نسخه چاپی

دو سالگی برجام و سیاست فاجعه بار امریكا

دیروز سالگرد امضای توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بود. برجام در 23 تیرماه 94 بین ایران و شش كشور روسیه، آمریكا، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس به امضا رسید. بعد از اجرایی شدن برجام، ایران با وجود عمل به تعهدات(بر اساس اعتراف مقامات غربی و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی) آن چنان كه باید از توافق هسته ای منتفع نشده و برخی تحریم ها در عمل باقی مانده است.

به گزارش نما به نقل از الف، سياست آمريكا در دو سال اخیر حاكي از تعلل و ايجاد مانع در روند اجراي توافق هسته اي و تلاش‌های اين كشور براي عدم بهره‌گیری كامل ايران از مزاياي برجام بوده است. در اين بين روي كارآمدن دونالد ترامپ در آمريكا باعث شده كه ديدگاه مخالفان توافق هسته اي به نحو فزاينده اي تقويت يابد. هرچند با توجه به شخصیت بی ثبات و منفعت محور ترامپ، هنوز نمی‌توان به طور قاطع از تضمین حیات برجام در دوران ریاست جمهوری وی سخن گفت اما شواهد و قرائن موجود حاکی از این واقعیت است که ترامپ و همکارانش در کاخ سفید فعلاً توانایی کنار گذاشتن برجام را ندارند.

در واقع گزینه مطلوب ترامپ در برابر توافق هسته‌ای نه برهم زدن آن، بلکه تلاش برای ایجاد مانع در مسیر اجرایی شدن آن مي باشد به گونه اي كه ايران را وادار به كناره گيري از آن نمايد. اقدامات دولت آمريكا در اين زمينه ادامه كارشكني در مسير بهبود روابط اقتصادي ايران و جامعه جهاني با تاكيد بر عدم عادي سازي تعاملات بانكي و مالي، تلاش برای وضع تحریم‌های جدید در زمینه‌های غیرهسته‌ای مانند فعاليت هاي موشكي، حقوق بشر و... می باشد. به عبارتی دیگر با وجود انجام تمامی تعهدات از سوی ایران، سیاست آمریکا بر این امر مبتنی می باشد تا با مانع تراشی، ایران را تحريك به انجام اقدامات حساسیت برانگیر نماید.

البته به اين موضوع بايد تغيير تركيب كنگره آمريكا به نفع جمهوريخواهان را نيز اضافه كرد؛ به نحوي كه این بهم خوردن تعادل بین جمهوری خواهان و دموکرات ها موجب شده دستور كار و طرح هاي ضد ايراني به يكي از محورهاي ثابت اين روزهاي كنگره تبديل شود. سیاست‌های خصمانه کنگره آمريکا را مي توان در تمديد قانون ايسا مشاهده كرد كه به عقيده كارشناسان در تضاد با برجام مي باشد؛ چرا كه پس از سپري شدن 8 سال از توافق هسته اي و در دوره انتقال، اصولاً آمریکا بايستي تمامي تحریم‌های هسته‌ای عليه ايران را ملغي کند، در حالي که ايسا 10 ساله است و در آن مقطع زماني هنوز 2 سال از آن باقي خواهد ماند. لذا از الان می شود گفت مشکلاتي در آن مقطع زماني براي حذف نهايي تحریم‌ها بوجود خواهد آمد.

در اين باره همچنين بايد به تصويب طرح مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سنا اشاره كرد كه روند تبديل به قانون شدن آن در جريان است و انتظار مي رود تحريم هاي جديدي بر پايه اين قانون توسط رئيس جمهور آمريكا عملياتي شود.

سنگ اندازي ها و كارشكني هاي مداوم دولت و کنگره آمريكا موجب ترس و واهمه شرکت‌های خصوصي براي سرمایه‌گذاری در ايران شده است. به همین دلیل بود که محمدجواد ظریف در سفر به نیویورک بار دیگر بر ضرورت پایبندی آمریکا به توافق و لزوم تجدیدنظر واشنگتن در مواضع خود نسبت به این توافق بین‌المللی را عنوان کرد.

در اين بين يكي از گزينه هاي مهم ايران برای مقابله با سیاست آمریکا، بهره گيري از دید منفی کشورهای دیگر نسبت به ترامپ مي باشد تا اين گونه حيات برجام ادامه يابد و تا حد مقدور از مزاياي توافق هسته اي نيز بهره مند شود. در واقع، اکثریت اعضای گروه 1+5 از تداوم اجرای برجام دفاع نموده و با جمهوری خواهان همراهی نمی کنند.

در اين راستا ديروز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد توافق هسته‌ای ایران، گفت این یک دستاورد تاریخی برای امنیت منطقه و کل جهان بود.

موگرینی ضمن خواستار شدن پایبندی تمام طرفین به تعهداتشان که 2 سال قبل دادند، گفت: «اتحادیه اروپا به حفظ و اجرای آن متعهد است و تلاش می‌کند باقی مانده محل تنش‌های حل نشده و درگیری‌هایی که هنوز در منطقه است را حل کند.»

در این راستا دیروز رونامه هافینگتون پست در تحلیلی نوشت: نومحافظه‌کاران هم‌اکنون تلاش می‌کنند که همان سیاست فاجعه‌بار را در قبال ایران در پیش بگیرند و دولت ترامپ در همین راستا، اقدامات عمدی برای نقض برجام و تحریک ایران به واکنش به این اقدامات در پیش گرفته است. هافینگتون‌پست گزارش کرد که آمریکا دیگر یک عضو سازنده برجام نیست و باقی طرفین برجام اعلام کرده‌اند که صرفنظر از اقدامات ترامپ، همچنان این توافق را پیش می‌برند.

اما با این وجود باید گفت روی کار آمدن ترامپ، ورود مشاوران ضد ایرانی و اسلام ستیز به کاخ سفید، نزدیک شدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان و اسرائیل، تقویت جمهوری خواهان در کنگره موجبات افزایش کارشکنی های ایالات متحده را فراهم کرده است و باید دید سیاست دولت روحانی در کنار گذاشتن آمریکا از توافق هسته ای تا چه اندازه کارساز و موثر خواهد بود.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...