نسخه چاپی

محاصره امنیتی مسجدالاقصی برای دومین روز ادامه دارد

عملیات موفق سه جوان فلسطینی در محوطه مسجدالاقصی كه با عبور از تمام تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در قدس انجام شد، با استقبال گروه‌های فلسطینی و خشم صهیونیست‌ها همراه شده است.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین، ساعت‌های اولیه بامداد جمعه (دیروز) بود که سه جوان فلسطینی از «آل جبارین» و از ساکنان اراضی اشغالی ۱۹۴۸ با نظامیان رژیم صهیونیستی در محوطه مسجدالاقصی درگیر شدند.

این سه جوان فلسطینی که به گفته صهیونیست‌ها سلاح‌های «کارلو و کلت» داشتند در عملیات شهادت‌طلبانه خود موفق شدند دو نظامی صهیونیست را از پای در آورند و خود نیز به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

ویژگی منحصر به فرد این عملیات آن بود که سه جوان شهادت طلب موفق شدند تمام تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی را بشکنند و در محوطه این مسجد از فاصله صفر با صهیونیست‌ها درگیر شوند و دو تن از آنها را بکشند.

بسته شدن مسجدالاقصی

پس از این عملیات و متشنج شدن شدید اوضاع در مسجدالاقصی، رژیم صهیونیستی این مسجد شریف را برای اولین بار از ۱۹۶۷ تا کنون بست و اجازه اقامه نماز جمعه و پخش اذان را در این مسجد نداد.

این موضوع باعث شد فلسطینی‌ها نماز جمعه خود را در مسیرهای منتهی به مسجدالاقصی اقامه کنند.

رژیم صهیونیستی اعلام کرده در راستای تدابیر امنیتی اضافی، مسجدالاقصی تا قبل از روز یکشنبه بازگشایی نخواهد شد.

دیروز، اردن به عنوان طرفی که اداره مقدسات قدس و مسجدالاقصی را بر عهده دارد از تل‌آویو خواست هر چه زودتر این مسجد شریف را بازگشایی کند. «محمد المومنی» سخنگوی دولت اردن هشدار دارد رژیم صهیونیستی نباید هیچ اقدامی که منجر به تغییر وضعیت تاریخی در قدس و مسجدالاقصی می‌شود؛ انجام دهد.

در مقابل، رژیم صهیونیستی نیز از اردن خواست خویشتندار باشد. منابع نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کردند وی از اردن انتقال کرده و گفت به جای اینکه این عملیات را محکوم کند با بیانیه‌ای خواستار باز شدن مسجدالاقصی است.

ترکیه نیز از رژیم صهیونیستی خواست هر چه زودتر این مسجد را به روی فلسطینی ها باز کند.

آخرین وضعیت مسجدالاقصی و قدس

مسجدالاقصی امروز شنبه برای دومین روز متوالی بسته ماند و نظامیان رژیم صهیونیستی به صورت گسترده در درب‌های مختلف آن مستقر شدند و مانع از ورود نمازگزاران فلسطینی به آن شدند.

منابع محلی اعلام کردند صهیونیست‌ها یورش به بخش‌های مختلف مسجدالاقصی برای تفتیش را ادامه می دهند و برخی از درهای بسته را به این منظور شکسته‌اند.

در تمام مسیرهای منتهی به بخش قدیمی قدس، ایست‌های بازرسی قرار داده و تدابیر امنیتی تشدید شده و فقط ساکنان این منطقه حق ورود دارند.

«فراس الدبس» مسئول ورابط عمومی و رسانه در مسجدالاقصی اعلام کرد ۵۸ کارمند اداره اوقاف اسلامی صبح امروز بازداشت شده ‌اند و به مرکز پلیس «المسکوبیه» در قدس غربی برای بازجویی منتقل شده‌اند.

«عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی نیز اعلام کرد این مسجد از ساعات اولیه صبح به صورت کامل محاصره است و اداره اوقاف اطلاعاتی درباره زمان بازگشایی آن ندارد.

