نسخه چاپی

تفاوت آشكار محور مقاومت با محور سعودی

تحولات منطقه از جمله ناكام ماندن محاسبات سرنگونی نظام حاكم سوریه، شكست داعش در عراق و موفقیت محور ایرانی در مقابل ناكامی‌های سعودی حاكی از برقراری توازن قدرت به نفع محور پیروز است.

به گزارش نما ، تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم نوشت: عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در ارزیابی تازه ترین تحولات منطقه ای و در صدر آن پیروزی عراق در موصل و بحران روابط عربی نوشت: نگاهی به تحولات شتابان در منطقه خاورمیانه از جمله به خطا رفتن محاسبات سرنگونی نظام حاکم سوریه و اکنون پیروزی عراق در آزادسازی موصل به اضافه بحران روابط عربی حاکی از این است که محور ایران در حال به ثمر نشاندن پیروزی های روزافزون بوده و در مقابل محور سعودی عقب گرد داشته و ناکام مانده است.

همزمانی آزادی موصل با سالگرد پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه
همزمانی پیروزی نیروی های عراقی و بازپس گیری شهر موصل با یازدهمین سالروز پیروزی حزب الله لبنان برضد تجاوزات اسرائیل در تابستان سال 2006 چه بسا تصادفی باشد اما ارتباط این دو دستاورد به هم نشان دهنده قدرت ایران در منطقه و به ثمر نشاندن دستاوردها یکی پس از دیگری در جبهه های مختلف است.

تبریک نصرالله به مناسب پیروزی نیروهای عراقی در موصل
در این میان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنان خود به همین مناسبت، پیروزی نیروهای عراقی در موصل را در برابر داعش ستود و آزادی این شهر را پیروزی بسیار بزرگ برشمرد و در یادآوری موضوعی مهم افزود: فرماندهان اهل سنت عراق موضع استثنایی خود در جنگ برضد داعش را به اثبات رساندند د و آنچه راه فتنه در عراق را سد کرد، همین موضعگیری شجاعانه علمای اهل سنت بود.

پیروزی محور ایران، عراق و سوریه در مقابل عقب گرد عربستان
پیروزی های محور ایرانی در عراق ، سوریه و لبنان در حالی است که محور سعودی عقب گرد داشته و طرح های آن در درجه اول موجب غرق شدن در بحران های داخلی شده و پس از آن نیز این کشور را گرفتار تنش منطقه ای به ویژه با قطر و یمن کرده است.

نکته قابل توجه اینکه محور ایرانی در منطقه در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و غیره موفق بوده و روزبه روز در مسیر انسجام و استحکام هر چه بیشتر گام نهاده است، درحالی که محور مقابل انسجام خود را ازدست داده و فروپاشیده و در بیشتر جبهه ها همانند سوریه، عراق و یمن شکست خورده است.

تفاوت آشکارمحور مقاومت با محور سعودی
این ایران است که دایره پیروزی هایش در منطقه در حال گسترده شدن است و یکی از عوامل پیروزی محور ایرانی این است که مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی مبتنی بر مشروعیت است و این اصلی ترین رمز پیروزی این محور است، در مقابل محور سعودی مشروعیت بخشیدن به عادی سازی روابط با اشغالگر اسرائیلی را در پیش گرفته است و این همان تفاوت بزرگ این دو محور است.

باید گفت، سید حسن نصرالله در ستایش نقش فرماندهان اهل سنت عراق در جلوگیری از بروز فتنه در این کشور کاملا حق داشت وسخنان او گامی هوشمندانه در مقابل تلاش های احتمالی در سطح منطقه و بین المللی برای شعله ور کردن بحران های فرقه ای بین اهل سنت و شیعه عراق بود که سرفصل آن تشکیل گروه های مسلح جدید برای پر کردن خلا ناشی از شکست داعش و جلوگیری از تکرار اشتباهات آن است.

