نسخه چاپی

استفاده از فناوری اطلاعات برای مقابله با فقر

مراسم پروژه‌های شبكه ملی اطلاعات امروز با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و جمعی دیگر از مسئولین برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ فیروزآبادی در ابتدا گفت: دولت یازدهم تأکید ویژه‌ای بر اهمیت کسب و کارهای حوزه فضای مجازی دارد و توسعه این کسب و کارها در دنیا نیز روز به روز شدت می‌یابد.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل سیاست‌های فیلترینگ، شاهد تعطیلی شرکت‌های حوزه کسب و کارهای مالی (فین‌تک) بودیم. در هفته گذشته و طی پنج روز، ۲۰۰ هزار استارتاپ مالی به دلیل این مشکلات در فعالیت خود با اخلال مواجه شدند.

فیروزآبادی افزود: این مردم هستند که برای این شبکه هزینه می‌پردازند و در سرمایه‌گذاری اپراتورها شریک هستند.هم‌اکنون ۴۸ میلیون گوشی موبایل در دست مردم است و میزان مصرف ماهانه مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت، ۸ گیگابایت و میزان مصرف اینترنت موبایل مشترکان سه گیگابایت در ماه ارزیابی می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: البته ما هنوز از کشورهای توسعه یافته عقت‌تر هستیم، این رقم در آمریکا ۲۳ گیگابایت و در اروپا ۱۱ گیگابایت است.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه خلاء هایی که در فضای مجازی وجود دارد، گفت: در متوازن شدن بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات باید فعالیت خود را افزایش دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: باید به جایی برسیم که همانطور که در رابطه با بنزین و حامل‌های انرژی، سوبسید می‌دهیم، به فضای مجازی نیز سوبسید تعلق گیرد و دولت به جای آنکه مالیات این بخش‌ را خرج بخش‌های دیگر اقتصادی کند، در این حوزه خرج کند.

برنامه دولت برای پیشگیری از فقر

علی ربیعی هم در رابطه با رابطه فقر و فناوری اطلاعات گفت: فقر و اشتغال از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و ما با گسترش فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات می‌توانیم آنچه که همواره از آن رنج می‌بردیم یعنی فعالیت‌های غیر هدفمند در حوزه فقر را تصحیح کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دولت دو برنامه جدید برای سال 1396 دارند که برای پیشگیری از گسترش فقر، محدود کردن فقر و حرکت به سمت محو فقر است و همچنین اشتغال فراگیر است و با حوزه فناوری اطلاعات دسترسی‌های آسان‌تر، عادلانه کردن برنامه‌ها و سیاست‌های رفاهی خواهیم داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که دنیای آینده اشتغال، دنیای حوزه IT است، افزود: افتخار ما در دولت تدبیر و امید این است که اموال کارگران و بازنشستگان را حفظ کردیم و سعی کردیم از این اموال استفاده نکنیم و به آن اضافه کنیم.

راه اندازی سامانه گنج انسان

پورمحمدی - وزیر دادگستری - هم در این مراسم گفت: فناوری اطلاعات نیاز جدی جامعه امروز در عرصه‌های مختلف است، اگر بخواهیم از حقوق شهروندی حمایت کنیم ابزار لازم این عرصه را نیاز داریم و ابزار اصلی در فضای امروز جامعه جهانی تکنولوژی و ارتباطات است، بنابراین اگر بخواهیم خدمات خوب، سریع و ارزان ارائه دهیم، باید فضای جامعه را فضای شفافی کنیم که اطلاعات در اختیار همه باشد.

او اظهار کرد: همه باید با مجموعه تحولات جاری در کشور آشنا باشند و بدانند که چه تحولاتی در کشور در جریان است. این موضوع همان گسترش شبکه اطلاعات و گردش آزاد اطلاعات و دسترسی آسان و سریع برای همه شهروندان است که ضرورتی جدی به شمار می‌رود. اگر به توسعه و پیشرفت کشور اعتقاد داریم باید این مسیر را دنبال کنیم.

وزیر دادگستری با تاکید بر اهمیت پرداختن به عرصه فناوری اطلاعات عنوان کرد: در دولت یازدهم به این حوزه توجه ویژه شده و گام‌های بلندی برداشته شده است. مردم ما در استفاده از این فضا و گسترش شبکه اطلاعات، اینترنت، پهنای باند و سرعت تبادل اطلاعات جلوتر از دولت هستند و حتی در دولت هنوز آن چنان که باید از این فضا استفاده کامل نبردیم.

پورمحمدی ادامه داد: در حال حاضر استفاده از فضای دیجیتال در بازار، خانواده‌ها، محیط کسب و کار، فضاهای تفریحی و ورزشی عملا گسترش بیشتری از فضای اداری جامعه دارد. باید تلاش کنیم دولت الکترونیک را گسترش دهیم.

وی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: با تاکیدات مقام معظم رهبری، عنایت رییس جمهور و تلاش وزارت فناوری اطلاعات توفیقات قابل توجهی ایجاد شده و امروز شبکه ملی اطلاعات در عرصه‌های مختلف به بار آمده است و همه باید از این فضا استفاده کنیم.

وزیر دادگستری با اشاره به راه اندازی سامانه گنج انسان توسط رایتل، گفت: ما امروز ۲۴ میلیون شهروند زیر ۱۸ سال داریم. آینده کشور بستگی به این دارد که با آنها چه رفتاری داشته، از حقوق شان چگونه حمایت کرده و نیازهایشان را چطور تامین می‌کنیم. هر برخوردی که با این بخش از جامعه داریم، تصویر آینده ایران است، بنابراین کشور باید در این زمینه سرمایه‌ گذاری کند.

پورمحمدی ادامه داد: با نگاهی جامع با مجموعه دستگاه‌های کشوری فعالیت و تعامل گسترده‌ای داریم. مجموعه دستگاه‌ها باید براساس اطلاعات واقعی تصمیم بگیرند و خدمات ارائه دهند.

وی در پایان گفت: بزرگ ترین بانک اطلاعاتی در حال حاضر تجمیع شده و انباشت فوق ‌العاده‌ای از اطلاعات نزدیک به ۴۰ مرکز تولید اطلاعات جمع آوری شده است.

۱۳۹۶/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...