نسخه چاپی

خادمی در گفتگو با خبرنگار نما:

قرارداد توتال مربوط به دوران قاجار است/ توتال با وضع تحریم های جدید زیر قرارداد می زند

عکس خبري -قرارداد توتال مربوط به دوران قاجار است/ توتال با وضع تحريم هاي جديد زير قرارداد مي زند

عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت معتقد می گوید كه تكنولوژی را شركت توتال منتقل می كند البته در قرارداد این موضوع ذكر نشده است و مشخص نشده كه چه نوع تكنولوژی انتقال خواهد یافت و فقط در حرف گفته می شود.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره قرارداد توتال و معایب و مزایای آن برای کشور اظهار داشت: فضای سیاسی خوبی ایجاد شده است ما می‌توانیم از این فضا برای جذب سرمایه خارجی استفاده کنیم و این یک نکته مثبت است شاید فضا را برای ورود شرکت‌های خارجی دیگر بشکند و این پیام را به آنها بدهد.
وی در ادامه افزود: شرکت های خارجی می توانند به ایران بیایند و کار کنند ولی با وجود این نکته مثبت باید با درایت و همکاری و تلاش همه دولتمردان و حاکمیت فضایی ایجاد شود که شرکتهای خارجی بتوانند در کشور حضور پیدا کنند.
خادمی تاکید کرد: در حال حاضر داریم به گونه ای عمل می کنیم که از این وضعیت پشیمان خواهیم شد به دلیل اینکه تقریبا مرزی ترین فاز ما که فاز پارس جنوبی است ده ها سال معطل مانده و چندین سال آن را معطل توتال بوده است.
وی تصریح کرد: ما طی سالها تفاهم نامه هایی را با توتال می بستیم ولی این شرکت معطل می کرد و نمی آمد زیرا سهم زیادی با قطری ها شریک بود و برداشت می کرد و آن زمان مهاجرت گاز ما به سمت قطر بود و در اصل به سمت توتال بود و در حال حاضر داریم به فضایی می‌رسیم که مهاجرت گاز از قطر به سمت ایران شروع شود.
خادمی با اشاره به این که یکی از میادین اساسی کشور را به توتال می دهیم خاطرنشان کرد: توتال رقیب ماست و نه شریک مان، توتال در گنبد شمالی قطر رقیب ماست ۳۰ درصد برداشت می‌کند و گاز ما به قطر مهاجرت می گردد حالا می‌خواهد به کشور ما بیاید و سرمایه گذاری کنند و مشکل اساسی است که شک برانگیز می باشد.
خادمی اظهار داشت: دوستان معتقدند که تکنولوژی را شرکت توتال منتقل می کند البته در قرارداد این موضوع ذکر نشده است و مشخص نشده که چه نوع تکنولوژی انتقال خواهد یافت و فقط در حرف گفته می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما با شرکت های خارجی زیادی کار کردیم و چه تکنولوژی آنها به ما دادند؟ حتی ما با توتال در گذشته کار کرده ایم این شرکت چه تکنولوژی به ما داد؟ و به جز ضرر و زیان چیز دیگری نداشته البته بخشی از شرکت ها نیز خوب کار کردند.
وی بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که به دلیل اینکه توان مالی بعضی کارها را نداشتیم تصمیم گرفتیم توتال به کشور بیاید ولی ای کاش به جای توتال با یک شرکت دیگری که در پارس جنوبی رقیب مان نیست قرارداد منعقد می کردیم و این یک اشکال اساسی دارد.
خادمی با بیان اینکه انتقال تکنولوژی در کار نیست و اگر تحریم شویم توتال رها می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی توتال بیاید ادامه داد : وزیر در این مورد گفت که اگر ۲ سال توتال کار نکند ما می توانیم قرارداد را فسخ کنیم و در این صورت ۲ سال ما را معطل کرده است و این چه تضمینی است و چرا ما تضمین نمی گیریم که توتال بیاید و کارش را انجام دهد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل دیگری که وجود دارد این است که سهم ما در تصمیم گیری ۵۰ درصد است تصریح کرد :یک کشور مستقلی در مخازن نفتی اش حق تصمیم گیری را به طور مساوی تقسیم می کنند و ۵۰ درصد حق تصمیم گیری را به رقیب اش نمی دهد. در این صورت اگر به توافق نرسیم باید به داوری خارج از کشور رجوع کنیم و کدام کشور مستقلی این کار را میکنند.
وی با اشاره به اینکه هیچ قراردادی را در دوران مصدق و ملی شدن صنعت نفت مانند توتال منعقد نکرده ایم گفت : اینگونه قراردادها مربوط به دوران قاجار و رضا شاه است و نه مربوط به یک کشور مستقل و این مشکل فنی دارد.
وی بیان کرد: متاسفانه از توتال یک فرد فنی که در پروژه ها کار کرده در مقابل ما قرار دارد و از ایران هیچ فرد فنی برای مذاکره دیده نمی شود. در کمیسیون به وزیر نفت گفتم اما متاسفانه در صحن کسی به بنده اجازه نداد موضوعات را بگویم که وقتی صحن علنی است مردم متوجه شوند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد این که می گویند 9 درصد از مخزن برداشت می کند اینگونه نیست، ۵۴ میلیارد ظرف این بیست سال درآمد داریم که 12.7 دهم میلیارد آن را توتال می برد یعنی ۲۳ درصد ولی توتال در مخزن مشترک ما شریک نیست و اگر اینگونه باشد باید هنوز به دارسی بدهیم

۱۳۹۶/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...