نسخه چاپی

شاعری در گفتگو با نما:

دولت هنوز ۵۰ درصد مطالبات گندم كاران را پرداخت نكرده است/ دولت پول گندمی را كه خریده به كشاورزان بدهد

عکس خبري -دولت هنوز ?? درصد مطالبات گندم کاران را پرداخت نکرده است/ دولت پول گندمي را که خريده به کشاورزان بدهد

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بیش از ۵۰ درصد مطالبات گندم كاران كه حدود ۴ هزار میلیارد تومان است را پرداخت نكرده است.

شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما،درباره حل مشکل خرید تضمینی گندم امسال از کشاورزان وطلب باقی مانده آنها از دولت اظهار داشت: گندم اساسی ترین کالایی است که در جامعه نیاز داریم در سال گذشته به خودکفایی رسیدیم،این خودکفایی امسال نیز با اقدامات خوبی که وزارت جهاد و کشاورزی و سازمان های حمایتی دیگر انجام دادند ادامه پیدا خواهد کرد.
شاعری با اشاره به اینکه تا الان بیش از ۵ و نیم میلیون تن گندم خریداری شده است ادامه داد: بر اساس برآوردی که ما داریم نسبت به سال گذشته حدود ۵ درصد کاهش خرید داریم و از آن پنج و نیم میلیون تنی که خریداری شده الان حدود کمتر است ۵۰ درصد پول آن را به کشاورزان داده اند و بیش از ۵۰% مطالبات گندم کاران که حدود ۴ هزار میلیارد تومان است هنوز دولت پرداخت نکرده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این که کشاورزان شدیدا در مضیقه هستند گفت: کشاورزانی که در زمان تحریم با همت جهادی آمده اند و کشور را در این زمینه خودکفا کردند الان توقع دارند اندک پولی که طلب دارند را از دولت دریافت کنند تا صرفه نهاده های کشاورزی و مایحتاج زندگی خود کنند و اینگونه نباشد که با بهره بالا قرض بگیرند.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان در سالهای گذشته زیر گرانی و تورم خم شدند گفت: الان بایستی دولت در وظیفه خودش در مقابل کشاورزان انجام دهد وظیفه دولت این است که گندمی را که خریده پولش را به کشاورزان بدهد.
وی با تاکید بر اینکه دولت هرچه سریعتر بید مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند اگر اعتبار لازم را برای پرداخت ندارد از بانک‌ها به صورت موقت قرض بگیرد و پول کشاورزان را بدهد ادامه داد: پس از آن دولت با فروش گندم می‌توانند منابع اش را تامین کنند و قرص خودش را بدهد.
شاعری اظهار داشت : دولت کشاورزان را معطل نکنند زیرا کشاورزان می‌توانند هزینه کمبود منابع کشور را پرداخت کنند این روندی که ادامه پیدا می‌کنند تا از اواخر مرداد ماه مطالبات کشاورزان به شدت افزایش پیدا می کنند به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود این در سالی که ما باید از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم به نفع دولت و نه کشاورزان نیست.
شاعری تصریح کرد : بر اساس حکمی که درد برنامه ششم توسعه به تصویب رساندیم دولت مکلف است مطالبات کشاورزان را به روز پرداخت کند. اگر این مطالبات با دیر کرد انجام شود بایستی جریمه تاخیر را دولت بپردازد، چطور وقتی بانک ها از کشاورزان طلب دارند یک روز تاخیر شود محاسبه میکنند و جریمه تاخیر می گیرند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴ هفته مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است گفت: دولت باید دیر کرد کشاورزان را همراه با مطالبات آنها که به کشاورزان بدهکار هستند محاسبه کنند و پرداخت کنند تا کشاورزان ضرر نکنند.
شاعری گفت: قیمتی که امسال برای خرید گندم گذاشتند اصلاً مناسب نبود و ما طبق قانونی که در سال ۶۸ به تصویب رسیده است دولت مکلف است قیمت خرید محصولات تضمینی را که مهمترین آنها گندم است با در نظر گرفتند نرخ تورم همان سالی که بانک مرکزی اعلام کرده کالاهای مشمول خرید تضمینی را محاسبه و قیمت گذاری کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت سال گذشته بر خلاف این قانون ۲ درصد افزایش قیمت را در مقایسه با سال قبل از آن در نظر گرفته است و این خلاف قانون است از این رو دولت باید اصلاح کنند و مطالبات کشاورزان را به روز پرداخت کند.

۱۳۹۶/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...