نسخه چاپی

بیگی در گفت و گو با نما:

تغییر پول رسمی كشور بازی سیاسی است/ حذف صفر نادیده گرفتن مشكلات اقتصادی است

عکس خبري -تغيير پول رسمي کشور بازي سياسي است/ حذف صفر ناديده گرفتن مشکلات اقتصادي است

نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس نهم گفت:تبدیل ریال به تومان مشكلات اقتصادی كشور را حل نمی كند و فقط یك سری بازی های سیاسی است كه مردم را سرگرم كنند.

روح الله بیگی اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما پیرامون فواید و معایب مصوبه هیات وزیران مبنی بر تبدیل پول رسمی کشور از ریال به تومان اظهار داشت: مشکل تومان و ریال نداریم زیرا مشکل ما زیرساخت های اقتصادی، عدم مدیریت زیرساخت ها، فکر اقتصادی، عدم برنامه ریزی زیربنایی برای شکوفایی استعدادهای بالقوه است.
وی با اشاره به اینکه ما مشکل شفاف سازی نظام بانکی را داریم، ادامه داد: ما مشکل عدم وجود بانک اسلامی و بانک روی در نظام جمهوری اسلامی را داریم.
بیگی با اشاره به اینکه ما مشکل ربا نزولخواری، رشوه خواری و زیرمیزی های کلان و اختلاس را داریم، گفت: تبدیل ریال به تومان مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی کند و فقط یک سری بازی های سیاسی است که مردم را سرگرم کنند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما را با این موضوعات مشغول می کنند و دیگران خوردند و بردند و هر روز شاهد اختلاس های آنچنانی هستیم، ادامه داد: مدت مسئولیت هریک از روسای بانک مرکزی تمام می شود و فقط سر مردم بی کلاه می ماند.
بیگی با اشاره به اینکه وجود بانک های ربوی باعث فریاد مراجع تقلید شد اما صدایشان به جایی نرسید گفت: مردم به موسسات اعتماد کردند اما بعد از ۱۰ سال مشخص می شود که این موسسه مجوز نداشته است و اگر مجوز نداشته چرا توانسته ۱۵ سال فعالیت داشته باشد.
وی با بیان اینکه تبدیل پول رسمی کشور از ریال به تومان دردی را دوا نمی کند و بازی سیاسی است خاطرنشان کرد: مشکل ارزش پول داریم اما مشکل اصلی زیرساخت‌های اقتصادی است و به جای اینکه وقت را بر روی این موضوعات بگذاریم باید مشکلات زیرساختی حل و احساس اصلاح شوند. صفر را برداشتن پاک کردن صورت مسئله مشکل زیرساخت های کلان اقتصادی است.
هیئت دولت در مصوبه روز گذشته خود، در راستای اصلاح قانون پولی-بانکی، حذف یک صفر از پول رایج کشور و تبدیل ریال به تومان را به تصویب رساند. براین اساس واحد پول رسمی کشور از ریال به تومان تغییر کرد.
برخی ها معتقدند در واقع دولت به دلایل مختلفی ازجمله ریسک ناپذیری، عملا طرحی را به تصویب رسانده که نه تنها فایده ای در معاملات مردم و تغییر جایگاه پول رایج کشور در برابر دلار ندارد، بلکه هزینه های بسیاری همچون تغییر واحد پول که شامل هزینه چاپ اسکناس‌ و مسکوک، هزینه تغییر سیستم‌های حسابداری، تغییر اوراق بهادار و دسته چک‌ها و قراردادهاست را نیز بر کشور تحمیل می‌کند.
حذف یک صفر از واحد پولی کشور و تبدیل واحد پول از ریال به تومان که در هیئت دولت تصویب شده است یک تصمیم شجاعانه نیست و اگر دولت برای مشکلات اساسی تر واحد پول کشور تصمیم گیری می‌کرد اثرات آن برای کشور قابل ملاحظه تر بود.

۱۳۹۶/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...