نسخه چاپی

ظریف: خروج از برجام گزینه نهایی ایران است

سردبیر نشنال اینترست در مصاحبه‌ای اختصاصی با وزیر امور خارجه ایران در نیویورك، ‌با وی درباره مسائل مختلف گفت‌وگو كرد.

به گزارش نما به نقل از ایلنا: سردبیر نشنال اینترست در مصاحبه‌ای اختصاصی با وزیر امور خارجه ایران در نیویورک، ‌با وی درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرد.

جیکوب هیلبرون در ابتدای این مصاحبه از ظریف پرسید: «روز گذشته شما در برنامه فرید زکریا حضور داشتید و همانطور که گفتید دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واقع در حال نقض روح - اگر نگوییم جسم - توافقنامه هسته‌ای ایران است. در مورد این موضوع چگونه فکر می‌کنید؟»

در کمیسیون مشترک برطرف شدن قصور امریکا را بررسی می‌کنیم

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال گفت: ما مسیری که درون توافقنامه هسته‌ای اشاره شده است را پیموده‌ایم و آن را در کمیسیون مشترک مورد گفت‌وگو قرار خواهیم داد تا مطمئن شویم که قصور از سوی آمریکا برطرف شده است. این موضوع نه تنها در طول زمامداری دولت ترامپ بلکه در دولت اوباما، بحث کنونی در کمیسیون مشترک بوده است، به‌طور مثال زمانی که چندین ماه به طول انجامید تا آمریکا خرید هواپیما را برطرف کند. برخی از قسمت‌های این کاستی‌ها برطرف شده‌اند و برخی هنوز همانطور باقی مانده‌اند، این مانند جاده‌ای است که اکنون برای ما باز است.

ایران گزینه خروج از برجام را دارد

او افزود: اگر موضوع به نقض بزرگ توافق هسته‌ای برسد یا طبق مفاد توافق هسته‌ای عدم عملکرد قابل توجهی صورت بگیرد، در آن زمان ایران نیز گزینه‌های موجود دیگری از جمله خروج از توافق هسته‌ای را دارد.

خروج از برجام گزینه نهایی ایران است

وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد این گزینه، گزینه نهایی ایران خواهد بود.

لفاظی به درک بیشتر منجر نمی‌شود

در بخش دیگری از این مصاحبه هیلبرون پرسید: آیا معتقد هستید ترامپ فردی است که بتوانید با وی تعامل داشته باشید یا اینکه آیا فکر می‌کنید او در مقابله با ایران به طور افراطی خطرناک است؟ که ظریف در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: لفاظی نه تنها با ایران بلکه با دیگر کشورها نیز به درک بیشتر منجر نمی‌شود. ما نیاز داریم تا در مورد اقدامات‌مان محتاط‌تر عمل کنیم، چراکه ما در هفته گذشته در منطقه‌مان و به‌خصوص پس از نشست ریاض، اقدامات اشتباهی دیده‌ایم که منجر به یک سری واکنش‌ها نه میان متحدان آمریکا و ایران بلکه میان متحدان آمریکا شد. بنابراین من معتقد هستم این مهم است تا با ملاحظه این موضوع، پیچیدگی‌های شرایط را درک کنیم.

می‌خواستیم برجام نه یک سقف بلکه شالوده و پایه باشد

او افزود: قطعا ایران درک متقابلی را نه تنها با آمریکا بلکه با ۵+۱ آغاز کرد که از سوی شورای امنیت مورد استقبال قرار گرفته است و در این مرحله ما از اجرای آن توافقنامه رضایت داریم. همانطور که در گذشته گفته‌ایم، ما می‌خواستیم که آن توافقنامه نه یک سقف بلکه شالوده و پایه باشد ولی به منظور اینکه به عنوان یک شالوده قوی عمل کند، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که تعهدات تمامی طرف‌ها به طور کامل اجرا شده است و اگر ما این موضوع را ببینیم، پس ما یک مسیر برای پیشرفت بیشتر داریم.

