نسخه چاپی

تشكیل جنبش ضد هارپری در كانادا

رهبران دانشجویی در كبك، بزرگ‌ترین استان كانادا قرار است جنبشی سراسری برای مبارزه با استفان هارپر، نخست وزیر این كشور را آغاز كنند.

به گزارش پرس تی وی به نقل از روزنامه تورنتو سان، اين جنبش سراسري توسط گابريل نادو ـ دوبويس، سخنگوي پيشين گروه دانشجويان «کلاسه» کبک، کلوئه زاوادزکي ـ تورکوت، نماينده «کلاسه» و اتان کاکس، فعال سياسي و تحليل‌گر ۲۸ ساله سازماندهي شده است.»

قرار است اين سه تن در ۲۹ سپتامبر سفر فشرده‌اي به لندن داشته باشند و در پنج شهر ديگر ـ تورنتو، وينيپگ، ساسکاتون، رگينا و ويکتوريا ـ پيش از پايان سفرشان در ۵ اکتبر در ونکوور سخنراني کنند.

کاکس گفت که هدف از اين تور کانادايي، تربيت کانادايي‌هاست تا بتوانند جنبش‌هاي اجتماعي مشابه جنبش دانشجويي کبک را تشکيل دهند.

اعتراضات دانشجويي کبک يک سري راهپيمايي‌هاي دانشجويي پيوسته بود که تحت رهبري اتحاديه‌هاي دانشجويي مانند «فدراسيون دانشگاه کبک» عليه تصميم دولت کانادا براي افزايش شهريه از ۲.۱۶۸ به ۳.۷۹۳ دلار طي سال‌هاي ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ برگزار شد.

ژان شاره، نخست‌وزير پيشين کبک خواستار انتخاباتي در ماه آگوست براي برخورد با ناآرامي‌هاي اجتماعي شد که اين استان را تحت تاثير قرار داده بود.

شاره انتخابات ۴ سپتامبر را باخت و از رياست حزب ليبرال کبک در پي شکست در انتخابات استعفا کرد. «حزب کبکي» چپ ميانه‌رو پيروز انتخابات اين افزايش شهريه را لغو کرد.

کاکس گفت که عامل حياتي موفقيت تظاهرات دانشجويي کبک اين بود که هر دانشجو «يک حس مالکيت» در اين جنبش داشت.

وي افزود که اين سفر قرار است به «مردم نمونه‌هاي عيني از يک جنبش اجتماعي موفق ارائه کند و در آن‌ها مبارزه با آن‌چه براي‌شان مهم است را الهام بخشد.»

کاکس گفت: «و بله، ما شديدا نياز داريم که از دست استفان هارپر خلاص شويم.»

وي تصریح کرد که دولت هارپر شرايط رفاه اجتماعي کشور را از بين مي‌برد و «بايد در مقابل آن مقاومت کرد.»

کاکس در خاتمه گفت: «دموکراسي نبايد فقط به سياست‌هاي انتخاباتي محدود شود. دموکراسي چيزي بيشتر از هر چهار سال انتخابات است.»

۱۳۹۱/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...