نسخه چاپی

میزان عجیب مصرف نوشابه در اصفهان

رییس مركز بهداشت شماره دو اصفهان گفت: یك برنامه غذایی سالم می‌تواند سلامت قلب و سایر دستگاه‌های بدن را تضمین كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی پارسا، امروز، دوشنبه، 10 مهر در جشنواره "غذای سالم ندای قلب سالم" که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، با اشاره به این‌که بیماری‌های قلبی عروقی بیشترین علت مرگ و میر در جهان است و استان نیز از این الگوی جهانی پیروی می‌کند، اظهار کرد: بیش از 40 درصد علت مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی اتفاق می‌افتد.

رییس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با بیان این‌که اطلاع رسانی در خصوص بیماری‌های قلبی از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: متاسفانه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی به کمتر از 30 سال کاهش پیدا کرده است و حتی در سنین کمتر از 30 سال شاهد بروز سکته‌های قلبی هستیم.

پارسا با بیان اینکه عوامل گوناگونی مانند خدماتی که نظام سلامت ارایه می‌دهد، عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی در سلامت جامعه نقش دارد، ادامه داد: عوامل ذکر شده تنها در 50 درصد از سلامت جامعه تاثیر دارد و مابقی توسط مشارکت مردم تامین می‌شود.

مادران چاق فرزندان چاقی تربیت می‌کنند

وی با بیان اینکه مادران نقش بسیار مهمی در حرکت به سمت یک جامعه سالم برعهده دارند، تصریح کرد: نداشتن تحرک کافی، استرس و فشارهای روانی، مصرف دخانیات و عادات غذایی ناسالم مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های قلبی است.

رییس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با اشاره به این‌که سرانه مصرف سبزیجات و میوه در کشور از استانداردهای جهانی کمتر است، خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه مصرف سبزیجات و میوه‌ها در استان 150 گرم کمتر از میانگین یک سبد غذایی نرمال است.

پارسا تصريح كرد: مصرف نوشابه در استان بیش از 2 برابر میانگین مصرف در دنیا است و اين در حالي است كه مصرف سرانه شیر در استان یک سوم میزان متوسط دنیا است.

وی با بیان اینکه آمار اضافه وزن و چاقی در زنان استان اصفهان بیشتر از مردان دیده می‌شود، افزود: علت اصلی اضافه وزن، عادات غذایی و تحرک نداشتن است و مادران چاق فرزندان چاقی تربیت می‌کنند چرا که مادران الگوی فرزندان هستند.

مصرف بیش از اندازه نان و غلات موجب حمله قلبی می‌شود

رییس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان با اشاره به لزوم تدوین یک برنامه غذایی برای مصرف نان و غلات، خاطرنشان کرد: کارشناسان تغذیه معتقد هستند اگر سبوس از نان جدا شود 70 درصد مواد مفید آن جدا شده و چندان ارزش غذایی ندارد.

پارسا با اشاره به این‌که در حال حاضر سرانه مصرف نان و غلات در استان اصفهان بیش از میانگین متوسط کشور است، تصریح کرد: این میزان مصرف یک عادت غذایی اشتباه است و موجب بروز حملات قلبی می‌شود.

پارسا با بیان اینکه طرح لقمه سالم در مدارس تا پایان مهر سال جاری اجرا می‌شود، گفت: هزینه لقمه‌های سالم به عنوان میان وعده برای دانش‌آموزان در مقطع دبستان 9500 تومان و برای مقطع راهنمایی و دبیرستان 13200 تومان در ماه تعیین شده است.

افراد چاق امید کمتری به زندگی دارند

هم‌چنین یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اهمیت تغذیه در سلامتی گفت: افراد چاق امید کمتری به زندگی دارند در حالی که امید به زندگی در گیاه خواران بیشتر دیده می‌شود.

ویدا رحیمی با اشاره به این‌که عادت غذایی ایرانیان در گذشته بهتر از عادت غذایی مرسوم امروزه بود، اظهار کرد: برای مثال فاصله کم میان شام خوردن و خوابیدن موجب ابتلای افراد به بیماری‌های گوارشی می‌شود.

وی با اشاره به کاهش میزان مصرف سبزیجات تازه در کنار غذاها، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه مصرف شیرینی‌جات و انواع کیک‌ها به عنوان دسر پس از غذا جایگزین مصرف میوه‌ها شده است.

این کارشناس تاکید کرد: مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز و نان باید در رژیم‌های غذایی به اندازه باشد.

۱۳۹۱/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...