نسخه چاپی

آمار تجارت خارجی محرمانه شد

در حالی كه ۳ ماه از انتشار آخرین آمار تجارت خارجی كشور می‌گذرد، برخی شواهد از حبس آمارهای واردات و صادرات به دلیل كاهش چشم گیر صادرات محصولات پتروشیمی خبر می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم آخرین آمار منتشر شده تجارت خارجی کشور و جزئیات میزان و ارزش صادرات و واردات ایران مربوط به فروردین است و در سه ماه گذشته آمارهای تجارت خارجی از سوی دولت منتشر نشده است.

در حالی که 3 ماه از حبس آمارهای صادرات و واردات می‌گذرد، برخی معتقدند کاهش قابل توجه میزان صادرات محصولات پتروشیمی به کشور چین از جمله دلایل عدم انتشار جزئیات تجارت خارجی کشور بوده است. از آنجا که سهم چشم گیری از صادرات غیر نفتی کشور را محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تشکیل میدهد کاهش صادرات این نوع محصولات میزان تراز خارجی کشور را بار دیگر منفی کرده و به این ترتیب دستاورد تبلیغاتی دولت در خصوص مثبت شدن 200 میلیون دلاری تراز خارجی در دو سال گذشته عملا از دست رفته است.

نکته جالب آنکه، در حالی در سال گذشته میزان صادرت 43 میلیارد دلاری کشور با 200 میلیون دلار اختلاف از واردات پیشی گرفت که سهم میعانات گازی(با 7 میلیارد دلار) و محصولات پتروشیمی(حدود 10 میلیارد دلار) از صادرات غیر نفتی غیر قابل چشم پوشی بوده است. در روزهای اخیر بحثهایی در خصوص دریافت مالیات از محصولات صادراتی پتروشیمی به عنوان کالای نفتی مطرح شد که این موضوع با سکوت قابل تامل دولت مواجه شده است.

به گزارش تسنیم، براساس آمار تجارت خارجی سال گذشته از 15 قلم عمده صادرات غیرنفتی 14 مورد آن مربوط به مواد خام نفتی و معدنی با وزنی بالغ بر 78 میلیون تن است. از کل 43 میلیارد و 930 میلیون دلار صادرات کشور در سال گذشته بیش از 22 میلیارد دلار‌ آن به غیر از پسته مربوط به 14 قلم کالای عمده صادر شده مواد نفتی و معدنی خام است.

۱۳۹۶/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...