نسخه چاپی

پایان گروگانگیری 5/1 میلیون یورویی

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از متلاشی شدن باند سه نفره آدم‌ربایان كه درخواست یك و نیم میلیون یورو از خانواده فقدانی داشتند، خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، در مورخه 19/04/1391 فردی با مراجعه به کلانتری 134 شهرک قدس به مأموران اعلام کرد: پسرم به اسم نادر 28 ساله در ساعت 13:30 روز گذشته با خودروی سواری هیوندا مشکی رنگ از منزلش واقع در منطقه سعادت آباد خارج و تاکنون مراجعت نکرده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع فقدانی و به دستور شعبه اول دادیاری دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با ارجاع پرونده به پایگاه دوم، پدر فقدانی در اظهارات خود به کارآگاهان عنوان داشت: در زمان مفقود شدن پسرم، من در شمال بودم؛ فردای آن شب زمانیکه نادر پاسخ تلفن‌هایم را نداد، نگران شده و به تهران بازگشتم؛ طبق اظهارات دوستان نزدیک پسرم، آخرین خبر در خصوص وی مربوط به روز یکشنبه 18 تیر بوده و بعد از آن هیچ کس خبری از او ندارد.

با ارجاع پرونده به پایگاه دوم پلیس آگاهی، کارآگاهان پایگاه دوم پلیس در تحقیقات مقدماتی و در بازرسی از محل سکونت فقدانی و برابر اظهارات اعضای خانواده، اطلاع پیدا کردند که اموال با ارزش داخل خانه پسرشان از قبیل پول، طلا و ارز و غیره ناپدید شده است.

با توجه به تحقیقات بعمل آمده از خانواده فقدانی و عدم هرگونه مشکل خانوادگی فقدانی با اعضای خانواده، وضعیت مالی خوب خانواده به جهت کارخانه‌دار بودن پدر فقدانی، گم شدن اموال با ارزش داخل خانه و نهایتا عدم پاسخگویی به تماس‌های اعضای خانواده از سوی پسر خانواده و قوت گرفتن فرضیه آدم ربایی، پرونده با موضوع آدم ربایی تشکیل و جهت رسیدگی تخصصی در اختیار اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

در مورخه 11 تیر سال جاری پدر فقدانی، با مراجعه به اداره یازدهم به کارآگاهان عنوان کرد: پسرم ربوده شده است. وی در اثبات سخنان خود، با نشان دادن نامه‌ای که فردی ناشناس آن‌را به حراست کارخانه تحویل داده بود به کارآگاهان عنوان داشت که آدم ربایان وی را تهدید کرده‌اند که در صورت اطلاع دادن موضوع به پلیس ، سرنوشت وحشتناکی در انتظار پسرش خواهد بود.

کارآگاهان اداره یازدهم، با بررسی نامه ارسال شده به پدر نادر اطمینان پیدا کردند که آدم ربایان افرادی کاملا حرفه‌ای بوده و به احتمال بسیار فراوان، این افراد پس از اقدام به آدم ربایی و با توجه به اطمینان از عدم حضور اعضای خانواده در تهران، با مراجعه به منزل فقدانی اقدام به سرقت اموال باارزش داخل خانه کرده‌اند.

آدم ربایان در نامه خود، به پدر نادر هشدار داده بودند که به هیچ عنوان نباید موضوع را با پلیس در میان بگذارد، اما وی با اطمینان به پلیس و مراجعه سریع به پلیس آگاهی، کارآگاهان را از همان دقایق اولیه در جریان موضوع قرار داد.

آدم ربایان در نامه ارسالی خود به پدر گروگان نوشته بودند: هرگونه در میان گذاشتن موضوع با نیروهای امنیتی و یا انتظامی و همچنین دوستان و اقوام نزدیک، حتی به صورت ناخواسته، باعث قطع ارتباط ما با شما و خرابی کار می‌شود؛ در صورتیکه در هر مرحله‌ای متوجه دخالت عوامل دیگری شویم، کاملا حرفه‌ای عمل کرده، کار را متوقف کرده و از اتفاق وحشتناکی که در انتظار پسر شماست به عنوان درس عبرت برای خانواده بعدی استفاده خواهیم کرد.

با توجه به حساسیت موضوع و احتمال هرگونه اقدام آدم ربایان در ارتکاب جنایت، تیم ویژه‌ای در مجموعه پلیس آگاهی تهران بزرگ و اداره یازدهم تشکیل و اقدامات پلیسی شبانه روزی جهت شناسایی آدم ربایان و نجات گروگان آغاز شد.