حمله اولیه آمریکا به عراق منجر به بازنده شدن همه شد

سردبیر نشنال اینترست با اشاره به گزارش نیویورک تایمز در مورد اینکه ایران در عراق برنده و آمریکا بازنده است نظر وزیر امورخارجه ایران را در این باره پرسید که ظریف در واکنش به این سوال ابراز داشت: ما شرایط در منطقه را به عنوان برنده یا بازنده جنگ نمی‌بینیم. این شرایطی است که حمله اولیه آمریکا به عراق منجر به بازنده شدن همه شد.

ما با یکدیگر برنده و بازنده می‌شویم

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه ما معتقد هستیم شرایط در دنیای امروز به قدری به هم پیوسته است که ما نمی‌توانیم برنده یا بازنده داشته باشیم، ما با یکدیگر برنده و بازنده می‌شویم، عنوان کرد: بدیهی است اگر دولتی یا کشوری منافع خود را در جهت محروم کردن دیگران تعریف کند، بنابراین آن دولت یا کشور مشکل را به گونه‌ای تعریف می‌کند که در جهت دستیابی به راه حل نخواهد بود.

منطقه ما، نیازمند راه حل است

ظریف با بیان اینکه من معتقد هستم که منطقه ما، نیازمند راه حل است، یادآور شد: آن راه‌حل‌ها باید از رویکردهای متفاوت نسبت به مسائل بیرون بیاید. من معقد هستم که گزارشی که شما در مورد آن صحبت کردید اسناد خود را کاملا بررسی نکرده و یک تصویر تحریف شده نشان داده است.

علاقه‌ای به اخبار جعلی علاقه‌ای ندارم

هیلبرون در ادامه پرسید آیا این اخبار جعلی هستند؟ که ظریف بیان کرد: نه این اخبار جعلی نیستند و من به اصطلاح اخبار جعلی علاقه‌ای ندارم ولی من به بخش‌های مشخصی در آن گزارش اشاره می‌کنم، مانند بخشی که از این حقیقت که عراق علیه ایران از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد، چشم‌پوشی کرده است و این نشاندهنده زاویه‌ای است که نویسنده به مسئله نگاه می‌کند.

ایران برای کمک به عراقی‌ها، به کمک همه شتافت

او اضافه کرد: همین موضوع در مورد کنترل ایران در عراق صدق می‌کند. هیچکس نمی‌تواند بر کشور دیگر کنترل داشته باشد. حتی برای یک ابرقدرت، ادعای کنترل بر یک کشور دیگر یک موضوع بسیار جدی خواهد بود. ایران برای کمک به عراقی‌ها، نه تنها شیعیان بلکه برای کمک به همه شتافت. برای ما، شیعه، سنی، کرد تمامی آنها بخشی مهم از جامعه عراقی هستند. زمانی که کردها مورد حمله داعش قرار گرفتند ما برای حمایت از آنها رفتیم. ما در ابتدا به اربیل رفتیم تا آنجا را از اشغال داعش بازپس بگیریم.

نفوذمان در عراق به دلیل درستی تصمیمات‌مان در گذشته است

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بنابراین این رویکردی است که ما داریم. اگر ما نفوذ بیشتری نسبت به برخی همسایگانمان یا برخی کشورهای خارجی در عراق داریم، به دلیل تصمیمات درستی است که در گذشته گرفته‌ایم.

ما سیاست منسجم مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم داریم

در ادامه این گفت‌وگو، جیکوب هیلبرون گفت: با این اوصاف، هنوز مسائل بسیاری در خاورمیانه در جریان است و اسرائیل اخیرا از توافقنامه‌ای که دولت ترامپ قبلا بر سر سوریه با روسیه دست یافته بود، جلوگیری کرده است. همچنین تلاش سعودی‌ها برای محاصره قطر وجود دارد. با این شرایط آینده نفوذ ایران در سوریه را چگونه می‌بینید؟

ظریف در پاسخ به این سوال اظهارداشت: همانطور که گفتم، ما سیاست منسجم مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم داریم، چه در افغانستان در طول سلطه طالبان و چه حتی در زمان حضور امریکا در اشغالگری عراق، علیه عناصر تروریستی که تروریسم را در داخل عراق برمی‌انگیختند. این مبارزه علیه عناصر تروریستی و افراطی کنونی در عراق و سوریه نیز وجود دارد. این یک سیاست منسجم است.

