نسخه چاپی

"شیشه‌ای شدن حوزه‌های خصوصی"مهم‌ترین معضل در حوزه اخلاق اجتماعی است

عکس خبري -"شيشه‌اي شدن حوزه‌هاي خصوصي"مهم‌ترين معضلات  در حوزه اخلاق اجتماعياست

با فراگیر شدن فضای مجازی، مدیریت افكار عمومی و تعاملات اجتماعی در سال‌های اخیر با تحولی بنیادین مواجه شده است. در این میان، بسیاری از مرزها برداشته شده و قدرت تولید شده از ابزارهای نوین در اختیار عموم قرار گرفته است، یكی از مهم‌ترین معضلات ایجاد شده در حوزه اخلاق اجتماعی، «شیشه‌ای شدن حوزه‌های خصوصی» است

با فراگير شدن فضاي مجازي، مديريت افکار عمومي و تعاملات اجتماعي در سال‌هاي اخير با تحولي بنيادين مواجه شده است. در اين ميان، بسياري از مرزها برداشته شده و قدرت توليد شده از ابزارهاي نوين در اختيار عموم قرار گرفته است، يکي از مهم‌ترين معضلات ایجاد شده در حوزه اخلاق اجتماعي، «شيشه‌اي شدن حوزه‌هاي خصوصي» است که پيش از گسترش رسانه‌هاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي تا اين اندازه فراگير نبود. همين مسئله موجب شده است هر روز در فضاي آشفته مجازي، فيلم‌ها و تصاويري انتشار يابد که به بهاي از دست رفتن آبروي افراد، جمعي را به خود مشغول کرده و دکاني براي برخي ديگر فراهم آيد. اين مسئله آنگاه خطرناک‌تر مي‌شود که بداخلاقي‌هاي اجتماعي با اغراض سياسي همراه شده و به فرصتي براي تسويه‌حساب سياسي با برخي افراد يا جريان‌هاي سياسي بدل شود. بی‌شک، در سال‌هاي اخير بخشي از بودجه دستگاههاي امنيتي و سرويس‌هاي جاسوسي نظام سلطه به راه‌اندازي کانال‌ها و پایگاه‌هایی اختصاص يافته که با افشاگري تلاش دارند امنيت رواني ـ اجتماعي جامعه ايراني را پريشان کرده و در نهايت ارزش‌هاي ديني ـ اخلاقي ـ انقلابي را تضعيف کنند. البته اين بهره‌برداري‌ها با خطا و خبط افراد آغاز مي‌شود؛ اما بزرگنمايي، اولويت‌بخشي، گسترش فراگير و عمومي کردن خطاها و جهت دادن به تفاسير و برداشت‌هايي که مي‌تواند از حوادث در اذهان شکل گيرد، مأموريتي است که اين کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي مجازي بابت آن حق‌الزحمه دريافت مي‌کنند! عمومي‌سازي اخبار مربوط به دو مداح مشهور در کنار انتشار تصاويري از يکي از مجريان سابق تلويزيون، آخرين نمونه از بازي‌هاي است که در فضاي مجازي شکل گرفته و بهانه‌ای براي هجمه عليه جريان مذهبي و انقلابي شده است. اين حوادث حداقل توجه به دو نکته را گوشزد می‌کند:
اول اینکه، جامعه دينداران بايد متوجه اين حقيقت باشند که همواره خطر انحراف از مسير حق و افتادن در دام اغوای شيطان پيش روي ما است.

۱۳۹۶/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...