نسخه چاپی

مقام سابق روس: برجام بهانه مناقشه آفرینی را از آمریكا گرفت

لئونید ایواشف رئیس مركز مطالعات ژئوپلیتیك روسیه گفت: عقد برجام گامی راهبردی برای تحكیم امنیت بین المللی بود كه جامعه جهانی به حفظ و تامین شرایط اجرای كامل آن متعهد است و همزمان دیپلماسی تهران بهانه مناقشه آفرینی را از واشنگتن گرفت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا, ایواشف ژنرال بازنشسته و رئیس پیشین اداره امور همکاری های بین المللی وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: برجام در دو سال اجرا، وضعیت امنیت و ثبات بین المللی را بهتر کرد و بر خاورمیانه نیز تاثیر مثبت گذاشت.
وی افزود: این توافق نامه بین المللی فقط به نفع ایران نبود و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات هم توانستند یکی از مهم ترین مسائل بین المللی را که پدیدآورنده تنش ها و اختلافات شدید بود، حل و فصل کنند.
ایواشف گفت: امروز همه کشورهای طرف مساله هسته ای ایران جز آمریکا صددرصد از برجام حمایت می کنند و علت مخالفت واشنگتن نیز کاملا آشکار و قابل درک است.
کارشناس روس ادامه داد: آمریکا خواهان حفظ کانون های مناقشه در مناطق مختلف جهان است و فروش دهها میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی نمونه بارز اجرای سیاست های جنگ افروزانه واشنگتن و نشانه علاقه مندی به وجود اختلاف ها بین کشورها است.
رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه خاطرنشان کرد: هر قدر اختلاف ها و مناقشه ها بیشتر باشد، جنگ افزارهای زیادتری به فروش می رسد و بودجه آمریکا تامین می شود و صاحبان صنایع نظامی این کشور هم بیشتر نفع و سود می برند.
وی افزود: این واقعیت ها دلایل مخالفت آمریکا با برجام و تلاش برای بازبینی آن را روشن تر و قابل فهم تر می کند، زیرا برجام را به نفع خود نمی داند و مانعی در اجرای نقشه های جنگ افروزانه واشنگتن در منطقه خاورمیانه است.
ایواشف همچنین ادامه داد: در دو سال از زمان اجرای برجام، ایران نقش موثر و مثبتی در حل مسائل خاورمیانه به ویژه تثبیت اوضاع سوریه و عراق ایفا کرده و با افغانستان و کشورهای دیگر منطقه نیز روابط بسیار خوبی دارد.
استاد علوم ژئوپلیتیک در ادامه به تلاش های ایران برای برقراری صلح، آرامش و تامین امنیت منطقه اشاره و تاکید کرد: تهران توانمندی های دیپلماتیک خود را در چارچوب ثبات آفرینی متمرکز کرده است و با روسیه هم در موضوعات مهمی مانند مبارزه با تروریسم همکاری و مشارکت نزدیک و کارآمدی دارد.
کارشناس ارشد روس همچنین گفت: اگر برجام عقد نمی شد، چنین مشارکتی نیز از طرف ایران ناممکن بود و مسائل منطقه به این سرعت حل نمی شد.
ایواشف رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه در پایان گفت: برجام باید حفظ شود، زیرا اختلاف ها پیرامون برنامه هسته ای ایران را حل و فصل کرد و پیش از همه جامعه جهانی، سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تائید و تضمین کردند و اکنون باید به آمریکا پیام روشنی داد که هرگونه تعهدشکنی و مانع تراشی برجامی سبب انزوای بین المللی واشنگتن می شود.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...