نسخه چاپی

كاهش‌های حمایت مالی آمریكا از ایدز؛ 40 هزار نفر می‌میرند

آمریكا قرار است كمك‌های مالی خود را در زمینه ایدز كاهش دهد. گفته می‌شود فرانسه و انگلیس هم برنامه هایی برای كاهش حمایت های مالی خود از برنامه های مبارزه با ایدز دارند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ ترس و نگرانی ذهن بسیاری از متخصصان در زمینه ایدز را در بر گرفته است اما علت این موضوع نه 1.8 میلیون نفری هستند که تازگی به این ویروس آلوده شده اند، نه یک میلیون نفری که در سال 2016 به علت ایدز جان خود را از دست دادند.

حتی، در طول نهمین کنفرانس ایدز در پاریس، در گزارش‌هایی اعلام شد که بیش از نیمی از مبتلایان به این ویروس به راه‌های درمان دسترسی دارند، و مرگ به علت این بیماری از سال 2005 تاکنون نصف شده است. اما متخصصان از این نگران هستند که شاید این شرایط تغییر کند و حتی به گذشته بازگردد.

در واقع ممکن است بزرگترین پشتیبان مبارزه جهانی علیه « اچ آی وی» به کاهش شدید سطح حمایت خود ادامه دهد؛ ایالات متحده آمریکا.

لیندا بکر، رئیس جامعه بین‌المللی ایدز در این رابطه گفت: «عامل این اتفاقات کاخ سفید است و این منجر به ایجاد استرس و اضطراب زیادی شده است. بدون منابع مالی، نمی‌توانیم کارهای مورد نیاز را انجام دهیم.»

بکر در واقع به بودجه جدید ایالت متحده آمریکا برای سال‌های 2017 و 2018 اشاره کرد، قرار است بودجه آمریکا در این سال‌ها برای کمک‌های جهانی، مراکز علمی و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها کاهش پیدا کند. اوایل امسال کاخ سفید اعلام کرد که 242 میلیون دلار از کمک فوری که می‌خواستند در رابطه با ایدز انجام دهند را کاهش می‌دهند، این میزان 6 درصد کاهش از کل بودجه ایالت متحده آمریکا است.

گرگ میلت معاون یک شرکت خصوصی در ایالت متحده، در رابطه با پیامدهای این کاهش کمک گفت: «این اتفاق نتایج مخربی دارد، در درمان 253 هزار نفر بزرگسال اخلال ایجاد می‌شود و 40 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.» او می‌گوید در سال 2018 بودجه آمریکا برای ایدز هم کاهش بیشتری دارد و در نتیجه این مسئله پیامدهای خطرناکتری دارد.

دبورا بیرکس سفیر آمریکا درباره همکاری جهانی ایدز در ایالت متحده هم در این رابطه گفت: در این صورت آمریکا از این راه خارج می‌شود.

او درباره کاهش بودجه سازمانش هم گفت: من باور دارم که این دولت متعهد است تا جلوی روند این بیماری همه گیر را بگیرد.

البته این گروه اعتقاد دارند که تلاش‌های آن‌ها در رابطه با کنترل ایدز مفید است و به همین دلیل نباید بودجه آنها کاهش پیدا کند،

بیرکس در این رابطه گفت: ما می‌دانیم این بودجه اعلام شده حرف آخر نیست، کنگره باید این بودجه را تایید کنید. کنگره هم هیچوقت چنین بودجه‌ای را تایید نکرده است.

مدیر اجرایی بخش ایدز سازمان ملل هم در این رابطه گفت: «من با اکثر سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره ملاقات کردم، من مطمئتنم این بحث فراحذبی است. ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

وضعیت حمایت دیگر کشورها چطور است

البته ایالت متحده در این اتفاق تنها نیست، در طول یک هفته گذشته برخی سیاست مداران بارها به کاهش بودجه برای بیماری ایدز اعتراض کرده‌اند. به طور کلی میزان کمک‌ها توسط کشورهای مختلف کاهش پیدا کرده است.

برای مثال در نهاد خانوادگی کایزر، کمک‌های مردمی 500 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است و به کمترین میزان از سال 2010 تاکنون رسیده است. در این رابطه یکی از متخصصین ایدز گفت: ما از سمت فرانسه هم نگران هستیم، چرا که امیداوار بودیم این کشور تعهداتش را عملی کند.

گفتنی است قرار بود که امانوئل مکرون در افتتاحیه کنفرانس پاریس شرکت کند ولی این اتفاق نیافتاد و شعارهایی علیه او در شروع نشست داده شد.

خروج انگلیس از اروپا باعث شده تا بسیاری نگران قطع شدن حمایت‌های مالی این کشور باشند. انگلیس دومین کمک کننده در این رابطه بود.

سیدیبه مدیر اجرای ایدز سازمان ملل می‌گوید اگر کمک‌ها به شیوه قبلی انجام شود، شرایط کشورهایی ضعیف و متوسط پیشرفت می‌کند.

افزایش حمایت از سوی کشورهای فقیرتر

در حالی که کمک‌های مالی کشورهای توسعه یافته روبه کاهش است، کمک‌های مالی کشورهای فقیرتر افزایش پیدا کرده؛ حتی در سال 2015، کمک کشورهای فقیر بیش از غرب بود. سیدیبه در این رابطه گفت: «کمک‌ها توسط کنیا و ساحل عاج افزایش پیدا کرده است.»

برای مثال آفریقای جنوبی دارد 2 میلیارد دلار از بودجه‌اش را هزینه ایدز می‌کند و این یعنی این کشور تقریبا هیچ کمکی در زمینه این بیماری دریافت نمی‌کند، این شرایط برای کشور بوتسوانا هم همینطور است.

دکتر پیتر پیوت، مدیر دانشکده بهداشت لندن که قبلا مدیر اجرایی بخش ایدز سازمان ملل بود در این رابطه گفت: آفریقای جنوبی واکنش به این بیماری همه گیر را در دست خود گرفته استاین کشور الان بزرگترین برنامه درمانی را در جهان دارد و اکثر بودجه آنها از منابع داخلی تامین می شود.

اما بسیاری از کشورها معتقدند که اگر کشورهای بزرگ‌تر مثل ایالت متحده آمریکا کمک‌های مالی خود را کمتر کنند، شاید کمک‌های کشورهایی مثل آفریقای جنوبی هم کاهش پیدا کند.

سیدیبه در این رابطه گفت: اصلا وقت خوبی نیست که تامین کنندگان منابع مالی این پیام را دهند که می‌خواهند حمایت مالی خود را کاهش دهند و خود را از این گروه خارج کنند. این اتفاق تاثیر زیادی روی امنیت و توسعه دارد.

از سوی دیگر گفته می‌شود مرحله بعدی مقابله با «اچ آی وی» گرانترین مرحله است؛ در این مرحله قرار است از کارگران جنسی، جوانان و مهاجران تست ایدز گرفته شود و به معتاد‌ها کمک شود تا خطر ایدز را در نظر بگیرند و درگیر این بیماری نشوند.

۱۳۹۶/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...