نسخه چاپی

مبارزه با ویروس به كمك آنتی بیوتیك

پژوهشگران دانشگاه پوردو(Purdue University) موفق به كشف نحوه عملكرد انتی بادی هایی شدند كه عفونت های ناشی از فعالیت ویروس ها را خنثی می كند. این دستاورد می تواند گام مهمی در درمان بیماری های ناشی از ویروس ها محسوب شود.

به گزارش نما به نقل از بهداشت نیوز، پژوهشگران دانشگاه پوردو(Purdue University) موفق به کشف نحوه عملکرد انتی بادی هایی شدند که عفونت های ناشی از فعالیت ویروس ها را خنثی می کند. این دستاورد می تواند گام مهمی در درمان بیماری های ناشی از ویروس ها محسوب شود.

عفونت های باکتریائی و ویروسی در بسیاری از مواقع دارای شباهت ها و علائم مشابهی بوده و علائم یکسانی در افراد بیمار ایجاد می کنند. این موضوع در حالی است که عفونت های باکتریائی معمولا به طور ساده تری توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شوند اما درمان بیماری های ناشی از ویروس، چندان ساده نیست.

پژوهشگران ارشدی که در این مطالعات حضور داشتند عبارتند از: یانگ چائو دونگ (Yangchao Dong)، یو لیو (Yue Liu)، ون جیانگ (Wen Jiang)، تامس . جی . اسمیت (Thomas J. Smith)، ژی کای ژو (Zhikai Xu) و میشائیل . جی . روسمان (Michael G. Rossmann).

در این مطالعات مشخص شد که برخی آنتی بیوتیک ها قادر به باز کردن جداره ویروس ها و خارج کردن ژنوم آن ها هستند. این فرایند به سادگی می تواند ویروس ها را از بین ببرد.

پرفسور میشائیل . جی . روسمان استاد بیولوژی در این رابطه اعلام کرد: «ما نگران این موضوع هستیم که چگونه فعالیت ویروس ها می تواند منجر به ایجاد عفونت در بدن میزبان شود. این موضوع سبب ارائه ایده کلی می شود که بر اساس آن دریافتیم چگونه ژنوم بعد از اینکه ویروس سلول میزبان را شناسایی کرد، آزاد می شود.»

این مطالعه نشان می دهد که اتصال یک آنتی بادی خنثی به یک ویروس رینویک خاص (rhinovirus) باعث تغییرات قابل توجهی در اطراف سوراخ ها در پوسته ویروس شده که در نهایت باعث می شود آر ان ای ویروسی از آن خارج شود. این عمل موجب توقف تکثیر ویروس و نابودی وی خواهد شد.

دکتر یو لیو دیگر پژوهشگر این تیم مطالعاتی اعلام کرد: «معمولا در عفونت های ویروسی، ویروس ها ژنوم خود را در سلول های میزبان کپی می کنند که این موضوع به آن ها امکان تکثیر شدن می دهد. در بدنه هر سلول معمولا تعداد زیادی مولکول های گیرنده قرار دارند که عمدتا هدف فعالیت ویروس ها قرار می گیرند. در حال حاضر ما موفق به کشف نوعی آنتی بادی شده ایم که دقیقا بر اساس همین مکانیزم عمل می کند.»

این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود از یک میکروسکوپ کریو الکترون (Cryo-EM) استفاده کردند که یک روش تصویربرداری خاص برای ایجاد تصاویر سه بعدی از اشیا میکروسکوپی محسوب می شود، بر اساس پژوهش فوق، این تصاویر دارای بالاترین رزولوشن و جزئیات تصویر پیچیده ای از آنتی بادی- ویروس هستند.

دکتر لیو در این رابطه افزود: «بر اساس این یافته ها؛ جزئیات اتمی فراوانی از عملکرد آنتی بادی ها و اثرات متقابل ان ها با ویروس ها در حوزه امینو اسیدها و فعل و انفعالات شیمیائی مشخص شده و پژوهشگران دریافتند چگونه ویروس ها ساختار خود را تغییر داده و خود را برای رها سازی ژنوم آماده می کنند. »

اگرچه یافته های این پروژه منجر به ارائه روش درمانی مستقیمی برای ویروس سرما خوردگی نیست اما می تواند پزوهشگران را در یافتن روش های موثر تری برای این بیماری یاری کند. در پی این پژوهش ، دانشمندان می دانند آنتی بادی ها چگونه عفونت های ویروسی را خنثی کرده و از مکانیزم مشابه آن برای مواجه با ویروس ها بهره ببرند.

شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

۱۳۹۶/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...