کشورهایی در منطقه به طور ثابت از افراطی‌گری حمایت می‌کنند

او در ادامه افزود: شما نمی‌توانید این موضوع را در مورد دیگران نیز بگویید. کشورهایی در منطقه هستند که به طور ثابت از افراطی‌گری حمایت کرده‌اند. مردمی که رژیم طالبان در افغانستان را به رسمیت شناختند همان افرادی هستند که اکنون بر قطر فشار تحمیل می‌کنند، همان افرادی هستند که با ایران در زمینه سوریه و عراق و در کل منطقه مشکلاتی دارند. برخی از کشورها به طور مداوم از گروه‌های اشتباه حمایت کردند، اینها همان کشورهایی هستند که تقریبا ۹۴ درصد از ملت‌هایشان در اقدامات تروریستی مشارکت داشتند، بنابراین ما در مورد یک سابقه ثابت از آنها و یک سابقه ثابت از طرف ایرانیان صحبت می‌کنیم.

عربستان نقش مهمی در امنیت منطقه دارد

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ما به دنبال خارج کردن آنها از شرایط نیستیم. این هدف ما نیست. ما بر این باور نیستیم که اگر عربستان سعودی را از محاسبات خارج کنیم، منطقه ما امن خواهد شد. ما معتقد هستیم که عربستان یک نقش مهم در امنیت منطقه دارد، همانطور که دیگر کشورها در منطقه باید نقش مهمی در آن درک امنیتی داشته باشند.

آینده روابط تهران و واشنگتن به رویکرد امریکا بستگی دارد

سردبیر نشنال اینترست در پایان این مصاحبه پرسید: به عنوان سوال آخر، زمانی که ما آخرین بار ملاقات کردیم، به نظر می‌‌رسید روابط ایران و آمریکا به مسیری بهتری ختم شود. آیا فکر می‌کنید اگر بار دیگر در سال آینده دیدار کنیم، حس شما این خواهد بود که روابط بهتر خواهد شد یا بدتر؟ که ظریف در پاسخ به این سوال تصریح کرد: کل این موضوع به رویکردی که آمریکا اتخاذ خواهد کرد بستگی خواهد داشت، دولت کنونی سعی خواهد کرد که موضع علیه ایران را اتخاذ کند.

امریکا باید فرضیات خودخواهانه‌اش را کنار بگذارد

او با بیان اینکه آمریکا مجبور است به ایران به عنوان تنها کشوری در منطقه که مردمش ۱۰ ساعت در صفوف برای رای دادن می‌ایستند نگاه کند، خاطرنشان کرد: آمریکا مجبور است آن فرضیات خودخواهانه را که برخی از اعضای دولتش به طور مکرر بیان می‌کنند کنار بگذارد. آمریکا مجبور است این فرضیه که می‌تواند با ایجاد آشفتگی در منطقه مزایای مالی از آن بدست بیاورد را کنار بگذارد.

یک اختلاف اشتباه در منطقه پیامدهای بلندمدت دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: من معتقد هستم مزایای مالی کوتاه‌مدت هستند، در حالی که که یک اختلاف اشتباه در منطقه، مانند همین بحرانی که میان متحدان امریکا در خلیج فارس پیش آمده است، بلندمدت خواهد بود و پیامدهای آن برای امنیت منطقه‌ای و برای امنیت جهانی عظیم خواهد بود. بنابراین برای پاسخ به سوال شما، ما یک درک عاقلانه‌ای از شرایط منطقه داریم و ما امیدوار هستیم که آمریکا نیز بتواند چنین درک عاقلانه‌ای داشته باشد.

۱۳۹۶/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...