نسخه چاپی

رحمانی در گفتگو با نما:

تا جایی كه بتوانیم خام‌فروشی نمی‌كنیم اما مازاد باید صادر شود/ شركت ملی مس تعهدات خارجی اش را انجام نداده است

عکس خبري -تا جايي که بتوانيم خام‌فروشي نمي‌کنيم اما مازاد بايد صادر شود/ شرکت ملي مس تعهدات خارجي اش را انجام نداده است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اراده وزارت صنعت و معدن و تجارت این است كه تا جایی كه می توانیم خام فروشی نداشته باشیم و این مواد اولیه تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالا شود و اگر قرار به صادرات است محصولات صادر شوند. در هر حال فعلاً تا زمانی كه مصرف داخلی به حد تولید مان نیست مازاد باید صادر شود.

رضا رحمانی رئیس قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار نما با اشاره به تحقیق و تفحص از معادن و وصول حقوق دولتی معادن اظهار داشت: در جلسه کمیسیون کمیسیون صنایع میزان آنچه در زیر ساخت های معادل هزینه شده و یا در مناطق معدنی صرف شده بررسی‌هایی صورت گرفت،دوستان سوالاتی داشتند که از طریق وزیر و معاون ذیربط وزارت خانه توضیحات مبسوطی داده شد و وضعیت موجود تشریح شد و حالا اینکه برنامه های آتی چیست مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا انشاءالله بیشتر موضوعات بررسی و نتیجه به صحن علنی مجلس اعلام شود.
وی در ادامه افزود: بعضی از دوستان اعتقاد داشتند که عرضه کم است و عدد و رقم ارائه شد و طبق برآورد نیاز شش سال گذشته تولید داخلی تنظیم شده و امسال هیچ مشکلی برای تامین مواد اولیه صنایع داخلی نداریم. حتی در دو سه ماه گذشته نوساناتی بوده است و شرکت مس تعهدات مسلم خارجی اش را انجام نداده است و در یک جاهایی باید خسارت نیز بدهد به خاطر اینکه تولید داخلی با مشکل مواجه نشود.
رحمانی اظهار داشت: یقینا در داخل صنایع موجود را هرچقدر توسعه دهند ما مشکلی در جهت تامین مس کاتو و مفتول نداریم در حال حاضر خوشبختانه برنامه‌های توسعه مهر در حال اجرا است.
رحمانی با اشاره به اینکه در مناطق کرمان و آذربایجان توسعه داشته ایم ادامه داد واحد 100 هزار تنی مقدماتش فراهم شده است تا انشاءالله کار این واحد ذوب شروع شود. به نظرم از این جهت مشکلی نخواهیم داشت ضمناً ما در ذیل پروژه های اقتصاد مقاومتی ۲ پروژه طرح توازن فولاد و مس داریم این زنجیره هم در حال کامل شدن است و در گذشته در بعضی از قسمت ها گلوگاه داشتیم و یا توسعه هماهنگ نبوده است الان همه با هم هماهنگ می‌شوند.
وی تاکید کرد: تمامی مسئولین کشور و اراده وزارت صنعت و معدن و تجارت این است که تا جایی که می توانیم خام فروشی نداشته باشیم و این مواد اولیه تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالا شود و اگر قرار به صادرات است محصولات صادر شوند. در هر حال فعلاً تا زمانی که مصرف داخلی به حد تولید مان نیست مازاد باید صادر شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت ذوب آهن گفت: ذوب آهن یکی از صنایع مادر است و البته با مشکلاتی مواجه بوده است و هم در وزارتخانه و کمیسیون صنایع و معادن مسائل و مشکلات آن ارزیابی و بررسی شده است و بنا بر این شده که کارگروهی تشکیل شود تا تشخیص دهیم چه اقداماتی باید انجام شود.
وی با اشاره به اینکه قبلاً در وزارت صنایع و معادن کارگروه حمایت از تولید ملی مصوباتی داشته است و الان در حال اجرا است گفت: جلسه کمیسیون قوام بیشتری به این مصوبات خواهد داد و یقینا شروع بعضی از وضعیت ها ممکن است آغاز یک بحران باشد اما اگر خوب تصمیم گیری شود مطمئناً مشکلی پیش نخواهد آمد.
رحمانی در پایان خاطرنشان کرد : ذوب آهن و کلا صنعت فولاد صنعت مادری است واقعیت این است که می‌توانند با مشکل مواجه نشود و با برنامه‌ریزی درست اقداماتی انجام شود و همت ما این است که نگذاریم مشکلی ایجاد شود.

۱۳۹۶/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...