نسخه چاپی

واكنش ربیعی به خبر قتل دلخراش آتنا در پارس‌آباد: ما را تكان داد و به یاد ستایش افتادیم

به گزارش نما - ایسنا نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به گونه‌ای عمل کنیم که در جامعه دیگر شاهد قربانی شدن آتناها و ستایش‌ها نباشیم.

علی ربیعی در نشست با روسای بهزیستی استان‌های سراسر کشور که به میزبانی لرستان در حال برگزاری است، با بیان این که اهمیت سیاست رفاهی بر کسی پوشیده نیست و تمام جامعه‌شناسان، اقتصاددانان و علوم سیاسی‌دانان بر این مساله اذعان دارند که بدون سیاست رفاهی تمام برنامه‌های توسعه‌ای شکست می‌خورد، اضافه کرد: برنامه‌های توسعه‌ای ریزش دارد و افراد جامعه در این برنامه‌ها می‌ریزند که در این راستا نیاز به سازمان‌های فعال و پویا داریم. افرادی که به طور طبیعی و ساختاری دچار عقب‌ماندگی و فرصت نابرابر می‌شوند باید بهزیستی به آنها بپردازد. نتیجه آثار گرد و غبار، مسائل آب، جنگ، ناامنی سیاسی، سیاست اجتماعی و اقتصادی، تیتر بزرگ روزنامه‌ها، دعوا، ناآرامی‌های اجتماعی نتیجه‌اش به بهزیستی برمی‌گردد. حتی بهزیستی با آثار و تبعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی مواجه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بهزیستی با پیچیدگی رفتار مواجه‌ایم، ما پروژه‌های اجتماعی را نمی‌شناسیم؛ در حالی که این پروژه‌ها ذی‌نفعان متعددی دارند که این ذی‌نفعان افرادی فقیر و ناتوان هستند و حتی زبان گویایی برای دفاع از خود ندارند. سختی کار در بهزیستی وجود دارد و این نهاد پر است از پروژه‌های اجتماعی که باید این موضوع را بیشتر تبیین کنیم و مدل کار اجتماعی را در سمینارهای این چنینی بیشتر به بحث و بررسی بگذاریم.

ربیعی با اشاره به سیاست‌های برنامه ششم با بیان این که شاید این برنامه از جهت سیاست‌های اجتماعی یکی از برنامه‌های بی‌نظیر است، افزود: تکلیف بهزیستی در این باره مشخص شده و نیاز است آموزش برنامه ششم را برای مدیران بهزیستی ارائه دهیم تا آنان این آموزش‌ها را فرا بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: استراتژی ما کار علمی است و این مهم باید خصلت بهزیستی باشد، بهزیستی نباید از علم دنیا و شیوه‌های کار دنیا که هر آن در حال تغییر است غافل بماند بلکه یکی از استراتژی‌هایش ایجاد سازمان‌هایی باشد تا بتواند از دانش جهانی استفاده کند.

وی گفت: در سازمان بهزیستی شاهد حضور همه اقشار جامعه هستیم، سازمان ما غیر سیاسی است و کارهایش متناسب با خلقیات و فرهنگ بومی است و توانسته خصلت خود را حفظ کند. این سازمان بهزیستی خودمانی است و در نزد مردم حائز نمره بالای است.

ربیعی با اشاره به این که بهزیستی چالاک را مدیران در برنامه خود بگنجانند، اضافه کرد: بهزیستی به مثابه نظری و ابزار کار است و کارکردش باید خانه‌محور باشد؛ چرا که معتقدیم با کوچک‌ شدن بهزیستی شاهد بزرگ شدن خدمات خواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ادبیات بهزیستی جامعه‌محور تولید شده است، بهزیستی خانه‌محور را در سازمان بهزیستی تولید کردیم و نیازمند بهزیستی مهربان هستیم چراکه با آمیخته شدن مهربانی با ذات بهزیستی رابطه شغل و شاغل مهربانی را برای بهزیستی به ارمغان می‌آورد.

وی بر ایجاد بهزیستی با حوصله تاکید کرد و گفت: باید با کارمندان با حوصله کار کنیم و آنها مدام تحت پوشش آموزش قرار گیرند تا جایی که امنیت روانی ایجاد کنیم.

ربیعی گفت: باید بهزیستی با دانش روز داشته باشیم و از دانش جهانی اطلاعات بگیریم، تولید دانش داخلی در بهزیستی کم است در حالی که حتی با استفاده از تماس‌هایی که با مشاور تلفنی این سازمان صورت می‌گیرد مملو از داده‌هایی است که می‌تواند پایه‌های تحول اجتماعی را ایجاد و آن را در تک تک استان‌ها طراحی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: خودکشی در شهرهای شما پر است از اطلاعات داده و دانش که می‌تواند به دانش اجتماعی کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: هرمولوژی را ما تولید کردیم و در برنامه داریم سلامت اجتماعی روانی و جسمی را بیشتر کنیم و مفهوم آن را باز کنیم.

ربیعی استراتژی مهم دیگر را مشارکت مردمی خواند و با اشاره به اینکه باید در مشارکت مردمی تحول ایجاد شود، گفت: دو هزار میلیارد تومان پول و خدمات را می‌توانیم از مشارکت مردمی جمع‌آوری و این مشارکت را آیتی‌بیس کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر تولید خیر لبخند و مهر تاکید کرد و گفت: نباید فقط بر ظرفیت مالی و پولی این خیرین توجه کنیم بلکه باید خیر لبخند که خنده را بر لبان پیرمردان و پیرزنان می‌نشانند، تولید کنیم.

وی گفت: در بخش اعتیاد، طلاق، خودکشی، همسر و کودک‌آزاری و ضرب و جرح مسوولیت داریم، همچنین پیشگیری از مسوولیت‌های شناخته شده ماست و باید غربالگری‌های سلامت اجتماعی را گسترش دهیم.

ربیعی همچنین گفت: خبر آتنا ما را تکان داد و حتی به یاد ستایش در ورامین افتادیم که آتنا در پارس‌آباد و ستایش در ورامین طی سال گذشته و امسال مورد تجاوز افرادی که ناامنی روانی داشتند، دچار شدند و چه کنیم که فرزندان خودمان را به‌ گونه‌ای آموزش دهیم که نه ارزش‌های اجتماعی خدشه‌دار شوند و نه این کودکان قربانی مسائل تجاوز جنسی، چه کنیم که بچه‌هایی که در معرض آزار جنسی قرار می‌گیرند خانواده‌های خود را آگاه کنند تا دیگر شاهد ستایش‌ها و آتناها نباشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید در جامعه به معماری روانی و اجتماعی بپردازیم تا با پدیده تجاوز جنسی به کودکان مواجه نباشیم و در این باره پروژه‌ها مطالعاتی شوند و به راهکارهایی در این راستا برسیم.

۱۳۹۶/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...