نسخه چاپی

ترامپ، فرزندان و نزدیكانش در یك قدمی احضار قضایی

یك سال پیش، در بحبوحه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امریكا زمانی كه پلیس فدرال امریكا پرونده‌ای تحت عنوان بررسی ارتباط احتمالی دونالد ترامپ و اطرافیانش با روسیه گشود، نه جمهوریخواهان و نه شخص رئیس جمهوری امریكا تصور نمی‌كردند ابعاد این پرونده آنقدر گسترده شود كه رابرت مولر، بازرس مسئول پرونده به این جمع‌بندی برسد كه به احتمال قوی جرمی رخ داده و با هدف احضار نزدیكان و حتی شخص رئیس جمهوری و بازجویی از آنها هیأت منصفه عالی تشكیل دهد.به گزارش روزنامه یو اس ای تودی، در امریكا هیأت منصفه عالی زمانی تشكیل می‌شود كه ابعاد گسترده تری از یك پرونده مهم و ملی برملا شود و احتمال وقوع جرم در آن پرونده قوت بگیرد.

به گزارش نما به نقل از روزنامه ایران، هیأت منصفه عالی اختیارات مسئول پرونده را برای احضار افراد مظنون و اجبار آنها به ادای شهادت افزایش می‌دهد و از آنجا که در پرونده ارتباط احتمالی ترامپ و نزدیکانش با روسیه، جایگاه رئیس جمهوری امریکا ملاحظاتی را برای احضار نزدیکان ترامپ و حتی شخص ترامپ به وجود آورده بود، رابرت مولر با تشکیل هیأت منصفه عالی درصدد حذف این ملاحظات برآمده است. بنابراین در روزهای آینده نه تنها برای پسر، داماد و دیگر نزدیکان ترامپ که مظنون ارتباط داشتن با روس‌ها هستند احضاریه‌های قضایی صادر خواهد شد بلکه این احتمال وجود دارد که با رئیس جمهوری امریکا نیز مانند یک مجرم برخورد شود و برای او نیز احضاریه قضایی صادر شود.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، «جیم گورول»، معاون دادستان کل امریکا در دولت جورج بوش در مصاحبه با رسانه‌های امریکایی درباره تشکیل هیأت منصفه عالی برای پرونده ترامپ – روسیه گفت، تشکیل این هیأت حاکی از آن است که احتمالاً وقوع جرم قطعی شده و رابرت مولر، مسئول پرونده به اختیارات بیشتری برای تحقیق در این زمینه نیاز داشته است.

اگرچه پرونده ارتباط احتمالی فراخوان انتخاباتی ترامپ با روسیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی 2016 از سال گذشته و در پی سخنان افشاگرانه هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی تشکیل شد و پس از پیروزی ترامپ در انتخابات نیز به پاشنه آشیل رئیس جمهوری امریکا تبدیل شد اما نقطه اوج این پرونده فاش شدن دیدار دونالد جونیور ترامپ، پسر ارشد رئیس جمهوری امریکا با یک وکیل زن روس مرتبط با کاخ کرملین بود. دیداری که به گفته پسر ترامپ با هدف کسب اطلاعات مخرب علیه هیلاری انجام شده بود و در این دیدار جراد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ و پاول مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی او نیز حضور داشتند.

اما رئیس جمهوری امریکا نه تنها تمام این شواهد را به شیوه خودش توجیه و تمام اتهام‌ها را رد می‌کند بلکه به عقیده مخالفانش، مانع اجرای عدالت در این پرونده حساس ملی می‌شود. گواه این مسأله نیز برکناری جیمز کومی، مسئول سابق پرونده ترامپ – روسیه و رئیس وقت پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) است.پس از کومی، جف سشنز، وزیر دادگستری منصوب ترامپ مسئول پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات امریکا شد اما در پی افشای اسنادی که نشان می‌داد شخص سشنز نیز مظنون پرونده است و با روس‌ها ارتباط داشته، قانونگذاران امریکایی سشنز را به سنا برای ادای شهادت احضار کردند و از او خواستند از سرپرستی پرونده ترامپ - روسیه کناره‌گیری کند. سشنز پس از کناره گیری، معاون خود رابرت مولر را که پیشتر رئیس اف بی‌ آی بود مسئول این پرونده کرد. اتفاقی که به مذاق ترامپ خوش نیامد و اکنون آقای رئیس جمهوری با «ضعیف و ناکارآمد» خواندن سشنز می‌کوشد او را از مقام وزارت دادگستری برکنار کند تا در مرحله بعد بتواند پرونده را از دست رابرت مولر نیز خارج کند و مانع پیشرفت تحقیقات شود. ترامپ پیشتر به رسانه‌ها گفته بود، اگر می‌دانسته سشنز قصد کناره‌گیری از پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا را دارد، هرگز او را برای سمت وزارت دادگستری انتخاب نمی‌کرد. تلاش ترامپ برای عزل وزیر دادگستری امریکا در حالی است که سناتورهای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات با برکناری سشنز مخالف هستند.نکته جالب توجه دیگر در روابط احتمالی ترامپ و روسیه این است که رئیس جمهوری امریکا نه تنها تمام اسناد و مدارک و شواهد در این زمینه را انکار می‌کند و درصدد منحرف یا متوقف کردن تحقیقات است بلکه حاضر نیست ذره‌ای از ابراز علاقه علنی خود به دوستی با روسیه کم کند. او روز پنجشنبه گذشته در یک پیام توئیتری کنگره امریکا را به خاطر تحریم‌هایی که اخیراً علیه روسیه تصویب کرده سرزنش کرد و نوشت، مناسبات امریکا و روسیه به «خطرناک‌ترین سطح خود در همه دوران‌ها» رسیده است.

