نسخه چاپی

رقابت شبكه نمایش خانگی و صداوسیما /كدام پرطرفدارترند؟

به گزارش نما - روزنامه جام جم نوشت:در سال‌های اخیر توانایی کارگردان‌های نام‌آشنای سینما در شبکه نمایش خانگی باعث جذب مخاطب میلیونی مردم و در نتیجه کاهش مخاطبان سریال‌های بی‌محتوای ترکی و ماهواره‌ای شده است، اما این مجموعه‌ها با توجه به میزان محبوبیت‌شان که تاثیرگذاری زیادی هم بر فرهنگ عمومی جامعه دارند، چقدر با شرع و عرف و سبک زندگی اسلامی- ایرانی ما سنخیت دارند؟

بدیهی است نوع پوشش شخصیت‌های داستان، آرایش‌های عجیب و غریب، عبور از خط قرمزهای رفتاری و کلامی، شکستن قبح مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و... برخی از این فیلم‌ها کاملا مغایر با سبک و قوانین زندگی ایرانیان در داخل کشور است و نکته اینجاست که قبح‌زدایی در نمایش برخی روابط و مناسبات نادرست رفته‌رفته بعضی از ناهنجاری‌های اجتماعی را تبدیل به هنجارهایی عادی و متداول می‌کند. بنابراین شایسته است که متولیان فرهنگی نظر ویژه‌ای به روند ساخت این مجموعه‌ها داشته باشند و این آثار را برای استفاده هرچه بهتر مخاطبان ایرانی بررسی نمایند.



محمدرضا عباسیان ـ مدیر عامل اسبق موسسه ‌‌رسانه‌‌های‌ تصویری،دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و جشنواره یاس خاطرنشان کرد: از آنجا که ما در ایران شبکه تلویزیونی خصوصی نداریم شبکه نمایش خانگی جای آن را گرفته. آفتی که شبکه نمایش خانگی برای سینمای ایران دارد این است که بخشی از پتانسیل فروش DVD فیلم‌های سینمایی را گرفته. مخاطب اگر قبلا هفته 1ـ 2 عدد DVD فیلم‌های سینمایی را برای دیدن در منزل خریداری می‌کرد امروز به جای آن سریال شبکه نمایش خانگی می‌خرد و همین باعث لطمه‌ای اقتصادی به هنر ـ صنعت سینما می‌شود.

عباسیان با اشاره به عدم نظارت کافی بر محتوای سریال‌های تولیدی در شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: در سینما (مشخصا در ایام جشنواره فجر) نظارت خاصی روی محتوای فیلم‌ها هست، اما در شبکه نمایش خانگی گاهی سریال‌هایی تولید می‌شود که استاندارد محتوایی تمام سال‌های اخیر را شکسته و شاهد اتفاقات و مناسباتی در این سریال‌ها هستیم که در فیلم‌های سینمایی نمی‌بینیم که این هم البته از همان انفعال مدیران ذی‌ربط است. به عنوان مثال در سریالی بعد از پخش آن حجاب بازیگران درست شد و... که اینها نشان‌دهنده این است که در بخش تولید نظارت درستی صورت نگرفته. بعد از اصلاحات لازم در این فیلم هم عوامل تولید دچار مشکل شدند و هم مسئولان سازمان سینمایی.

عباسیان در خاتمه بیان کرد: از آنجا که گاهی مخاطبان این مجموعه‌ها نسبت به مخاطبان سینما و تلویزیون بیشتر است باید حساسیت بیشتری نسبت به آن وجود داشته باشد. حتی به نظرم با وجود استقبالی که از این مجموعه‌ها می‌شود جا دارد که در جهت ارتقا ارزش‌های فرهنگی (رفتارهای شهری، اجتماعی، خانوادگی و...) از آن بهره برد.

۱۳۹۶/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...