش بسر می برند.

به گفته کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان، بر اساس نقشه های همدیدی و آینده نگری تا روز پنجشنبه با افزایش شیب فشاری در شمال استان وزش باد شدید و گرد و خاک تداوم دارد.

علی ملاشاهی ادامه داد: برای این مدت در شمال استان توفان گرد و خاک و کاهش دید افقی و اختلال در تردد جاده ای انتظار می رود.

وی اظهار داشت: نواحی مرکزی و جنوبی استان نیز در این مدت با افزایش غبار همراه با وزش باد و گرد و خاک با شدت کمتری رو به رو خواهند بود.

هر ساله وزش بادهای 120 روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می شود و با نوسان تا اوایل مهر ادامه دارد.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

۱۳۹۶/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...