افشای مکالمه‌های خصوصی ترامپ با سران کشورها
اگرچه روسیه، پاشنه آشیل رئیس جمهوری امریکا است اما چالش‌های ترامپ تنها به این موضوع ختم نمی‌شود و یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های او رسانه‌ها هستند. رسانه‌هایی که برای افشاگری درباره رئیس جمهوری کشورشان بشدت با هم رقابت می‌کنند و در تازه‌ترین افشاگری‌ها نیز روزنامه واشنگتن پست محتوای گفت‌و‌گوهای تلفنی ترامپ با سران دو کشور مکزیک و استرالیا را منتشر کرده است.

براساس گزارش واشنگتن پست، ترامپ در گفت‌و‌گو با انریکه پنیا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک از او خواسته در ظاهر با پرداخت پول برای ساخت دیوار مکزیک مخالفت نکند و در عوض ترامپ به طور پنهانی سعی خواهد کرد هزینه ساخت دیوار را خودش به دولت مکزیک بدهد.براساس این گزارش؛ ترامپ همچنین رئیس جمهوری مکزیک را تهدید کرده است که اگر بر موضع خود مبنی بر نپرداختن هزینه ساخت دیوار مکزیک پافشاری کند، او با مقام‌های مکزیکی دیدار نخواهد کرد.

واشنگتن پست همچنین به گفت‌و‌گوهای ترامپ با ملکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا اشاره کرده است که طی آن ترامپ توافق میان امریکا و استرالیا در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا برای پذیرش پناهجویان بیشتر را احمقانه خوانده و گفته است: این برای من طاقت فرسا است. من بزرگترین شخصیت جهانی هستم و می‌خواهم نگذارم مردم وارد کشورم شوند ولی حالا باید با ورود 2 هزار نفر از آنها [ پناهجویان بازداشتی در استرالیا ] موافقت کنم.طبق این گزارش؛ ترامپ ضمن ابراز نفرت از پذیرش پناهندگان به کشورش همه مهاجران را آدم‌های بدی خوانده و گفته است، همه آنها ظرف چند سال به یک مشت تروریست تبدیل خواهند شد. در آخر هم ترامپ گفت‌و‌گوی نیم ساعته تلفنی با ترنبول را نامطبوع‌ترین مکالمه تلفنی آن روز خود خوانده و گوشی را روی نخست‌وزیر استرالیا قطع کرده است.

تنفر ترامپ از مهاجران و پناهجویان تا جایی است که در دوران 6 ماهه حضورش در کاخ سفید دو فرمان ضد مهاجرتی جنجالی صادر کرده و اخیراً نیز از طرح پیشنهادی در کنگره مبنی بر «پذیرش پناهجویان براساس مهارت» حمایت کرده است. اگر این پیشنهاد تصویب شود، بزرگ‌ترین تغییر عمده در قوانین مهاجرتی امریکا در نیم‌قرن اخیر رخ خواهد داد و تعداد پناهجویانی که می‌توانند در امریکا اقامت دائمی (کارت سبز) بگیرند، خیلی کمتر می‌شود. وعده تغییرات در نظام مهاجرپذیری امریکا یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود. همان طور که ساخت دیوار مرزی بین مکزیک و امریکا با هزینه مکزیک نیز از جمله این وعده انتخاباتی به شمار می‌رفت. اما دولت ترامپ تاکنون دستاورد قابل توجهی در زمینه این شعارها نداشته است.

۱۳۹۶/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...