در همین راستا «مامون الخشیم» وکیل فلسطینی نیز اعلام کرد رژیم صهیونیستی بازداشت سه تن از کارمندان اداره اوقاف به نام‌های «ایمن الخالدی، ماجد التمیمی و طارق صندوقه» را تمدید کرده است.

واکنش های فلسطینی به عملیات

جهاد اسلامی

«خالد البطش» از اعضای ارشد جهاد اسلامی نیز پیامی به خانواده‌های سه شهید مذکور فرستاد و تاکید کرد این علمیات قهرمانانه پیامی واضح داشت مبنی بر اینکه قدس قابل معامله یا مبادله نیست.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

جبهه مردمی این عملیات را تحولی بزرگ در مقاومت فلسطین فلسطین علیه رژیم اشغالگر خواند و افزود: در این عملیات تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی شکسته شد و مقاومت موفق شد از فاصله صفر با نظامیان رژیم صهیونیستی درگیری شود.

حماس

«حازم قاسم» سخنگوی حمای اعلام کرد علمیات مسجدالاقصی نشان می‌دهد ملت فلسطین بر ادامه حمایت از مسجدالاقصی در مقابل هتک‌حرمت‌های رژیم اشغالگر اصرار دادند حتی اگر این موضوع هزینه‌های جانی برای آنان داشته باشد.

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین

جبهه موکراتیک گفت این عملیات در چارچوب پاسخ طبیعی بر جنایات رژیم اشغالکر قدس و یورش‌های روزانه صهیوینست‌ها به مسجدالاقصی صورت می‌گیرد.

«ابوعبیده» سخنگوی گردانهای «عز الدین القسام» شاخه نظامی حماس اعلام کرد عملیات قدس تاکید کرد که گزینه ملت ما علیرغم تمام تلاش‌ها برای به زانو در آوردن آن «مقاومت» است. وی تصریح کرد: مسجدالاقصی «عنوان و اساس» است.

محمد دحلان

«محمد دحلان» رئیس سابق سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان و عضو جدا شده فتح در بسته شدن مسجدالاقصی اعلام کرد آنچه که نظامیان رژیم صهیونیستی در قبال ملت فلسطین از تسلط بر اماکن مقدسه در کرانه باختری تا عملیات مرگ تدریجی ساکنان غزه انجام می‌دهند برای همه «نابودی» به بار می‌آورد.

وی جمعه شب (دیشب) در صفحه فیسبوک خود نوشت: صبح امروز حوادث دردناکی برای ملت ما در مسجدالاقصی رخ داد و برای اولین بار از سال اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ پخش اذان در آن ممنوع شد؛ به نظر می‌رسد که رژیم اشغالگر نمی‌خواهد این درس را بفهمد که حاصل خشونت جز خشونت و حاصل زور و اجبار جز نفرت نیست.

دحلان افزود: شاید اسرائیل معتقد است که صِرف یک بیانیه محکومیت، برای آنها «راه‌حل» و «امنیتی بنا شده بر صدور توهم» به بار خواهد آورد.

وی در پایان از جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت‌های خود عمل کند و ملت فلسطین را از عقیده اشغالگری نجات دهد؛ دحلان تاکید کرد: دولت اسرائیل باید خوب بداند که ملت ما صلح می‌خواهد و «تسلیم شدن» را نمی‌پذیرد.

محافل رژیم صهیونیستی که از این عملیات به شدت عصبانی هستند در جدیدترین موضع خود اعلام کردند از آنجایی که سه عامل عملیات از ام‌الفحم در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بوده‌اند باید جنبش اسلامی در این منطقه ریشه‌کن شود و با رائد صلاح رهبر این جنبش و همراهان او با مشتی آهنین برخورد شود.

انتفاضه قدس در اکتبر ۲۰۱۵ با شدت یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و توهین به مقدسات فلسطینی اغاز شد و تا کنون بیش از ۳۳۵ نفر در آن به شهادت رسیده‌اند.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...