نسخه چاپی

تحریم جدید واشنگتن علیه ۶ شركت ایرانی

به گزارش نما - ایرنا نوشت: وزارت خزانه داری آمریکا در واکنش به پرتاب موشک ماهواره بر از سوی ایران، 6 نهاد را در فهرست تحریم های مربوط به برنامه موشک بالستیک قرار داد.

این تحریم ها 6 نهاد وابسته به گروه صنعتی شهید همت را که به ادعای وزارت خزانه داری آمریکا نقش محوری در برنامه موشکی ایران دارند، شامل می شود.

بنا بر اعلام تارنمای رسمی وزارت خزانه داری آمریکا، صنایع شهید کریمی، صنایع شهید رستگار، صنایع شهید چراغی، صنایع شهید ورامینی، صنایع شهید کلهر و صنایع امیرالمومنین شرکت هایی هستند که در فهرست تحریم های جدید قرار گرفته اند.

«استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا این تحریم ها را بازتاب نگرانی های آمریکا درخصوص آزمایش های موشکی و دیگر اقدامات ایران دانست.

وی گفت: آمریکا به مقابله با اقدامات مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران، از جمله پرتاب ماهواره بر، توسعه سامانه های موشک بالستیک و حمایت موشکی از حوثی های یمن، ادامه خواهد داد.

در نتیجه این تحریم، دارایی ها و منافع حاصل از دارایی های این شرکت ها توقیف شده و تبعه های آمریکایی از هرگونه معامله با آن ها ممنوع می شوند.

همچنین افراد و موسسات مالی خارجی که حمایت مادی و غیرمادی از این شرکت ها به عمل آورند مشمول تحریم های آمریکا شده و دسترسیشان به نظام مالی آمریکا با مشکل مواجه خواهد شد.

ایالات متحده پرتاب ماهواره بر از سوی ایران را موجب نقض یکی از قطعنامه های سازمان ملل می داند. این در حالی است که توسعه صنایع فضایی ایران در هیچ قطعنامه ای منع نشده است.

مقام های واشنگتن همچنین این اقدام تهران را در راستای توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران توصیف کردند اما یک تحلیلگر امور نظامی در واشنگتن گفت: تکنولوژی موشک های بالستیک با ماهواره برها کاملا متفاوت است و هیچ کشوری تا کنون یک ماهواره بر را به موشک بالستیک تبدیل نکرده است.

همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری تاکید کرد: ایران موشک هایی تولید نمی کند که 'برای توانایی حمل سلاح هسته ای طراحی شده باشند'. ایران سلاح هسته ای تولید نمی کند و نخواهد کرد؛ بنابراین نمی تواند چیزی تولید کند که برای حمل آنها (سلاح هسته ای) طراحی شده باشد.

روز پنجشنبه پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) با پرتاب آزمایشی و موفقیت آمیز ماهواره بر سیمرغ به فضا، به طور رسمی افتتاح ‏شد‎.
این پایگاه که نخستین پایگاه سکوی ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، همه مراحل آماده سازی، پرتاب، کنترل و ‏هدایت ماهواره برها را به‌ عهده دارد‎.

‏‌پایگاه فضایی امام خمینی(ره) در فاز نهایی قادر است همه نیازهای کشور در مدار پایین کره زمین را پوشش دهد‎.
ماهواره بر سیمرغ نیز قادر است ماهواره هایی تا وزن 250 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد‎.‎‏ ‏

۱۳۹۶/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...