نسخه چاپی

نقش عمل جراحی در ابتلا به آلزایمر

نتایج تازه‌ترین تحقیقات نشان داده است، بیمارانی كه پس از عمل جراحی دچار اختلال می‌‌شوند، 3 برابر بیشتر در معرض زوال عقل قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، نتایج تازه‌ترین تحقیقات نشان داده است، بیمارانی که پس از عمل جراحی دچار اختلال می‌‌شوند، 3 برابر بیشتر در معرض زوال عقل قرار دارند.

بر همین اساس، محققان هشدار می‌دهند که سردرگمی‌های پس از عمل جراحی ممکن است از نشانه‌های شروع علائم ابتلا به زوال عقل باشد.

آمارهای منتشر شده حکایت از آن دارد که بالغ بر 56 درصد از افراد مسن بعد از عمل جراحی، گلودرد دارند؛ محققان دریافتند احتمال ابتلا به زوال عقل پس از عمل جراحی در افراد بالای 90 سال، به 7 برابر می‌رسد.

با توجه به گفته‌های محققان آمریکایی، دلیریوم پس از جراحی ممکن است اولین نشانه از تغییرات در مغز باشد که مرتبط به بیماری آلزایمر است.

دلیریوم یا روان‌آشفتگی، درحقیقت اختلال کلیِ اعمالِ شناختی و عدم هشیاری است؛ اختلال در جهت‌یابی، عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان، توهم، هذیان، خشم و عصبانیت و اضطراب از ویژگی‌های این اختلال است. این حالت پس از اعمال جراحی، سوختگی، بی‌خوابی، عفونت، تب، خونریزی شدید و یا پس از ترک مواد مخدر ممکن است توسط بیمار تجربه شود.

کارشناسان معتقدند که عمل جراحی خود ممکن است باعث تغییر در مغز شود که همین موضوع باعث کاهش ضعف ذهنی و در نهایت بروز آلزایمر می‌شود.

محققان آمریکایی باور دارند، اختلال شناختی یا ضعف قبلی در بیماران تحت عمل جراحی به طور گسترده‌ای به عنوان عوامل خطر برای بدخیمی پس از عمل تشخیص داده می‌شود و احتمال و شدت آن افزایش می‌یابد.

پروفسور هیو، استاد مجله انگلیس، گفت: «این تحقیقات مهم، یک عامل خطر مهم برای پیشگیری از ابتلا به زوال عقل را پس از عمل مشخص می‌کند».

۱۳۹۶/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...