نسخه چاپی

در گفتگو با نما مطرح شد:

تفكیك وزارت خانه‌ها یك كار غیر اصولی و اشتباهی بزگ است/ دولت تصدی گری را كنار بگذارد

عکس خبري -تفکيک وزارت خانه‌ها يک کار غير اصولي و اشتباهي بزگ است/ دولت تصدي گري را کنار بگذارد

رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر 9 باره وزارت صنعت تا كنون دردی از این وزارت خانه را دوا نكرده است و دولت در مسیری اشتباه است .

لایحه تفکیک سه وزارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان چندی پیش با قید دو فوریت پس از تصویب در هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد .طرحی که عده ای معتقدند در تعارض با برنامه پنجم و ششم توسعه قرار دارد . این در حالی است که لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفته بود موافق تفکیک وزارت خانه ها نیستم اما چند روز بعد کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه ای به بررسی تفکیک سه وزارت خانه پرداختند و به آن رای مثبت دادند .
بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد در گفت و گو با برنامه اقتصادی چوب خط از شبکه افق سیما با طرح سوالی می گوید : چرا ما کشوری هستیم که این همه رکود داریم در تغییر ، تفکیک و ادغام وزارت خانه ها اما در عین حال به هدف نرسیدیم .معلوم است که یک جای کار ایراد اساسی دارد .
وی می گوید : ایراد اساسی کار از تصدی گری دولت است .اگر دولت از تصدی گری در هر شکل ممکن دست بردارد این همه نیاز به تفکیک وجود نخواهد داشت .
سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد معتقد است که ساختار کنونی تصمیم گیری در وزارت خانه ها برای رونق اقتصادی کارایی لازم را ندارد و ادامه می دهد : به طور حتم این تفکیک کار نادرستی است و در کشورهای توسعه یافته اصولا کار دولت سیاست گذاری است .وزارت صنعت باید اقتصاد محور باشد و صنعتی می تواند اقتصاد را به حرکت دربیاورد و ایجاد اشتغال کندو باعث رونق اقتصاد شود که تجارت محور باشد .
در میان واکنش های رسانه ای معاون امور مجلس رییس جمهور در جمع مدیران کل امور مجلس وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی گفت : برای ما مهم است قبل از اینکه رییس جمهور فهرست کابینه دوازدهم را به مجلس بفرستد این لایحه تعیین و تکلیف شود و سپس دولت دوازدهم آغاز به کار کند .
خبرگزاری خانه ملت با نمایندگان مختلفی در این باره گفت و گو کرده است و نظرات موافقان و مخالفان را بررسی می کند .
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید : بررسی این لایحه کار سه یا چهار روزه نیست و زمان بیشتری نیاز دارد .
اما رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف این طرح بیان می کند: تغییر 9 باره وزارت صنعت تا کنون دردی از این وزارت خانه را دوا نکرده است و دولت در مسیری اشتباه است .
تجربه نشان داده که تفکیک یا ادغام وزارت خانه ها تا کنون نتیجه ی مطلوبی نداشته است و به نظر می رسد که اجرای این گونه طرح ها نه تنها باعث افزایش بروکراسی و افزایش هزینه های دولت می شود بلکه میتواند مانعی برای کوچک و چابک شدن دولت هم باشد .





۱۳۹۶/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...