نسخه چاپی

سلطان محمدی در گفت و گو با نما :

كاهش نرخ سود بانكی جاده خروج از ركود مسكن/سیاست های فعلی دولت در خروج مسكن از ركود تاثیر ندارد

عکس خبري -کاهش نرخ سود بانکي جاده خروج از رکود مسکن/سياست هاي فعلي دولت در خروج مسکن از رکود تاثير ندارد

یك كارشناس فعال حوزه مسكن گفت : برای خروج از ركود در بخش مسكن نمی توان به سیاست های فعلی دولت دل خوش كرد ، چرا كه این سیاست ها تاثیر چندانی در تغییر وضعیت نخواهند داشت .

مهدی سلطان محمدی کارشناس فعال حوزه مسکن در گفت و گو با نما ، در خصوص رکود این روزهای بازار مسکن گفت : به نظر می رسد با توجه به کارشناسی های صورت گرفته بحث رکود به شدت گذشته وجود ندارد اما اگر صحبت از رونق در بخش مسکن کنیم باید گفت روند رشد قابل ملاحظه ای را هم شاهد نیستیم .
وی در ادامه با اشاره به برخی از علل افزایش رکود در بخش مسکن ، اظهار داشت : متاسفانه با وجود سیستم بانکی موجود در کشور ، شاهد رشد غیر واقعی نرخ بهره هستیم که وقتی به میزان واقعی نرخ بهره نگاه می کنیم در یک چنین میزانی از نرخ بهره ، در هیچ کشوری نمی توان انتظار رونق مسکن را داشت .
وی افزود : تا زمانی که مشکل نرخ بالای بهره را در کشور داشته باشیم ، رونق در بخش مسکن بسیار دشوار است و نمی توان انتظار داشت که تغییرات چشمگیری در این زمینه رخ دهد .
وی میزان درآمد خانواده ها را یکی دیگر از عواملی دانست که به رکود در بخش مسکن دامن زده است و اذعان داشت : خانواده ها در طول یک دهه گذشته با توجه به وضع در آمد ها ، نتوانستند پس اندازی را داشته باشند و مازاد عرضه در این بخش در طول این سالها ، سبب طولانی شدن دوران رکود در بخش مسکن شده است .
وی با تاکید بر اینکه در فصولی از سال میزان تقاضا در بخش مسکن شدت پیدا کرده و نوسانات شدیدی را در این بخش به وجود می آورد ، تصریح کرد : نمی توان با گزارش یک ماه در این حوزه قضاوتی کرد و تنها می توان به مقیاس فصلی در این زمینه پرداخت .
سلطان محمدی با اشاره به بی اثربودن سیاست های دولت در بخش مسکن ، بیان داشت : سیاست های بخشی دولت به دلیل اینکه نقش کم رنگی در بخش عرضه و تقاضای مسکن داشته است ، نتوانسته نقش مهمی را ایفا کند .
وی ادامه داد : به نظر می رسد سیاست های پولی دولت می تواند تاثیر مهمی در روند رشد مسکن داشته باشد .تلاش دولت در کاهش نرخ تورم در کنار افزایش نرخ بهره ، متاسفانه نمی تواند توازنی را در این بخش به وجود بیاورد و بانکها نیز منابع لازم جهت تزریق به بخش مسکن را در اختیار نداشتند .
وی در پایان خاطر نشان کرد : برای خروج از رکود در بخش مسکن نمی توان به سیاست های فعلی دولت دل خوش کرد ، چرا که این سیاست ها تاثیر چندانی در تغییر وضعیت نخواهند داشت .

۱۳۹۶/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...