نسخه چاپی

موسوی لارگانی در گفتگو با نما:

برای تغییر پول رسمی كشور باید تورم به صفر برسد/برای افزایش ارزش پول كشور باید 3 یا 4 صفر حذف شود

عکس خبري -براي تغيير پول رسمي کشور بايد تورم به صفر برسد/براي افزايش ارزش پول کشور بايد 3 يا 4 صفر حذف شود

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی هایی كه قبلا انجام شده كارشناسان معتقد هستند كه 3 الی 4 صفر باید حذف شود تا بر ارزش پول كشور تاثیر بگذارد و یك صفر نمی تواند در افزایش ارزش پول كشور تاثیر گذار باشد.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره تفییر پول رسمی کشور از ریال به تومان اظهار داشت: یکی از اهداف تغییر واحد پولی این بوده که ارزش پول ایران با توجه به کاهش چشمگیر و جدی ای که داشته است، افزایش پیدا کند.
وی افزود: از قبل صحبت حذف صفرها مطرح بوده است و یکی از مهم ترین دلایلی که مطرح می کردند افزایش ارزش پول ایران بوده است اما حقیقتا با حذف یک صفر ما به آن نتیجه مطلوب و نتیجه ای که هدف از حذف صفر داشته ایم، نخواهیم رسید.
موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه باید یک سری شرایط را برای این موضوع در نظر گرفت، ادامه داد: اگر دولت بخواهد در این طرح موفق باشد لازم است که تجربه های کشورهایی که این طرح را اجرا کرده اند را مورد بررسی قرار دهد و ببنید آنها چه راهی رفته اند که موفق بوده اند و توانستند ارزش پولی ملی شان را افزایش دهند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این مصوبه برای برخی کشورها توانست تاثیر داشته باشد و ترکیه این کار را انجام داده است. باید یک سری بررسی جدی بر روی این موضوع دولت انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید برای حذف صفر تورم به معنای واقعی کاهش پیدا کرده باشد، بیان کرد: کشورهایی که موفق شدند تورم شان به صفر رسیده بود و این طرح را در کشور شان اجرا کردند. الان ما طبق آمار و ارقام تورم یک رقمی شده است اما آنچه که در سفره مردم آمده است حقیقتا این را نشان نمی دهد.
موسوی لارگانی تصریح کرد: الان وضعیت معیشتی مردم با مشکل مواجه است، لذا با بررسی هایی که قبلا انجام شده کارشناسان معتقد هستند که 3 الی 4 صفر باید حذف شود تا بر ارزش پول کشور تاثیر بگذارد و یک صفر نمی تواند در افزایش ارزش پول کشور تاثیر گذار باشد.
وی گفت: وقتی کارشناسان هزینه سنگین اسکناس ها و سکه ها را مطرح کردند ، نوبخت مطرح کرد نمی خواهند پول ها را تغییر دهند و اگر نمی خواهند پول ها را تغییر دهند همین الان مردم به زبان پول را به تومان استفاده می کنند. ما نمی توانیم دو گانه عمل کنیم،واحد پولی را تغییر دهیم اما اسکناس ها همان ها باشد. این بحثی که نوبخت مطرح کرده قابل قبول نیست.
وی با اشاره به اینکه اگر هزینه ها را در نظر بگیریم، هزینه سنگینی برای تغییر اسکناس ها چه به صورت یکجا و به مرور باید پرداخت شود و چرا الان یک صفرر حذف شود و بعد 2 سال ببینیم آن اثری را که باید داشته باشد، نداشته و دوباره حذف صفر دیگر را در دستور کار قرار دهند. در این کار نباید شتاب زده عمل شود.
موسوی لارگانی در پایان خاطر نشان کرد: اگر هدف این است که ارزش پول مان را بالا برریم باید حذف 3 الی 4 صفر در دستور کار قرار گیرد و در این موضوع باید مصوبه مجلس هم بگیرند و فقط به مصوبه دولت اکتفا نکنند.
طرح حذف صفر از پول کشور، بیش از 20 سال پیش مطرح شد؛ در اوایل دهه 70 شمسی بانک مرکزی در مقطعی، به بررسی حذف صفر از واحد پولی کشور پرداخت که البته به دلایل متعددی اجرایی نشد. درآن زمان، این موضوع در دستور کار اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی قرار داشت اما بدلیل مخالفت برخی افراد، بررسی‌ها در این باره متوقف شد.
برخی مقامات بانک مرکزی از هزینه های زیاد طرح رفرم پولی و حذف صفر و آثار تورمی و احتمال اجرای نادرست آن ابراز نگرانی کردند اما کارشناسان بر این باورند که مزایای حذف صفر از پول ملی، به مراتب بیشتر از معایب آن است با این وجود هیچ وقت اقدام جدی برای حذف صفر از پول ملی صورت نگرفت و مسائلی همچون هدفمندی یارانه‌ها و تورم احتمالی ، ازجمله موانع پیش روی این طرح عنوان می شد تا زمانی که در دوره تحریم و شرایط دشوار اقتصادی ، پرونده حذف صفر از پول ملی متوقف و به یک مطالعه کتابخانه‌ای تبدیل شد.
بر اساس این گزارش در دولت نهم و دهم موضوع حذف صفر مجدد پیگیری شد و حتی وب گاه بانک مرکزی نظر سنجی ای در خصوص تغیر واحد پول و نامگذاری جدید برای آن انجام داد و نام هایی چون پاسارگاد،فارس و تومان جز اسامی پیشنهادی بودند و به نظر می رسید که حذف صفر و تغیر واحد پول در حال اجرایی شدن است امابا پایان عمر دولت دهم این موضوع نیز فراموش شد.
حال پس از کش و قوس های فراوان در جلسه هیئت دولت لایحه اصلاح نظام پولی بانکی به تصویب رسید که در آن با حذف یک صفر از پول ملی و قرار گرفتن 10 ریال معادل یک تومان موافقت شد.

۱۳۹۶/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...