نسخه چاپی

نديمي:

قیمت ارز در بودجه 92 منجر به گرانی نشود

یك عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اهمیت نحوه محاسبه قیمت ارز در لایحه بودجه سال 92 گفت كه قیمت‌‌گذاری ارز در بودجه نباید منجر به گرانی كالا و تولید در كشور شود.

به گزارش نما، ايرج نديمي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لزوم توجه به توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني در لايحه بودجه 92 را مورد تاكيد قرار داد و افزود: اعداد و ارقام بودجه بايد تمايل به توليد ملي را نشان دهد و ما هر اندازه كه مي‌توانيم بايد بودجه را به اين سمت ببريم.

وي با اشاره به تحريم‌هاي اعمال شده عليه كشورمان يادآور شد: آثار تحريم بر افزايش هزينه‌هاي مختلف در كشور بايد در بودجه مورد توجه قرار گيرد. نمي‌شود نقش تحريم را در گران‌تر شدن يا دير رسيدن كالا ناديده گرفت؛ بنابراين اين امر حتما بايد در اعداد كمي بودجه مورد توجه قرار گيرد.

نماينده مردم لاهيجان در مجلس ادامه داد: هر چه از سال اول اجراي هدفمندي يارانه‌ها دور مي‌شويم نقش يارانه‌ها در توليد و صنعت خود را نشان مي‌دهد و طبيعي است در مورد مسائلي مثل كود يا آب در بخش كشاورزي و كل انرژي در صنعت بايد به نحوي عمل شود كه صنعت و توليد از فعاليت‌هاي اساسي خود باز نمانند.

نديمي توجه به بيكاري در بودجه 92 را از ديگر ملزومات تدوين لايحه بودجه عنوان و خاطرنشان كرد: بودجه‌هاي گذشته بيشتر بر مسكن مهر استوار بود اما اين بار بايد بر اجرايي شدن آن دسته از پروژه‌هايي تاكيد كرد كه منجر به اشتغال مي‌شوند و به تعبير ديگر بايد همچنان كه در گذشته به بخش سرمايه‌بر توجه مي‌شد، اين بار از كليه فعاليت‌هاي كاربر حمايت شود.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس خواستار توجه ويژه به اقتصاد كشاورزي در بودجه 92 شد و گفت: اگر امنيت قضايي وجود نداشته باشد، امكان مقاومت ما در مقابل دشمنانان بيگانه و اقتصاد مقاومتي به حداقل مي‌رسد بنابراين در خريد تضميني يا سياست‌هاي حمايتي و تشويقي و يا مسائل مربوط به افزايش توليد بايد حداكثر حمايت‌ها وجود داشته باشد.

وي با تاكيد بر لزوم حمايت از فعاليت‌هايي كه منجر به كاهش واردات در كشور مي‌شود، افزود: مثلا بايد از انواع فعاليت‌هاي شبه قلعه‌سازي در صنعت حمايت شود و تسهيلات ويژه‌اي در نظر گرفته شود كه مثلا نيازهاي نفت از آن راه برآورده شود؛ بنابراين اگر سياست‌هاي انگيزشي، حمايتي و تشويقي داشته باشيم تا بتوانيم آن دسته از نيازهايي كه قبلا از خارج وارد مي‌كرديم را خودمان در داخل توليد كنيم طبيعتا پاسخ‌گويي ما به نيازهاي كشور مثبت‌تر خواهد بود.

نماينده مردم لاهيجان در مجلس، نقش ارز در اقتصاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: بودجه سال 91 با دلار 1226 تومان نوشته شد و اين بار هم در تعيين قيمت ارز بايد توجه لازم صورت گيرد تا نحوه محاسبه و قيمت‌گذاري آن، منجر به گراني كالا و توليد در كشور نشود.

نديمي نفت و ماليات را از ديگر موارد قابل توجه در تدوين بودجه دانست و افزود: ما هم در مورد فروش نفت و هم در مورد درآمد ناشي از گردش پول نفت در اقتصاد از جمله ماليات با مشكل روبرو هستيم؛ بنابراين بايد سوگيري ما به نحوي باشد كه پاسخگوي اين موضوع باشيم.

وي با تاكيد بر لزوم توجه به حمايت از كار و سرمايه ايراني در سياستگذاري‌ها، تصريح كرد: مجموعه اين فعاليت‌ها مي‌تواند علامت مثبتي براي ما باشد كه در صورت رعايت آنها با اقتصاد بالنده‌اي روبرو باشيم.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس تاثير مثبت تعامل قوا در تدوين بودجه را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه چون سهم قوا معلوم نيست تعامل به بن‌بست بر مي‌خورد، وگرنه هيچ كس در كارآيي تعامل شكي ندارد. طبيعي است تعامل تاثيرگذار است و حتما بايد هم‌انديشي وجود داشته باشد.

نديمي در پايان خاطرنشان كرد: اگر دولت بخواهد يك سويه هدف‌هاي خود را در نظر بگيرد و مجلس هم به دنبال اين باشد كه در سال پاياني دولت مسائل خود را حل كند جواب نمي‌دهد؛ بنابراين بايد منافع ملي را در نظر بگيريم چرا كه براي اجرايي شدن قانون برنامه پنجم نيازمند تعامل هستيم و جز اين راهي نداريم.

۱۳۹۱/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...