نسخه چاپی

تحلیل چامسكی‌از اسراییل پس‌از حمله

نظریه پرداز و زبان شناس برجسته آمریكایی با اشاره به اینكه مسئولان صهیونیست به تنهایی جرات حمله به ایران را ندارند، تصریح كرد آمریكا با ترور دانشمندان ایرانی، جنگ سایبری و جنگ اقتصادی؛ عملا با ایران وارد یك جنگ تمام عیار شده است.

نوام چامسکي در مصاحبه با ريکاردو لزما از هفته نامه «کانترپانچ» آمريکا درخصوص اينکه آيا اسرائيلي ها براي حمله به ايران بدنبال يک دليل منطقي هستند، گفت: « تعجبي ندارد اگر اسرائيلي ها بخواهند حادثه اي در خليج فارس ايجاد کنند و اين کار سختي نيست. من و شما هم مي توانيم اين کار را انجام دهيم. الان موشک هاي نيروي دريايي آمريکا، ناوهاي هواپيما بر، رزم ناوها و بقيه تجهيزات آمريکا در اين منطقه رديف شده اند. هر حادثه کوچک مثلا برخورد يک قايق تک نفره به يک ناو هواپيما بر مي تواند پيامد خطرناکي به همراه داشته باشد. درواقع بايد اين نکته را به ياد داشته باشيم که بر اساس معيارهاي وزارت دفاع آمريکا پنتاگون، اکنون آمريکا با ايران وارد جنگ شده است. ترور (دانشمندان ايراني) يا همان اقدامات تروريستي، جنگ سايبري، جنگ اقتصادي تمام اين ها مواردي هستند که اگر در رابطه با آمريکا اعمال شوند، آمريکا آنها را جنگ قلمداد مي کند اما اگر ما اين اقدامات را درباره ايران بکار بريم، جنگ محسوب نمي شود. بنابر اين، بر اساس معيارهاي آمريکا ما قبلا به ايران حمله کرده ايم. مسئله اينجاست که تاکجا مي خواهيم جلو برويم. اين نکته مهمي است که هرگز در آمريکا مورد بحث و بررسي قرار نگرفته و مطلبي نوشته نشده است. فقط من و شايد يکي دو نفر ديگر در اين رابطه مطالبي نوشته اند. اين مسئله به راحتي از طريق ديپلماسي قابل حل است؛ حرکت به سوي ايجاد منطقه اي عاري از سلاح هاي هسته اي. تمام جهان از اين طرح حمايت مي کنند. آمريکا سال ها مانع از حل اين مسئله شده است. با اين حال، به قدري از اين تفکر حمايت مي شود که اوباما بطور اصولي مجبور شد آن را بپذيرد اما اسرائيل را از اين قائده مستثني دانست. خوب اين مسخره است. اسرائيل صدها سلاح هسته اي دارد، به ساير کشورها حمله مي کند، خشونت طلب است و با ورود بازرسان آژانس انرژي اتمي مخالفت مي کند. بنابراين، با مستثني کردن اسرائيل اميد براي ايجاد خاورميانه اي عاري از سلاح هاي هسته اي از بين مي رود. اين شرايط در ماه دسامبر فراهم خواهد شد. قرار است کنفرانس بين المللي درباره ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته اي برپا شود و فقط اسرائيل مخالفت خود را با حضور در اين نشست اعلام کرده است».

چامسکي در پاسخ به اينکه آيا آمريکا در اين نشست شرکت مي کند گفت: «همه چيز بستگي به اين دارد که آمريکايي ها بخواهند چه کارکنند اما تاکنون رسما در اين باره اظهار نظر نکردند. تا به حال اوباما با حضور آمريکا در اين نشست موافقت کرده است و ما هم از اين اقدام اوباما حمايت مي کنيم اما بازهم وي اسرائيل را از اين قائده مستثني دانست. اين استثنا قائل شدن براي اسرائيل اصلا احتمال ايجاد منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي را از بين مي برد. اگر کسي ايران را تهديدي براي منطقه تلقي مي کند که به نظر من اين مسئله دروغي بيش نيست، حتي اگر اين مسئله صحت هم داشته باشد از طريق ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي مي توان تهديدات ايران را از بين برد. البته اين مستلزم آن است که اسرائيل به پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي بپيوندد چون اين کار براي پايان بخشيدن به آنچه شما تهديدات ايران مي ناميد، لازم است. ساده ترين راه حل آن توسل به ديپلماسي است. طبق معمول ، رسانه ها از انتشار مطالب در اين خصوص خودداري مي کنند. من حتي فکر مي کنم رسانه ها اين را هم منتشر نکرده باشند که اسرائيل در کنفرانس خلع سلاح هسته اي شرکت نمي کند. اين مطلب در مطبوعات اسرائيل منتشر شد و رسانه ها همه اين را مي دانند».

چامسکي در پاسخ به اينکه به فرض اگر آمريکا نخواهد از طريق زمين، هوايي و ديگر راه ها وارد جنگ تمام عيار با ايران شود، چگونه به ايران حمله خواهد کرد؛ گفت : « فکر نمي کنم يا حداقل انتظار نمي رود که بخواهند زميني به ايران حمله کنند. حمله به ايران يک حمله گسترده موشکي يا هوايي خواهد بود. اسرائيل هم مي تواند اين کار را بکند. اسرائيل داراي زيردريايي هايي است که از آلمان دريافت کرده است و قادرند موشک هايي با کلاهک هسته اي حمل کنند. من کاملا مطمئنم اين زيردريايي ها در خليج فارس مستقر هستند. بنابراين، اگر بخواهند مي توانند با موشک به ايران حمله کنند».

اين نظريه پرداز آمريکايي درباره اينکه چرا اسرائيلي ها خود به ايران حمله نمي کنند گفت: «مي ترسند بهاي سنگيني براي اين حمله بپردازند. يک علت آن اين است که (در صورت حمله به ايران) خشم جهانيان برانگيخته خواهد شد. درحال حاضر همه اروپايي ها از اسرائيليها خشمگين هستند. اسرائيل خطرناکترين کشور (رژيم) دنيا تلقي و به تدريج به يک دولت مطرود تبديل مي شود. البته اين ترس و تنفر از اسرائيل در ميان کشورهاي جهان سوم، کشورهاي عربي و مسلمان بيش از ديگر مناطق جهان احساس مي شود. شايد براي اسرائيلي ها مهم نباشد اما در صورت حمله به ايران، اسرائيل ممکن است به يک آفريقاي جنوبي ديگر تبديل شود. به همين علت اسرائيليها ترجيح مي دهند آمريکا به ايران حمله کند».

۱۳۹۱/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...