در طول رسیدگی پرونده و با توجه به اعتماد کامل و همکاری خوب اعضای خانواده گروگان با کارآگاهان اداره یازدهم، آنان از تمامی اقدامات ربایندگان در خصوص دریافت مبلغ 5/1 میلیون یورو از سوی پدر گروگان اطلاع کامل داشته و همزمان، با انجام تحقیقات پلیسی در جهت شناسایی ربایندگان، آموزش‌های لازم نیز به اعضای خانواده وی داده شده و به آنها تأکید می‌شد که ممکن است هرگونه پرداخت وجه نقد به ربایندگان به قیمت جان تک پسر خانواده آنها ختم شود.

سرانجام با وجود حرفه‌ای بودن ربایندگان و در شرایطی که این افراد تلاش داشتند تا هیچگونه اثر و نشانه‌ای از خود به جای نگذارند، اما با انجام تحقیقات پلیسی دامنه‌دار و گسترده صورت گرفته از سوی مجموعه پلیس آگاهی و اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، هویت ربایندگان و مخفیگاه آنها در شهریار مورد شناسایی قرار گرفت.

با شناسایی مخفیگاه ربایندگان و اطمینان از نگهداری گروگان در این محل و در شرایطی که ربایندگان با نصب دوربین‌های مخفی مداربسته هرگونه تردد در اطراف مخفیگاه خود را تحت مراقبت داشتند، در ساعت 6 بامداد روز دوشنبه روز 10 مهر طی یک عملیات غافلگیر کننده و قبل از هرگونه اقدام ربایندگان در استفاده از اسلحه خودکار جنگی در اختیار خود و یا تهدید جان گروگان، هر سه متهم پرونده به اسامی مجتبی 36 ساله، ابوالفضل 30 ساله و آرش37 ساله دستگیر و گروگان نیز آزاد شد.

با اجرای عملیات آزادسازی گروگان و پس از دستگیری ربایندگان، کارآگاهان با بررسی دقیق مخفیگاه متهم موفق به شناسایی اتاقکی بسیار کوچک ـ تعبیه شده در داخل حمام خانه ـ شدند که ربایندگان با نصب دوربین مداربسته در داخل آن تمامی رفتار گروگان را تحت نظر داشتند؛ شرایط نگهداری گروگان به گونه‌ای پیش بینی شده بود که تنها راه ورود و یا خروج به داخل اتاقک، دریچه ای بسیار کوچک ـ به اندازه تقریبی دریچه یک کولر ـ بود و امکان ورود حتی کوچک‌ترین ذره‌ای نور به داخل آن نیز وجود نداشت.

تا زمان نجات گروگان از دست ربایندگان، گروگان تصور می‌کرد که در بازداشت به سر می‌برد و زمانیکه از هویت واقعی ربایندگان اطلاع پیدا کرد، در اولین جمله خود و با صدایی لرزان به کارآگاهان گفت:من سه ماه است که آفتاب را ندیده‌ام و پس از آن دیگر قادر به سخن گفتن نبود.

با انتقال گروگان و ربایندگان به پلیس آگاهی و با آرام شدن نسبی نادر ، وی در خصوص نحوه ربایش خود به کارآگاهان گفت: شب آدم ر بایی سه نفر که یکی از آنها ملبس به لباس نظامی بود، زمانیکه قصد ورود به خانه را داشتم با معرفی خود به عنوان مأمور مرا متوقف کرده و با نشان دادن برگه‌ای که دیگر آنرا به من نشان ندادند، اقدام به دستگیری من کرده و در حالیکه چشمانم را بسته بودند به مکان نامشخصی منتقل کردند؛ در لحظه دستگیری، سوئیچ ماشین و دسته کلید منزل را نیز از من گرفته و عنوان داشتند که حکم بازرسی داشته و باید خانه و خودرو مرا بازرسی کنند.

گروگان در ادامه اظهارات خود به کارآگاهان گفت: در زمان دستگیری هیچگونه کارت شناسایی از سوی این افراد به من نشان داده نشد و زمانیکه در خصوص علت دستگیری از آنها سؤال کردم، پاسخ دادند که دستگیری من به خاطر برخی تخلفات در خرید و فروش مواد اولیه کارخانه است. پس از چند روز ، این افراد عنوان کردند که بی‌گناهی من برای آنها مشخص شده اما تا زمان تکمیل تحقیقات بایستی همچنان در بازداشت بمانم و در طول این مدت و تا لحظه آزادی، همچنان تصور می‌کردم که در بازداشت هستم. در طول این مدت چندین بار درخواست کردم تا با پدر و مادرم ملاقات داشته باشم اما هر بار با مخالفت آنها روبرو می‌شدم.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با دستگیری هر سه متهم پرونده و آزادسازی فرد ربوده شده، با حضور فرمانده انتظامی تهران بزرگ گروگان آزاد شده به اعضای خانواده بازگردانده شد و متهمان نیز با قرار قانونی و جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره یازدهم مبارزه با آدم ربایی پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.

۱۳۹۱/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...