نسخه چاپی

جلیلی در گفت و گو با نما :

قاچاق عامل جدید گرانی دلار/سیاست های فعلی دولت باید به سمت یكسان سازی نرخ ارز حركت كند

عکس خبري -قاچاق عامل جديد گراني دلار/سياست هاي فعلي دولت بايد به سمت يکسان سازي نرخ ارز حرکت کند

یك نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی گفت : مابه تفاوت ناشی از نرخ های رسمی و غیر رسمی به فعال شدن بازار های كاذب كمك خواهد كرد كه دولت باید نهایت تلاش خود را درتغییر سیاست های فعلی انجام داده و به سمت یكسان سازی نرخ ارز حركت كند .

اسماعیل جلیلی نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما در خصوص دلایل افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر گفت : رویکرد قیمت دلار مانند هر ارز دیگری وابسته به عرضه و تقاضاست .یعنی زمانی که تقاضا برای ارزهای خارجی از جمله دلار افزایش پیدا می کند ، اگر به تناسب تقاضا ارز در بازار تزریق نشود ، این نابرابری در عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت خواهد شد .
وی ادامه داد : رویکرد دیگری که در بحث قیمت دلار مورد بررسی قرار می گیرد سنجش میزان تورم داخلی و خارجی است که در تعیین نرخ برابری موثر است .
وی با اشاره به برخی از فصول سال و مناسبت های مختلف ، اظهار داشت : به دلیل افزایش تقاضا در بعضی از زمان ها شرایط بازار دچار نوسان می شود .
وی افزود : یکی از راه های تامین ارز در کشور بازگشت منابع ناشی از صادرات چه نفتی و غیر نفتی است و تزریق این منابع که توسط بانک مرکزی نگهداری می شود با توجه به نیاز بازار باید صورت گیرد .
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر الزام به اعزام زائرین به حج تمتع را داریم ، اذعان داشت : در حدود 100 هزار مسافر به همراه افراد دست اندرکار داریم و با توجه به میزان تقاضا ، عملا شاهد اثر گذاری این موضوع بر قیمت دلار هستیم .
وی با اشاره به درآمدهای ارزی دولت که معمولا با تاخیر مواجه است ، بیان داشت : به نظر می رسد قانون اساسی باید به سرعت وارد شود و نسبت به جبران بازار و جلوگیری از افزایش قیمت شدیدتر ، تقاضای ارز را مدیریت کند
وی گفت : وظیفه بانک مرکزی این است که با توجه به بحث کاهش نرخ بهره که در در بازار پولی کشور مطرح شده است ، اثر منفی خود را در فعال شدن بازار های واسطه ای و کاذب مانند بازار ارز و سکه کم کند .
جلیلی با اشاره به بخش های قاچاق کالا و ارز ، تصریح کرد : به نظر می رسد باید مبارزه با این بخش شدت گرفته ، چرا که یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت ورود کالاهایی است که به صورت غیر مجاز وارد کشور می شوند .
وی در پایان با تاکید بر اینکه تا کنون دولت در این زمینه اقدامات لازم را انجام نداده است ، خاطر نشان کرد : مابه تفاوت ناشی از نرخ های رسمی و غیر رسمی به فعال شدن بازار های کاذب کمک خواهد کرد که دولت باید نهایت تلاش خود را درتغییر سیاست های فعلی انجام داده و به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت کند .


۱۳۹۶/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...