نسخه چاپی

محمد رضا رنجبر فلاح در گفت و گو با نما :

كاهش نرخ سود بانكی، "درمان" اقتصاد كشور/ واقعی شدن نرخ ارز، انگیزه تولید را برای تولید كنندگان افزایش می دهد

عکس خبري -کاهش نرخ سود بانکي،  "درمان" اقتصاد کشور/ واقعي شدن نرخ ارز، انگيزه توليد را براي توليد کنندگان افزايش مي دهد

یك كارشناس مسائل بانكی گفت : كاهش ملایم و تدریجی نرخ سود بانكی در سیستم اقتصاد به از بین رفتن ركود بازارها كمك خواهد كرد و در كنار این مساله باید افزایش تدریجی نرخ ارز را هم داشته باشیم تا كالا های وارداتی گران شود و انگیزه برای گسترش صادرات بیشتر شود .

محمد رضا رنجبر فلاح کارشناس مسائل بانکی در گفت و گو با نما در خصوص کاهش نرخ سود بانکی که این روزها نقدهای بسیاری را با خود به همراه دارد گفت : برای اینکه تصویر بهتری از کاهش نرخ سود بانکی داشته باشیم ، باید به عکس موضوع یعنی افزایش نرخ سود بانکی و اثرات آن در اقتصاد هم توجه کنیم .
وی ادامه داد : افزایش نرخ سود بانکی بر کاهش تورم تاثیر داشته و آن را تک رقمی کرده اما این موضوع از طرف دیگر در سالهای اخیر رکود در اقتصاد ایجاد کرده و کاهش تقاضا اثر منفی است که در بخش مهم اقتصاد یعنی تولید و بازار کالا و خدمات به وجود آمده است .
وی با تاکید بر اینکه افزایش این نرخ متناسب با تورم نبوده است ، اذعان داشت : به دلیل اینکه این گونه نرخ ها در شرایط تعادلی با هم قرار نداشتند ، تلاطم شدیدی را در اقتصاد کشور به وجود آورده است .
وی با اشاره به مسابقه ای که امروز در کشورمیان بازار بین بانکی ، بازر بدهی ها و بازار جذب منابع شروع شده است اظهار داشت : دولت در بخش برداشت از منابع که از یک طرف از طریق بدهی و اوراق خزانه است می خواهد این بازار ها را برای تامین مالی پروژه ها به طرف خود بکشد و از طرفی دیگر بخش اصلی اقتصاد نیاز به نقدینگی دارد و هم زمان با این مساله نقدینگی نیز دارد رشد می کند اما باز هم در بازار ها شاهد عدم تعادل هستیم .
وی افزود : متاسفانه بانک مرکزی به رغم تلاشی که برای پایین اوردن نرخ سود انجام داده است اما موفق به انجام این کار نشده است و از طریق بازار بدهی جذب شده است تا نرخ را بالا ببرد .
وی با بیان اینکه یک تمایل طبیعی برای بالا رفتن نرخ سود در اقتصاد کشور وجود دارد ، عنوان کرد : تولید ، صادرات و واردات کشور قربانی اصلی این موضوع هستند و سیاست درست این است که ما بر خلاف این جریان حرکت کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم .
وی گفت : توجه به عدم تناسب سود دریافتی از تسهیلات و پرداخت آن به سپرده گذاران ما را به این نکته معطوف می کند که سود پرداختی به سپرده گذاران بسیار بالاست و این موضوع یکی از بحران های اصلی شبکه بانکی کشور است .
وی در خصوص اینکه با کاهش نرخ سود بانکی چه تغییراتی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد ، بیان داشت : باید بدانیم پارکینگ موقت پول همیشه بانک ها بوده اند و اگر تصور کنیم که پول سپرده گذاران بعد از کاهش نرخ سود به بخش مسکن ، طلا و ارز انتقال میابد ؛ باید بدانیم که باز هم این انتقال در شبکه بانکی صورت می گیرد .
فلاح فعال حوزه بانکی تصریح کرد : سرعت گردش مبادله و نقل و انتقال از یک بازار به بازار دیگر با کاهش نرخ سود بالا می رود اما ممکن است در جریان این نقل و انتقال شاهد ایجاد تورم هم باشیم .
وی در پایان با ارائه راهکاری در خصوص حل این مشکل خاطر نشان کرد : کاهش ملایم و تدریجی نرخ سود بانکی در سیستم اقتصاد به از بین رفتن رکود بازارها کمک خواهد کرد و در کنار این مساله باید افزایش تدریجی نرخ ارز را هم داشته باشیم تا کالاهای وارداتی گران شود و انگیزه برای گسترش صادرات افزایش یابد .

۱۳۹۶/۵/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...