نسخه چاپی

گله چیت‎چیان از یارانه‎ها

وزیر نیرو گفت: هدف قانونگذار از تصویب هدفمندی یارانه‌ها این بود كه قیمت‌های انرژی به سطح معقولی برسد تا هزینه‌ها از مردم دریافت شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حمید چیت چیان افزود: ظرفیت‌های بسیار بالایی در صنعت آب و برق وجود دارد و این دو صنعت کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، اما با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی بزرگترین نعمت در این دو صنعت را برخورداری از مدیران ارزشمند و توانمند دانست و گفت: در 15 سال اخیر اقلیم خشکسالی بسیار نگران کننده‌ای را تجربه کرده ایم.

وزیر نیرو افزود: برغم مشکلات موجود وزارت نیرو خود را ملزم به ارائه خدمات آب و برق و توسعه خدمات شبکه فاضلاب می‌داند و توفیقات بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده است.

چیت چیان تاکید کرد: هزینه هایی که این دو صنعت برای ارائه خدمات می‌کند بسیار بیشتر از درآمدی است که از فروش این خدمات حاصل می‌شود و سال‌های زیادی است که بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 89 دائماً منابع وزارت نیرو در قیاس با خدماتی که ارائه می‌دهد محدودتر می‌شود و این یک چالش اقتصادی است.

وی گفت: در سالیان گذشته برغم مشکلات زیادی که صنعت آب و برق با آن مواجه بوده کیفیت و کمیت خدمات به مردم کاهش پیدا نکرده بلکه هر آن این کیفیت و کمیت ارتقاء یافته است به طور مثال در 4 سال گذشته ما بیش از 4 و نیم مشترک جدید برق و 2 میلیون و 190 هزار مشترک جدید آب جذب کردیم.

وزیر نیرو افزود: همچنین تعداد قابل توجهی تصفیه خانه، توسعه شبکه، احداث شبکه، نیروگاه‌ها و احداث پست‌ها انجام شده و مردم از کیفیت بهتری نسبت به قبل در این زمینه برخوردارند.

چیت چیان تاکید کرد: میزان خاموشی‌ها بسیار نسبت به 4 سال گذشته کاهش یافته و از طرفی میزان قطعی آب نیز کاهش قابل توجهی دارد گرچه حوادث پیش می‌آید.

وی افزود: میزان بسیار زیادی بدهی به شرکت‌های خصوصی که برق تولید می‌کنند و در اختیار شبکه قرار می‌دهند و ما به مشترکین خود می‌فروشیم، داریم و به شرکت‌های خصوصی، سازندگان تجهیزات نیروگاهی مانند پست ها، کابل ها، دکل ها، انواع تابلوهای برق، لوله و اتصالات و تصفیه خانه‌ها و همچنین شرکت هایی که پیمانکاری انجام می‌دهند، بدهکاریم.

وزیر نیرو گفت: نگذاشتیم خدمات صنعت آب و برق با وجود این مشکلات افول کند بلکه افزایش یافته، اما این افزایش ارائه خدمات با افزایش بدهی صنعت برق به بخش خصوصی مواجه است.

چیت چیان افزود: علاوه بر درآمدهایی که صرف هزینه‌های صنعت آب و برق شد از روش‌های دیگری هم مانند اسناد خزانه اسلامی، صکوک اجاره، اوراق مشارکت و انواع مکانیزم‌های مالی توانستیم این مشکلات را پوشش دهیم.

وی تاکید کرد: بهره وری صنعت آب و برق را با کاهش هزینه‌ها ارتقاء دادیم به طور مثال میزان تلفات شبکه توزیع برق از 15 و 2 دهم درصد به 10 و 7 دهم درصد رسید یعنی 4 و نیم درصد کمتر شد که این موضوع به اقتصاد صنعت کمک کرده و هزینه‌ها را کاهش داده است.

چیت چیان افزود: از نیروگاه‌های موجود توانستیم 940 مگاوات برق بیشتر تولید کنیم و توانستیم از نیروگاه‌های داخلی بیشتر استفاده کنیم و واردات را کاهش دهیم که این نیز موجب کاهش هزینه‌ها شده است.

وی افزود: در چهار سال گذشته تحقیقات نزدیک به 40 فناوری جدید در کشور شروع شد و هم اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنیم مانند ساخت انواع تصفیه خانه ها، ساخت نیروگاه‌های 25 مگاواتی، 45 مگاواتی، استفاده از فناوری جدید در نیروگاه‌های گازی با ظرفیت 160 مگاوات که به 180 مگاوات ارتقاء پیدا کرد و راندمان این نوع نیروگاه‌ها 5 درصد افزایش یافت و استفاده از انواع کابل ها، ساخت سیستم‌های GIS 63 کیلوولت از آن جمله است.

وزیر نیرو گفت: از طرق مختلف توانستیم فاصله بین درآمد و هزینه را کاهش دهیم، اما هنوز راه زیادی تا تعادل منطقی باقی مانده که مهمترین آن اصلاح نظام قیمت و تعرفه‌های منطقی است.

چیت چیان در پاسخ به این سوال که آیا اجرا نشدن کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها برای صنعت آب و برق یک چالش به حساب می‌آید، افزود: بله، هدف قانونگذار از تصویب هدفمندی یارانه‌ها این بود که قیمت‌ها به سطح معقولی برسد که بنگاه‌های عرضه کننده این خدمات بتوانند هزینه‌ها را از مردم دریافت کنند و در برابر آن دولت نیز هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد تا افزایش قیمت را جبران کند.

وی گفت:، اما یارانه‌ها به مردم داده شد و در همان سال 89 قیمت‌های حامل‌های انرژی و آب مقداری افزایش یافت در حالی که قانونگذار حکم کرده بود این قیمت‌ها بتدریج تا پایان 5 سال افزایش یابد و به قیمت‌های واقعی برسد که چنین نشد، سال به سال هزینه‌های صنعت افزایش پیدا کرد و چون حقوق‌ها افزایش یافت قیمت‌ها تحت تأثیر تورم افزایش یافت، اما درآمد‌ها ثابت ماند و شکاف زیادی بین درآمد و هزینه بوجود آمد.

۱۳۹۶/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...