نسخه چاپی

مجلس شرایط كاندیداتوری را محدود كند

رئیس شورای عالی جبهه ایستادگی بر ضرورت محدود ساختن شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تاكید و اعلام كرد دیدار این جبهه با علی لاریجانی انتخاباتی نبوده است.

به گزارش نما، حجت السلام سید محمود علوی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعداد زیاد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: در اکثر کشورها کاندیداهای زیادی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نمی شوند و این احزاب هستند که کاندیداها را معرفی می کنند نه اینکه هر کاندیدا یا فردی داوطلبانه نامزد انتخابات مهمی همچون ریاست جمهوری شود.

وی افزود: براساس قانون اساسی، در انتخابات ریاست جمهوری ایران باید افرادی داوطلب نهایی انتخابات شوند که بعنوان رجال سیاسی شناخته شوند و شواری نگهبان صلاحیت آنها را تایید کند، با این حال معتقدم مجلس باید قانونی را وضع کند که براساس آن تنها افردای که واجد صلاحیت هستند، یعنی از ویژگی رجل سیاسی برخوردارند امکان ثبت نام داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بنده زمانی که در مجلس حضور داشتم برای انتخابات ریاست جمهوری پیشنهادی مطرح کرده بودم مبنی براینکه هر داوطلب 500 هزار تومان حق ثبت نام واریز کند، برای کاندیدایی که می خواهد هزینه های تبلیغات انتخابات را تقبل کند این مبلغ زیاد نبوده و نیست.

علوی ادامه داد: معتقدم اگر این پیشنهاد و یا پیشنهادهایی با این مضمون به تصویب می رسید دیگر با تکثر داوطلبان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مواجه نمی شدیم، بعضا افرادی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند که نمی توانند حتی لفظ رئیس جمهوری را به درستی بیان کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری نباید تمسخر آمیز شود، گفت: در حال حاضر قانون انتخابات مجلس برای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی شرایط دشوارتری را پیش بینی کرده تا قانون انتخابات ریاست جمهوری برای دواطلبان ریاست جمهوری.

وی با بیان اینکه رجال و چهره های شاخص سیاسی باید در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند، افزود: البته این افراد هم که می خواهند داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شوند باید به این سوال پاسخ دهند که سبد رای آنها چقدر است؟ به چه اندازه می توانند تنور انتخابات را گرم کنند؟ حضور بی تاثیر و کم اثر قابل توجیه نیست.

رئیس شورای عالی جبهه ایستادگی با بیان اینکه تکثر نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری کار را برای مردم مشکل می کند اظهار داشت: تعدد نامزدها در انتخابات معایب و مزایایی دارد، مزیت آن این است که در این سی سال، انقلاب اسلامی توانسته نیروهای خبره و توانایی را برای پذیرش ریاست جمهوری تربیت کند ، با این حال بدون شک تعدد نامزدها، انتخاب را برای مردم مشکل می کند آنها نمی توانند به درستی برنامه های نامزدها را از طریق رسانه دنبال و با یکدیگر مقایسه کنند تا به انتخاب اصلح برسند، ضمن آنکه انتخابات نیز به دور دوم کشیده خواهد شد و هزینه دیگری را برای نظام تحمیل می کند.

به گفته علوی، اگر در این دوره از انتخابات با تعدد نامزدها روبه رو نشویم نتیجه انتخابات در دور اول مشخص خواهد شد و رقابت واقعی نیز شکل خواهد گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار اعضای جبهه ایستادگی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نحوه آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری و موضوع کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات پیش رو مطرح شد یا نه؟ گفت: در این جلسه فقط مباحثی که مربوط به مجلس و قانون گذاری بود عنوان شد و این دیدار به هیچ وجه انتخاباتی نبود.

علوی گفت: این جبهه دیدارهای خود را با افراد و چهره های تاثیر گذار ادامه خواهد داد و همه این دیدار ها انتخاباتی نیست.

۱۳۹۱/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...