پیروزی حزب الله در لبنان و موفقیت‌های الحشد الشعبی در عراق
عطوان در ادامه مقاله خود تاکید کرد: مشی ایران در تشکیل نیروهای غیر نظامی و غیر سنتی که نسخه‌ای از نیروهای سپاه پاسداران است هر روز مستحکم تر شده و در حال به ثمر نشستن است زیرا پس از موفقیت تجربه «حزب الله» در لبنان ما اکنون در عراق نیز شاهد نیروهای مشابه هستیم که در نیروهای «الحشد الشعبی» نمود یافته است که نقش مهمی در شکست گروه تروریستی داعش ایفا کرد.

باز یافتن قدرت منطقه‌ای محور ایرانی- سوری
اگر آمریکا و نیروهایش با حمله به عراق آن را اشغال کردند و به این جنگ تحت عنوان تشکیل «عراق جدید» بر ویرانه های حزب بعث افتخار می کردند، باید گفت ما امروز پس از آزادسازی موصل خود را در برابر «عراقی جدید تری» می بینیم که در سایه محور ایرانی- سوری نقش خویش را به عنوان یک قدرت محوری در منطقه باز می یابد.

شکل گیری ساختار جدید منطقه‌ای
منطقه عربی با در نظر گرفتن تحولات سریع سوریه، نقش رو به رشد روسیه و شکست بیشتر دیدگاههای مبتنی بر سقوط نظام حاکم سوریه در طول شش سال گذشته ، در حال بازسازی ساختار منطقه ای جدید بر اساس نقشه جغرافیایی و سیاسی است.

دوران طلایی محور سعودی رو به پایان
دوران طلایی دو دهه گذشته که در آن پول و ثروت عرب های منطقه خلیج فارس حرف اول را می زد به سرعت در حال پایان است نه فقط به دلیل کاهش در آمدهای نفتی و بخار شدن بخش عظیمی از ذخایر مالی حاصل از آن بلکه به دلیل نقشه های آمریکا برای انتقال نا آرامی ها و بی ثباتی ها به منطقه خلیج فارس و آمادگی برای آغاز محاکمه سه کشور عربستان سعودی، قطرو امارات به اتهام حمایت از تروریسم.

در همین ارتباط 15 مورد شکایت در ارتباط با دست داشتن این کشورها در حملات 11 سپتامبر 2001 به دادگاههای آمریکایی ارجاع داده شده که غرامت سنگین خانواده قربانیان این حملات را برآنان تحمیل خواهد کرد.

عطوان ادامه داد: هر چند اعتراف می کنیم، اغلب جنگ ها و نقشه های کنونی برای از هم پاشیدگی منطقه به نفع منافع اسرائیل بوده است اما این منافع عمر کوتاهی دارد زیرا تغییراتی که در معادلات جدید به آن اشاره کردیم، خطری برای موجودیت اسرائیل به شمار می آید و این همان چیزی است که اسرائیل از آن بیم دارد و در واقع بیشترین چیزی که از آن می ترسد رسیدن متحدان ایران با همان حزب الله و الحشد الشعبی به مرزهای جنوبی سوریه است.

مصر همه تخم مرغ هایش را در سبد عربستان قرار نداد
در این میان نکته قابل توجه اینکه مصر روابط خود را با سوریه حفظ کرد و وزارت خارجه این کشور پیروزی عراق در موصل را تبریک گفت و علاوه بر این قاهره با وجود ملحق شدن به محور سعودی علیه قطر، حملات رسانه ای خود علیه ایران را کاهش داد که همه این موارد نشان می دهد مصر نمی خواهد همه تخم مرغ های خود را در سبد سعودی ها بگذارد.

در این میان روشن است که منطقه خاورمیانه در آستانه تغییراتی است که اگر پایان سلطه آمریکا را رقم نزند، چه بسا موجب ضعف سیطره آن شده و توازن قوا را به نفع محوری که اکنون پیروز است پیش می برد.

۱۳۹۶/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...