نسخه چاپی

اجماع۱+۵ برای از سرگیری مذاكرات هسته‌ای با ایران

عکس خبري -اجماع?+? براي از سرگيري مذاکرات هسته‌اي با ايران

در چند روز اخیر برخی از مقامات دیپلماتیك كشور‌های عضو گروه 1+5 برای برگزاری دور جدید مذاكرات با ایران ابراز تمایل كرده اند.

به گزارش نمابه نقل ازخبرآنلاین، آنگونه که سید محمدرضا سجادی سفیر ایران در روسیه گفته است، تهران بارها اعلام کرده است که آماده انجام مذاکرات صادقانه و سازنده است.
وی همچنین تاکید کرده که به دلیل اینکه فعالیتهای هسته ای ایران صلح آمیز و بر مبنای استانداردهای NPT است، از هیچ پاسخگویی در چارچوب ان پی تی فروگذار نکردیم و همواره صداقت خود را نشان داده ایم.
روز شنبه نیز روسیه ابراز امیدواری کرد که دور جدید مذاکرات گروه موسوم به "1+5" در خصوص برنامه هسته‌یی ایران هر چه زودتر برگزار شود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به این که مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران نباید تحت تاثیر فعالیت‌های پیش از انتخابات در ایران و آمریکا قرار گیرد، افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم که دور جدید این مذاکرات بدون معطلی در ماه اکتبر برگزار شود. ما امیدواریم دور جدید مذاکرات گروه "1+5" با نمایندگان ایران هر چه زودتر برگزار شود و بر این عقیده هستیم که باید درباره زمان و مکان این نشست به توافق رسید.
در همان روز چین نیز با اعلام این که مساله هسته‌یی ایران به " مرحله حساس جدیدی " رسیده است" آغاز دور جدید گفت‌وگوهای تهران و 1+5 را خواستار شد. یانگ جیرچی، وزیر امور خارجه چین اظهارات درباره‌ مساله هسته‌یی ایران را پس از آن مطرح کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی در مجمع‌ عمومی سازمان ملل تعیین خط قرمز برای برنامه‌ی هسته‌یی ایران را خواستار و مدعی شد که تهران در کمتر از یک سال آینده در آستانه‌ تولید سلاح هسته‌یی قرار می‌گیرد.
یانگ چند ساعت بعد از این سخنرانی نتانیاهو و پس از آنکه نشست وزیران امور خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه، آلمان علایم مشخصی در خصوص پیشرفت به سوی راه حل دیپلماتیک درباره‌ی ایران به دست نداد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مساله هسته‌یی ایران به مرحله حساس جدیدی رسیده است. وی افزود: طرفهای مربوطه باید به راه حل دیپلماتیک متعهد بمانند و دور جدید گفت و گوها را در اسرع وقت آغاز کنند.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان هم با این ادعا که زمان برای رسیدن به راه حل برنامه‌ هسته‌یی ایران کوتاه است، بر حل سیاسی این موضوع تاکید کرد. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی در برابر مجمع عمومی سازمان ملل گفت: شرایط جدی است و زمان کوتاه است. بنابرگزارش هفته نامه " ترکیش ویکی" ، وستروله گفت: ما راه حل سیاسی را خواستاریم و همه تلاش‌مان را برای رسیدن به آن هدف به کار می‌بندیم.

۱۳۹۱/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...